Marea, marea şi exerciţii de PR

Adrian MontBlancCe au în comun o monografie despre scafandri, proiecte de PR, o ascensiune pe Mont Blanc, un ghid turistic al oraşului Constanţa şi un blog despre viaţă, oameni şi locuri? Toate poartă semnătura lui Adrian Siea, căpitan comandor în marină şi om de PR, răsplătit inclusiv la Romanian PR Award 2012 pentru activitatea sa profesională. Adrian deschide astăzi o serie inedită de interviuri cu oameni de PR din domenii de activitate ceva mai ‘insolite’ şi mai puţin explorate, rubrică realizată cu sprijinul GMP PR. Vă invităm să descoperiți chipuri noi din breasla comunicatorilor și să vă lăsați inspirați de experiența lor.

Adrian, cum ai ajuns să faci PR pentru Centrul de Scafandri?

Am intrat pentru prima dată pe poarta Centrului de Scafandri în urmă cu 17 ani, iar un an mai târziu am obţinut brevetul de scafandru. După această experienţă, i-am văzut cu alţi ochi pe oamenii care reuşesc să facă din scafandrerie o meserie. Eu am ales un alt drum profesional, însă mereu i-am admirat pe cei care îşi desfăşurau o mare parte din activitate în adâncuri.

La aniversarea a 35 de ani de existenţă a instituţiei, am avut ideea de a transforma această admiraţie într-o carte de prezentare. Aşa a apărut, după şase luni de muncă, „Centrul de scafandri”, un album deosebit care „vorbeşte” prin text şi imagini despre unica instituţie din România unde sunt formaţi scafandri profesionişti. M-am aflat la locul potrivit, într-un moment în care echipa managerială încerca să schimbe strategia de comunicare, iar în lipsa unui departament care să se ocupe de PR, mi s-a oferit ocazia să gestionez această activitate. A urmat campania propriu-zisă, au apărut şi rezultatele, chiar şi premiile, mai întâi pentru instituţie, apoi personale.

Cum arată o zi obișnuită de lucru în viaţa ta?

Aşa cum vă spuneam, partea cu PR-ul a fost un „bonus”, care s-a adăugat activităţilor zilnice. În fapt, biroul meu de PR se află acasă, unde după orele de program mă conectez la lumea virtuală. Urmăresc în special paginile agenţiilor mari, site-urile de specialitate, concursurile, premiile şi premianţii. Analizez campanii de marketing din domenii diverse, trag concluzii şi, de cele mai multe ori, de aici apar idei interesante pentru sectorul nostru. Cu lecţiile făcute, prezint echipei manageriale concluziile, care mai apoi sunt puse sau nu în practică, în funcţie de nevoile de comunicare pe care le are instituţia la acel moment.

Din această perspectivă mă plasez mai mult în zona unui freelancer, însă sunt foarte bucuros că, datorită rezultatelor obţinute în ultimii ani ca urmare a activităţii de promovare, s-a luat decizia înfiinţării unui compartiment care să gestioneze exclusiv activitatea de PR. Participările la emisiuni TV sau de radio, redactarea comunicatelor de presă şi a articolelor pentru diverse publicaţii, fotografiile, elaborarea design-ului materialelor de prezentare, gestionarea instrumentelor de comunicare online fac şi ele parte din activităţile zilnice.

Pentru a face PR la Centrul de Scafandri de ce anume ai nevoie?

Centrul de Scafandri este în opinia mea una dintre cele mai ofertante instituţii publice pentru un om de PR. Activităţile zilnice din aer, de pe uscat sau de sub apă sunt de cele mai multe ori spectaculoase pentru opinia publică şi orice exerciţiu se poate transforma într-un eveniment. Pot să spun că „materie primă” există din belşug, însă adevărata provocare apare în momentul în care trebuie să promovăm activităţile adresate segmentului de piaţă civil, care reprezintă pentru instituţie surse importante de venituri extrabugetare. Revenind la întrebare, pot să vă spun că, pe lângă faptul că trebuie să fii un foarte bun comunicator şi un fin psiholog, trebuie să cunoşti dinamica internă a grupului şi să reacţionezi prompt în situaţii de criză. Nu în ultimul rând, trebuie să ai cunoştinţe tehnice şi profesionale foarte solide, să cunoşti limitările de comunicare la care eşti supus de către sistemul militar şi să fii permanent conectat la tot ce se întâmplă pe piaţa de profil.

Care a fost proiectul de care eşti cel mai mândru?

