Ioana Mănoiu, GMP PR: Este un conflict permanent între presiunea zilnică a job-ului și nevoia de a construi pe termen lung

Ioana Manoiu site

Cred că nu este o industrie ușoară din multe puncte de vedere și poți avea o viață mai simplă și mai relaxată în alte domenii. Există această presiune zilnică, sunt incendii la tot pasul și zeci de stakeholderi pe care trebuie să-i ții multumiți. În plus, să nu uităm că suntem în industria de servicii care este foarte dependentă de oameni, iar oamenii au zile mai bune și mai proaste... Cu siguranță, nu este ușor, dar cred că sensul vine din două direcții: impactul pe care îl ai în societate și oamenii pe care îi întâlnești în drumul tău – Ioana Mănoiu, Managing Partner GMP PR, în dosarul PR România despre piața muncii în PR.

Industria comunicării este într-o continuă transformare și adaptare, la fel și tipologiile candidaților care aspiră la o carieră în domeniu. Cum consideri că s-au modificat aceste tipologii în ultimii 2-3 ani și încotro ne îndreptăm ca industrie?

Ne-am extins mult profilul candidaților. Nu mai căutăm de câțiva ani deja profilul clasic al expertului în comunicare. Angajăm copywriteri, experți în digital, art directori, organizatori de evenimente. Industria noastră se deschide către zona de comunicare integrată și recrutarea urmărește acest trend.

Poți numi trei tendințe actuale pe piața muncii? Cum a evoluat relația angajator-angajat de la debutul pandemiei încoace și ce noutăți/provocări ne oferă instrumentarul de lucru actual și noul modus operandi post-pandemic?

  1. Flexibilitate în modul de lucru. De la stabilirea programului până la locul de unde îți desfășori activitatea. Ultimul an ne-a arătat că putem avea încredere că lucrurile funcționează chiar și de la distanță. Că suntem mai eficienți și nu am scăzut în calitatea serviciilor.
  2. Mai multe evenimente de reconectare. Există desigur și un revers al medaliei. Ce am câștigat în eficiență, am pierdut ca spirit de echipă și cultură organizațională. Și atunci compensăm distanța prin mai multe inițiative de grup. Traininguri, petreceri, team building-uri, sedințe live cu toată agenția. La GMP PR avem o curte mare de care am profitat toată vara să cream oportunități de reconectare și socializare, am fost și la mare împreună. Este un trend pe care l-am văzut și la clienții noștri din corporații, care au avut printre altele team building-uri care au durat chiar și o săptămână.
  3. În căutarea sensului. Anii Covid ne-au forțat să ne uităm în oglindă și să ne întrebăm dacă viața noastră este acolo unde trebuie. Facem ce ne place și ce ne inspiră, suntem împliniți sau ne dorim altceva? Si de aici au apărut multe decizii, mai mult sau mai puțin spontane și multe discuții în jurul scopului muncii noastre.

În contextul flexibilizării pieței muncii, cum simți că se reinventează noțiunea de “echipă?   

E foarte interesant ce ni s-a întâmplat în ultimul an. Deși am stat la distanță, am simțit că ne-am apropiat mai mult. Este mai multa intimitate atunci când ne vedem, mai multă grijă, mai mult interes față de celălalt. Am stat de vorbă mai rar anul acesta, dar mai profund. Ne-am întrebat mereu: tu cum mai ești? Parcă am fost mai deschiși unii cu alții, ne-am arătat mai vulnerabili.

Nevoia de construcție și sens în industria comunicării pare să intre în contradicție cu fantoma lui “mai repede”, nerăbdarea permanentă și graba specifică interacțiunilor din această breaslă. Se pot reconcilia cele două tendințe – cea de construcție cu cea de experiment?

Da, dar nu fără o zonă de conflict. Îmi vine în cap un exemplu: de fiecare dată când anunț un training nou, o parte din oameni sunt nemulțumiți. Ca nu este o zi bună, că nu este o lună bună, că suntem foarte aglomerați, că ne dă toată săptămâna peste cap. Și de fiecare dată eu am același răspuns: în 16 ani de când conduc agenția, nu am avut nicio săptămână suficient de liberă, încât să ne-o dedicăm dezvoltării. Este acest conflict permanent între presiunea zilnică a job-ului și dorința și nevoia de a construi pe termen lung. Asta se vede și în campanii și în work în general, tensiunea dintre rezultate în vânzări pe termen scurt și construcția de brand.

Să privim puțin spre viitor. Te-aș întreba care este sensul pe care îl dai viitorului acestei industrii din perspectiva oamenilor care o însuflețesc și, la urma urmei, ce te motivează să rămâi în această breaslă?

Cred că nu este o industrie ușoară din multe puncte de vedere și poți avea o viață mai simplă și mai relaxată în alte domenii. Există această presiune zilnică, sunt incendii la tot pasul și zeci de stakeholderi pe care trebuie să-i ții multumiți. Plus să nu uităm că suntem în industria de servicii care este foarte dependentă de oameni, iar oamenii au zile mai bune și mai proaste... Cu siguranță, nu este ușor, dar cred că sensul vine din două direcții: impactul pe care îl ai în societate și oamenii pe care îi întâlnești în drumul tău. Sunt cele două lucruri care pe mine mă țin în industria asta de peste 20 de ani. Sunt zile în care simți că te chinui degeaba si că nimeni nu apreciază, dar și zile, multe, în care simți că ai impact, că faci diferența, că munca ta schimbă lucrurile în România. Clienții noștri au construit spitale în ultimul an, iar noi i-am ajutat să le comunice. Lucrăm acum la o campanie foarte frumoasă împotriva obezității infantile împreună cu Dr. Mihai Craiu și echipa minunată de la INSMC. Sunt atât de multe proiecte frumoase și cu sens în viața noastră de care trebuie să ne bucurăm.

Și oamenii pe care îi întâlnești în drumul tău te inspiră zilnic și te îmbogățesc. Eu simt că am atâtea de învățat de la colegii mei, din toate generațiile. Îmi place mult să stăm de vorbă. La fel și clienții, fiecare dintre ei cu experiențe diferite de viață și de carieră. Nu este o relație tranzacțională între două instituții, este un schimb, este un drum pe care îl parcurgem împreună, o perioadă.  

Pentru mine sensul după 40 de ani vine din aceste interacțiuni și schimburi între oameni. GMP PR este locul în care am șansa să cunosc oameni interesanți și să creștem împreună.

***

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.