09042020

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Drumul din presă în PR

Drumul din presă în PR

Pin It

traian_tegletTranziţia de la jurnalism la comunicare şi PR nu poate fi considerată dificilă. În multe feluri, cele două domenii sunt foarte asemănătoare, iar colaborarea jurnaliştiilor cu oamenii din PR facilitează realizarea unor proiectate interesante. Cu toate acestea, deşi cele două domenii se intersectează destul de des, există diferenţe clare între felul în care un jurnalist şi un om de PR transmit un mesaj.


Înainte de a face pasul cel mare, trebuie luate în considerare câteva aspecte, care se vor schimba odată cu orientarea către PR. Este nevoie de o planificare a felului în care renunţi la o carieră şi începi una nouă, fie şi numai pentru că vei continua să colaborezi cu oamenii din presă din altă poziţie. Este de recomandat să păstrezi legăturile cu colegii din redacţie şi să încerci să-ţi consolidezi relaţiile cu partenerii din alte redacţii. Pe lângă acestea, trebuie ţinut cont şi de peisajul media, care se află într-o continuă modificare şi care, cel puţin la nivel local, se micşorează simţitor. E posibil ca în momentul în care ai trecut de partea cealaltă, să observi că politica editorială se schimbă în fiecare zi, iar jurnaliştii cu care colaborai în trecut sunt acum presaţi să acopere mai multe subiecte în aceeaşi perioadă de timp sau chiar într-un timp redus considerabil.

În ceea ce mă priveşte, am stabilit o relaţie de colaborare cu partenerii, mai precis, între mine şi PR-ul companiilor. Astfel, pentru că de multe ori discuţiile evoluau către diferite subiecte, am avut şansa să cunosc îndeaproape domeniul şi ceea ce implică comunicarea pentru o companie de IT. Mărturisesc că lucrurile păreau foarte interesante, cu atât mai mult cu cât cei care lucrau în PR aveau acces la informaţie înainte ca aceasta să fie făcută publică. Iar acesta era doar unul dintre aspectele care mi se păreau foarte interesante. După mai multe discuţii cu unul dintre actualii mei colegi de breaslă, am dezvoltat un real interes pentru domeniul acesta, până la punctul în care am început să-mi pun întrebări despre viitorul meu în jurnalism. Adevărul este că mă atrăgea ideea de a avea acces la informaţie înainte ca aceasta să fie publică şi să o pot folosi pentru a crea campanii de promovare sau pentru a putea gestiona mesajele către public. De aici până la a lucra efectiv în domeniu au trecut câteva luni, în care am avut timp să-mi întăresc relaţiile construite până la acel moment, dar să îmi şi creez alte relaţii care aveau potenţialul să mă ajute în viitoarea poziţie.

Există, desigur, câteva aspecte diferenţiatoare între jurnalism şi PR, lucruri pe care le vei observa din prima zi în noua poziţie. Din acest motiv, am încercat să expun câteva dintre acestea, privind din ambele părţi.

Ca jurnalist este bine să păstrezi o echidistanţă faţă de subiectele abordate, astfel încât să existe o obiectivitate în materialele realizate. Acest lucru îţi permite să transmiţi informaţia într-un mod clar, lăsând consumatorul să îşi formeze o părere curată, nealterată de opinia jurnalistului. Totuşi, în decursul carierei unui jurnalist, intervin şi materialele de opinie sau de analiză, acestea fiind acele materiale în care jurnalistul îşi poate exprima părerea asupra unui subiect. Ajungând la un anumit nivel de cunoaştere a subiectelor abordate, un jurnalist îşi poate exprima o părere personală într-un material care poate influenţa domeniul asupra căruia îşi expune părerea. Nu puţine au fost momentele în care articolele de opinie ale unor jurnalişti recunoscuţi au influenţat în mod direct anumite pieţe sau domenii de activitate.

Acesta este doar unul dintre aspectele care se schimbă în momentul în care realizezi tranziţia de la jurnalism la PR, pe care l-am remarcat de la început. Odată cu luarea deciziei de a migra de la un domeniu la celălalt, materialele de opinie rămân în urmă, noul tău obiectiv fiind să transmiţi informaţia cât mai clar, fără amprenta opiniilor personale. Evident, acesta nu este singurul aspect care se schimbă, dar este cu siguranţă unul dintre cele mai importante.

