Tatuaj PRintre rânduri

Costi AzoiteiSăptămâna viitoare, Bucureştiul va fi gazda Convenţiei Internaţionale de Tatuaje, eveniment aflat la cea de-a cincea ediţie. Dacă în urmă cu cinci ani numărai participanţii pe degete, astăzi evenimentul reuneşte aproape 100 de artişti tatuatori din peste 20 de ţări, iar publicul îşi face rezervări din vară pentru luna octombrie. Serialul realizat de PR Romania şi GMP PR continuă astăzi cu artistul Costi Azoiţei, sufletul convenţiei şi deţinătorul unui salon de tatuaje din Bucureşti. Aflăm de la Costi ce înseamnă să fii artist tatuator şi în acelaşi timp om de comunicare pentru un public din România, dar şi din străinătate.

Cum ai ajuns să faci PR pentru un salon de tatuaje?

În primul rând, mă bucur că v-aţi gândit la mine pentru un astfel de interviu, este pentru prima dată când vorbesc public despre asta şi sper să mă descurc. Să revin la întrebare, cum am ajuns să fac PR pentru salon? Treaba e relativ simplă, eu mi-am dezvoltat singur afacerea. Fiind la început, îmi era destul de greu chiar să-mi procur cele necesare pentru munca mea, deci era absurd şi exclus să găsesc pe cineva care să se ocupe de promovare. Am fost nevoit să mă ocup singur de tot ce înseamnă promovarea mea ca artist, dar şi a salonului meu. Ţin bine minte că îmi făcem singur cărţile de vizită şi mici pliante, erau desenate de mână cu pixul şi creionul… asta la începuturile mele, să tot fie 19, 20 de ani de atunci. Aşa că în cazul meu PR-ul s-a dezvoltat odată cu meseria de tatuator.

Cum arată o zi obişnuită de lucru în viaţa ta?

Bună întrebare, aşa îmi dau şi eu seama ce fac. Mă trezesc cât pot de târziu, cam pe la 9:30, iar în timp ce beau cafeaua răspund la email-uri şi mesaje. Am parte de ceva mesaje pentru că, pe lângă salon, mă mai ocup şi de organizarea Convenţiei de Tatuaje din Bucureşti. Pe cât posibil iau micul dejun acasă, apoi mă ocup de formalităţile legate de firmă (facturi de plată, autorizaţii, acte etc), după care mă duc la salon. Aici, pentru mine, timpul stă pe loc. Muncă multă! În ultima vreme am încercat să-mi reduc din activitate şi să realizez doar un tatuaj, maxim două, pe zi. Asta pentru a mai avea timp şi pentru mine şi familia mea. După ce termin munca de salon, trec pe la birou unde revin la răspunsul email-urilor şi mesajelor, la promovare, prospectare etc.

Pentru a face PR pentru un salon de tatuaje de ce anume ai nevoie?

Aici răspunsul este simplu! Să fii original, să fii mereu cu cel puţin un pas înaintea celorlalţi, să ai imaginaţie, să nu fii leneş şi să fii puţin nebun în munca pe care o depui! Calităţi ca acestea sunt cam greu de găsit în ziua de astăzi … şi nu e bullshit.

Care a fost proiectul de care eşti cel mai mândru?

Asta este o întrebare destul de grea. PR-ul nu este meseria mea de bază şi o fac aşa … instinctiv. O fac pentru că trebuie să o facă cineva bine! Momentan nu am găsit pe nimeni serios care să se ocupe de treaba asta şi care să o facă mai bine decât mine. Proiecte de care sunt mândru s-au adunat multe de-a lungul timpului, un bun exemplu este Convenţia Internaţionala de Tatuaje din  Bucureşti. Dacă la prima ediţie numărai artiştii şi publicul pe degete, la a cincea artiştii se "înghesuie" să se înscrie, iar publicul aşteaptă cu nerăbdare luna octombrie. Şi totul a pornit de la un capriciu personal şi din dorinţa foarte mare de a avea şi noi aşa ceva la noi în ţară. Tot mergeam în străinătate la convenţii, îi vedeam pe nemţi cum adună artişti din toate colţurile lumii şi… parcă eram invidios că noi n-avem aşa ceva în România. Aşa s-a născut convenţia, din ambiţie. Cât despre salon, la Next Level Tattoos am ajuns să producem propria emisiune, pe care pentru moment o prezentăm doar în mediul online. Proiectul se bucură de un real succes, primim o mulţime de feedback-uri pozitive din toată lumea (beneficiază şi de subtitrare). Exemple mai sunt, dar prefer să rămân aici.

