PR-ul strategic faţă în faţă cu PR-ul consumabil

eliza_rogalski_3Cât de strategice sunt Relaţiile Publice în România? Grea întrebare, recunosc, de aceea am şi amânat termenul răspunsului de 3 ori. Grea pentru că “strategie” e probabil cel mai abuzat cuvânt din vocabularul breslei, alături de fratele său “creativitate”.


Răspunsul meu la întrebarea PR România este inspirat din experienţa profesională proprie. Dincolo de teorie, PR-ul are nişte momente în viaţa unei organizaţii când e de neînlocuit şi e diferenţiator faţă de alte discipline ale comunicării tocmai prin aportul său strategic de necontestat – momentele de criză, fuziunile şi achiziţiile, listările la bursă, deciziile politice sau administrative pe care vor să le influenţeze pentru a le fi create condiţii economice mai bune – asta ca să enumerăm doar câteva oportunităţi în care PR-ul este disciplina de comunicare cu cel mai mare input strategic în deciziile de business.

Revenind în România, cred că nu stăm deloc prost la acest capitol. Nu sunt singurul om de PR care a avut ocazia să lucreze în crize, în privatizări, în fuziuni, în proiecte de advocacy şi campanii electorale. La fel ca toţi colegii mei de breaslă, n-aş fi putut livra rezultatele aşteptate de clienţi fără o gândire strategică ancorată în adevăr, în insight-uri, în informaţii logic interpretate şi conexiune între detalii aparent nesemnificative, transfomate în soluţii creative de comunicare.

Nici PR-ul de brand nu are cum să performeze fără gândire strategică. E uşor să creezi vizibilitate pentru un brand, e mai dificil să faci asta din perspectiva a ceea ce-l diferenţiază cu adevărat. Și e aproape imposibil să faci PR strategic pentru un brand care trăieşte din promisiuni greşite sau imaginare, construite pe diferenţiatori fără substanţă. Aici cred eu că se află cel mai mare potenţial de eroziune a valorii meseriei noastre – făcând campanii sterile, dar bombastic-creative, nesustenabile, dar cu potential viral, care răspund unui brief, dar nu şi unei cerinţe de relevanţă socială sau economică. Eu numesc asta “PR-ul consumabil”, pentru că se consumă repede şi pentru că îl poate face oricine vrea doar 15 minute de celebritate.



Eliza Rogalski este Founding Partner Rogalski Grigoriu Public Relations, una din cele mai premiate şi respectate agenţii de PR din România. Gestionând reputaţia brandurilor prin idei care influenţează convingerile şi deciziile publicului şi generează rezultate de business pentru clienţii săi, Rogalski Grigoriu Public Relations este singura agenţie românească deţinătoare a 4 trofee IPRA (International Public Relations Association) pentru digital PR, creativitate şi eficienţă în conceperea campaniilor de PR şi agenţia care a creat şi implementat cea mai premiată campanie de PR din România - „Şcoala de Bani” distinsă în 7 competiţii (SABRE, IPRA, Effie, Cannes, Eurobest, PR Awards si IAA Excellence Award) şi inclusă în cartea „Goodvertising” – biblia publicităţii cu rol social.



Link Dezbatere PR România: Cât de strategice sunt de fapt relaţiile publice practicate în România? Aşteptăm în continuare opiniile voastre.