Având în vedere propria experienţă, înainte de tranziţia către noul domeniu, mi-am permis o perioadă de gândire, timp pe care l-am folosit pentru a pune în balanţă coordonatele noului domeniu. Pe de o parte, aveam oportunitatea de a cunoaşte oameni noi şi de a realiza cu aceştia proiecte cu adevărat interesante, de a participa la realizarea unor campanii de promovare şi de a lucra la strategia de comunicare a unor companii cu renume, pe de altă parte, aveam posibilitatea de a nu mă putea integra într-un sistem mult mai activ decât cel în care lucrasem. Pe de o parte aveam experienţă cumulată despre tehnologia IT şi relaţiile construite de-a lungul timpului, pe de altă parte se aflau provocările coordonării unui cont de client, unde îmi lipsea experienţa. După ce le-am pus pe toate în balanţă, am ales să fac pasul cel mare, fiind oarecum influenţat de dorinţa de a învăţa ceva nou şi de a porni pe un nou drum.

Un alt aspect important în ceea ce priveşte schimbarea este legat de felul în care omul de PR transmite mesajul către jurnalist. Este foarte posibil ca informaţia pe care un jurnalist o caută să fie deja disponibilă pentru omul de PR, dar acesta este interesat de transmiterea informaţiei către toţi jurnaliştii. Din acest motiv jurnalistul va căuta de fiecare dată să obţină o exclusivitate pe un anumit subiect, timp în care omul de PR va căuta să maximizeze gradul de acoperire obţinut prin distribuirea unei anumite informaţii.

Pe lângă cele enumerate mai sus, consider că există câteva avantaje pe care jurnalistul care se orientează le are în faţă aceluia care păşeşte pentru prima dată în domeniul relaţiilor publice. În primul rând, pentru că a lucrat în acelaşi domeniu, omul de PR va şti exact la ce se aşteaptă jurnalistul şi va avea posibilitea să îi îndeplinească cerinţele mult mai repede. De asemenea, faptul că a lucrat în jurnalism va reprezenta un punct comun pentru stabilirea unor relaţii cu jurnalişti noi. Un alt avantaj îl reprezintă uşurinţa de înţelegere a anumitor subiecte, cu atât mai mult cu cât activitatea de PR se desfăşoară pe acelaşi domeniu în care a activat ca jurnalist. În mod concret, ca jurnalist IT am avut o tranziţie rapidă către PR pentru că experienţa pe subiectele IT mi-a permis să aloc mai mult timp activităţii de PR propriu-zise.

Nu trebuie uitat faptul că un jurnalist care optează pentru o nouă carieră în comunicare şi PR poate oferi o perspectivă nouă. Aceasta vine cu o serie de cunoştinţe legate de diferitele experienţe avute, dar şi cu feedback-ul oferit de colegii săi din presă, oferind astfel o imagine de ansamblu despre percepţia asupra unei companii sau a imaginii acesteia. În plus, datorită relaţiilor cu ceilalţi jurnalişti, este foarte probabil ca acesta să identifice anumite oportunităţi, mult mai repede decât colegii săi.

În ultimă instanţă, trecerea de la jurnalism la PR este strâns legată de alegerea fiecăruia. Tranziţia nu trebuie să fie foarte dificilă atât timp cât sunt respectaţi anumiţi paşi. Este recomandată  o politică de învăţare pe parcurs, după modelul bulgărului de zăpadă, astfel încât după o perioadă de timp experienţa de jurnalist să poată fi valorizată în noul domeniu.


Traian Teglet este PR Consultant în cadrul SmartPoint, companie independentă de consultanţă în comunicare la nivel regional cu operaţiuni, pe lângă cele din România, în Bulgaria, Croaţia, Serbia şi Slovenia. SmartPoint gestionează conturi precum Ascendis, Asesoft Net, BenQ, eMAG, Kingston Technology, Mio Technology, NVIDIA, Sony, Sony PlayStation, Sony VAIO.


Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black