Care este cel mai important lucru pe care l-ai învăţat practicând această meserie?

Cred că cel mai important lucru pe care l-am învăţat promovându-mi propriul salon de tatuaje este că am ajuns să cunosc şi să comunic foarte bine cu oamenii. Fiind toţi atât de diferiţi şi având gusturi atât de diferite, a trebuit să învăţ cum să-mi promovez munca astfel încât să cuprind o gamă cât mai largă, încercând în acelaşi timp să sparg anumite bariere pe care, mai ales românii, încă le au.

Care sunt cel mai des folosite instrumente de PR în meseria ta?

De-a lungul timpului am folosit tot felul de instrumente de promovare. Recunosc că am folosit cel mai des promovarea online: de la giganţii Google (cu adwords) şi Facebook, la tot felul de pagini de socializare şi forumuri, dar şi site-ul meu www.costi-tattoo.ro, de care am grijă ca de propriul meu copil. Chiar şi acum, când nebunia Facebook ne-a răpit de tot, site-ul adună zilnic câteva sute de vizitatori.

Am folosit afişaje stradale (care mi se par scumpe raportat la impactul minim oferit), flayer-ing, (căruia în ultimii ani nu-i prea mai văd efectul, deşi încă se practică), reclame TV, radio, am fost sponsor la diverse evenimente şi tot aşa. Cred că am trecut prin toate. Am rămas în ultimul timp pe promovare online şi TV pentru salon, iar pentru convenţia de tatuaje trec prin toate metodele enumerate mai sus, plus reclame luminoase, amplasate pe panouri mari.

Care este cea mai mare greşeală profesională pe care ai făcut-o?

Nu pot spune că am făcut greşeli foarte mari. Având în vedere că lucrez cu banii mei sunt întodeauna atent la ceea ce fac, chiar dacă am un gram de nebunie şi de multe ori apropriaţii îmi spun că mă arunc în cap, eu am calcule şi ştiu ce fac. O greşeală pe care am făcut-o şi pe care nu o recomand nimănui, sunt acele promoţii pe diferite site-uri de discount… Treaba nu este neapărat rea, dar vorba aceea cu "unde dai şi unde crapă" o ştii? Ei bine, se aplică şi aici! Acum câţiva ani, din anumite motive, am folosit şi eu această metodă, scopul fiind de a promova numele salonului, dar am ajuns la concluzia că îmi aducea numai genul de oameni de care salonul meu nu avea nevoie, aşa că am renunţat într-un timp foarte scurt la metodă.

Ce sfaturi ai pentru tinerii aspiranţi?

Nu cred că sunt în măsură să dau sfaturi, fiecare face ce crede că este bine să facă pentru el, dar dacă se apucă de această meserie, să o facă la modul cel mai serios şi profesional. Asta este cheia succesului în orice business, deci clar şi în PR.

Ce ai fi făcut dacă nu făceai PR?

Aşa cum am spus şi mai sus, abilitatea asta mi-am dezvoltat-o instinctiv. Îmi place să vorbesc cu oamenii, îmi place să mă implic în munca mea, în promovarea muncii mele. Cea mai bună promovare în cazul meu este, în mod indirect, tatuajul pe care îl execut, asta este cartea mea de vizită. Cât despre o a doua meserie, nu ştiu… aş fi putut fi oricând bucătar, designer sau poate actor. Hahaha!