Cu siguranţă că Romanian Diving Award, proiectul de promovare a Centrului de Scafandri din anul 2013, a fost pentru mine cea mai mare provocare din acest domeniu. La început a fost o idee, apoi s-a conturat o echipă, ni s-au alăturat şi oameni de PR din alte instituţii militare, am atras sponsori civili, am pus în mişcare nave, aparatură şi tehnică, fapt care ne-a permis să arătăm tuturor profesionalismul scafandrilor militari. Proiectul nostru a captat imediat atenţia media şi s-a bucurat de participarea unor profesionişti în domeniul subacvatic. A fost un an de muncă, de nopţi nedormite, de gânduri, idei, dar care mi-au adus în final o extraordinară satisfacţie. Vreau să le mulţumesc scafandrilor militari şi echipajului navei „Grigore Antipa” care au făcut posibile două scufundări la 85m cu camerele şi microfoanele a peste 40 de jurnalişti aţintite asupra lor. Nu pot să nu amintesc şi cele câteva minute de mândrie deplină pe podiumul Romanian PR Award, atunci când mi-a fost înmânat Premiul Special al Juriului pentru campania Centrului de scafandri – "Dacă ar fi uşor, oricine ar putea face".

Care este cel mai important lucru pe care l-ai învăţat practicând această meserie?

Au fost multe elemente care mi s-au părut interesante în zona de PR şi aş putea să vă vorbesc mult despre atenţia la detalii sau despre importanţa premiilor, însă ceea ce mi-a atras atenţia din postura de militar au fost strategiile. Am petrecut mulţi ani studiind diverse strategii militare şi am fost extrem de surprins ca majoritatea tehnicilor folosite în armată să le regăsesc în structura campaniilor de PR. Cercetarea, planificarea, implementarea sau evaluarea sunt etape utilizate în ambele sectoare care, vizează acelaşi rezultat, obţinerea unui efect asupra target-ului. Practic etapele şi cunoştinţele teoretice cu care operez sunt identice, schimb însă „instrumentele” de lucru.

Care sunt cel mai des folosite instrumente de PR în meseria ta?

Datorită specificului spectaculos al activităţii, am observat în timp că cel mai important feedback îl obţinem atunci când utilizăm imaginile foto sau video. Salturile scafandrilor din elicopter sau detonarea unor mine se transformă rapid, prin intermediul televiziunilor sau a reţelelor de socializare, în vectori ai mesajului pe care dorim să-l transmitem. Acest gen de abordare ajută la atragerea tinerilor către şcoala de scafandri civili sau militari, însă nu este suficient pentru ca mesajul să ajungă şi pe birourile managerilor companiilor cu care ne dorim să avem contracte. Acesta este motivul pentru care în ultimii ani am gândit strategii de comunicare care să ne ofere posibilitatea de a interacţiona cu toate grupurile ţintă: am organizat workshop-uri pentru profesionişti, cursuri gratuite pentru tineri, concursuri naţionale pentru profesionişti şi amatori, am oferit premii celor mai buni scafandri din România, poziţionându-ne astfel în vârful piramidei specialiştilor din acest sector de activitate.

Care este cea mai mare greşeală profesională pe care ai făcut-o?

În PR pot exista greşeli, important este să reuşeşti să le repari fără să afectezi imaginea pe care tocmai încerci să o construieşti. Am avut şi eu parte de astfel de probleme, una dintre cele mai interesante fiind legată de omisiunea invitării la un eveniment a unui actor important din segmentul în care ne desfăşurăm activitatea. Reacţia acestuia nu s-a lăsat mult aşteptată şi prin toate mijloacele a încercat să ne arate forţa de care dispune pe acea zonă de piaţă, reuşind pentru câteva momente să modifice parametrii în care se desfăşura campania. Această neatenţie m-a costat mult timp, multă energie, întâlniri şi discuţii pline de explicaţii. Am reuşit să repar ceea ce părea imposibil, iar în cele din urmă compania respectivă avea să participe activ la campania pe care iniţial încercase să o boicoteze.  

Ce sfaturi ai pentru tinerii aspiranţi?

Cred că cel mai important sfat pentru tinerii care vor să urmeze o carieră în PR este acela de a-şi construi un portofoliu, care să fie pentru viitorul angajator/client un punct de plecare într-o eventuală negociere. Să înceapă prin a scrie pe un blog şi să observe care este reacţia publicului la mesajele pe care le transmite. Este important să urmărească topurile, clasamente şi să „fure meserie” de la cei mai buni. Îi mai sfătuiesc să sară peste clişee şi să aibă idei creative, realiste, pe care să le transforme mai apoi în strategii pe termen lung.

Ce ai fi făcut dacă nu făceai PR?

Aşa cum vă spuneam activitatea de PR este doar un element pe care am reuşit să-l împletesc, cu succes până acum, cu cariera mea profesională, aceea de ofiţer al Forţelor Navale. Ambele domenii îmi sunt dragi, însă pasiunea pentru marketing, comunicare, publicitate şi fotografie şi-a pus puternic amprenta pe modul meu de a privi lucrurile chiar şi în activitatea mea de bază.


Copyright PR Romania. Toate drepturile rezervate.