Raportarea CSR ca mijloc de comunicare cu actionarii

Conform organizatiei “The Business in the community”, mai mult de jumatate din primele 250 de companii din lume alcatuiesc rapoarte pe tema problemelor mediului, in ceea ce priveste performanta etica si sociala.

nikos_avlonasConform organizatiei “The Business in the community”, mai mult de jumatate din primele 250 de companii din lume alcatuiesc rapoarte pe tema problemelor mediului, in ceea ce priveste performanta etica si sociala. Cu alte cuvinte, aceasta abordare a responsabilitatii de implicare in mediu se refera la adaptarea companiei la resursele economice, de mediu si la factorii sociali. Desi evaluarea resurselor mediului este bine indeplinita, acest lucru nu se refera si la aspectul social care se bazeaza pe angajati si pe societate si care a fost pana nu demult neglijat. Mai mult, desi aproape 132 din cele 250 de companii declara implicarea lor in mediu, numarul scade la 98 cand este vorba de implicarea in problemele mediului si cele sociale.

Exista mai multe metode prin care companiile pot deveni responsabile social. Tendinta este ca rapoartele privind responsabilitatea sociala sa fie incluse in raportul anual al companiilor. Cu toate acestea, unele organizatii ca Lloyds TSB din Marea Britanie si multe altele prefera ca acestea sa fie separate.

De mentionat este faptul ca Comisia Europeana a adoptat deja o directiva in ceea ce priveste rapoartele anuale. Directiva cere ca toate companiile din Uniunea Europeana sa intocmeasca o declaratie a activitatilor anuale, ca parte a raportului anual.

Directiva spune ca prin declaratia de conducere a companiilor, acestea sa efectueze o analiza privind aspectele sociale si in ceea ce priveste mediul, necesara pentru a intelege dezvoltarea lor, performanta si pozitia pe care au adoptat-o. Directiva recunoaste importanta problemelor sociale si de mediu in contextul conducerii organizationale.

Intocmirea raportului anual de responsabilitate sociala nu este si nu trebuie sa devina un scop in sine sau doar un mijloc de promovare pentru organizatiile care sunt responsabile social.

Crearea unui astfel de raport trebuie perceputa ca un mijloc de comunicare cu actionarii, clientii, angajatii, partenerii si intreaga societate. Acesta va fi mai degraba un avantaj competitiv decat un mijloc de promovare. Devine evident in cele din urma ca nu exista indicatori sau mijloace de masurare a performantei pentru a arata ca o companie a adoptat conceptul de responsabilitate sociala, in timp ce anumitor proiecte legate in mica masura de responsabilitatea sociala li se acorda o importanta nejustificat de mare.

Din pacate, majoritatea rapoartelor de responsabilitate sociala publicate pana acum functioneaza mai degraba ca mijloace de promovare, fiind sub forma de brosuri care contin liste de donatii si sponsorizari.

Desi acest fenomen a mai fost dezbatut si in anii trecuti, o schimbare majora se pare ca a avut loc acum doi ani in mai multe tari ca Marea Britanie, Franta, Olanda, Danemarca, Suedia si Germania unde s-au intocmit anumite masuratori si indicatori ca GRI, EFQM pentru intocmirea rapoartelor.


Centrul de Sustenabilitate si Excelenta (CSE) este rezultatul cooperarii dintre expertii cu o experienta internationala si oamenii de stiinta recunoscuti care aplica si ofera suport folosind cele mai avansate modalitati de management.

Prin reteaua internationala a partenerilor, CSE ofera consultanta pentru o gama larga de servicii legate de managementul modern, inovativ, promovand dezvoltarea si excelenta in afaceri.

In acelasi timp, CSE actioneaza ca un institut de cercetare, prin participarea oamenilor de stiinta din intreaga lume. Membrii sai fondatori coopereaza cu organizatii internationale ca EFOM (European Foundation for Quality Management), GRI (Global Reporting Initiative), UNDP (United Nations Development Program), EBEN (European Business Ethics Network), ICPA (Institute of Certified Public Accountants) si European Commission pentru a stabili si a promova mijloace si solutii inovatoare de afaceri.

Mai mult, foloseste ca platforma de intalnire, promovarea de noi idei prin sondaje, conferinte si alte activitati similare care sustin conceptul de dezvoltare continua.
Printre organizatiile care cred in solutiile oferite de CSE si partenerii sai se numara: Loyds TSB, BP Europe, CYTA, Coco-Mat, Lagarge (Aget Hercules), Piraeus Bank, EXODUS, DELL, Eurobank, Bank of Cyprus, FAMAR, Mc Cain, Elinoil, GAIA etc.


Copyright 2007 Forum for International Communications