19072019

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Se caută om de PR

Se caută om de PR

Pin It
renate_rocaOm de afaceri, încă tânăr, optimist, informat şi preocupat de soarta companiei sale doresc să angajez specialist în PR. Nu ştiu mare lucru despre asta dar am aflat că este util şi chiar productiv pe termen mediu şi lung. Nu vreau să avansez secretara (perfectă în tot ceea ce face, dar nici chiar aşa...) şi nici nu vreau să recalific la locul de muncă omul meu de marketing. Agenţiile de headhunting încă mă mai pot aştepta, la fel şi PR-iştii cu ani de experienţă. Deocamdată nu-mi permit serviciile lor. Deci, ce fac?! Aştept câteva sfaturi de bun simţ.

Poate că anunţul ipotetic de mai sus este în mintea multor manageri al căror business a ajuns la nivel mediu şi care, într-adevar, simt o anume derută atunci când trebuie să aducă în echipă un om de PR. Ca la orice angajare există o doză de risc ce poate fi micşorata atâta timp cât unele aspecte de bază sunt cântărite mai bine de la bun început.

Dar înainte de toate, de analize, de interviuri, de scotocit piaţa muncii, un manager ar trebui să fie foarte onest cu sine şi să accepte că PR implică  „public” şi, dacă nu sunteţi pregătit să vă „expuneţi” afacerea, cu bune şi cu rele uneori, atunci e mai bine să nu faceţi acest pas. Am întâlnit prea multe situaţii în care oameni angajaţi pe post de PR-ist au ajuns să şomeze pe salariu pentru simplu fapt că nu erau lăsaţi să facă aproape nimic. Orice informaţie cât de cât interesantă despre firmă era o potenţiala atracţie pentru concurenţă, sau pradă pentru presă, sau considerată prea intimă ca să fie transmisă. De obicei, e genul de comportament ce vine din partea unui manager care şi-a crescut singur business-ul şi care nu înţelege să lase controlul, măcar în zona de comunicare, unui profesionist care ştie să facă asta.

Apreciind că sunteţi pregatit pentru a intra în practica relaţiilor publice, încercaţi să nu săriţi pe primul ziarist care v-a luat vreodată vreun interviu şi v-a placut cum a scris. Teoretic, unui ziarist i-ar fi destul de uşor să facă pasul înspre PR. Dar stiţi cum e cu practica ... În perioada anilor '90 aproape toţi oamenii de PR aveau un background de presă, ceea ce era de înţeles dat fiind că majoritatea universităţilor nici nu aveau vreo specializare în domeniu, iar pe piaţă apăruseră vreo 2 cărţi despre PR, nu neaparat relevante. Vremurile însă s-au schimbat, astfel că, dacă vreţi să aveţi un om de încredere, acesta ar trebui să ştie mai mult decât cum arată un comunicat de presă sau să aibă 2-3 prieteni ziarişti. A nu se înţelege greşit, cunosc foarte multe cazuri de foşti oameni de presă ajunşi excelenţi oameni de PR. Doar că nu ar trebui să fie neapărat locul din care porniţi să căutaţi un viitor angajat.

Nu căutaţi un om după chipul şi asemănarea voastră. Omul de PR va fi pus în situaţia să vă consilieze, de multe ori chiar să vă contrazică. El trebuie să aibă capacitatea de a gândi pragmatic cum poate comunica afacerea pe care o conduceţi şi de care sunteţi ataşat, să susţină aspecte care uneori s-ar putea să nu vi se pară relevante. În interior, colegii vor trebui să părticipe la eforturile de a construi o comunicare eficientă. Ori nimeni nu se ataşează de sosia şefului cel mare.

S-ar putea să vi se pară frivol următorul sfat, dar vine tot din experienţa personală. Titulatura este de „specialist în PR”, ceea ce lasă liber la angajare atât doamnelor cât şi domnilor. Majoritatea managerilor caută o femeie pentru acest post din organigramă. Şi chiar dacă statistica din România spune că 98% dintre practicanţi sunt femei, fiţi suficient de deschişi şi nu vă creaţi un template înainte de a discuta cu toţi candidaţii. Personal, sunt parteneră în business cu unul din reprezentanţii celor 2% şi ştiu că am facut o alegere foarte bună.

La final, nu fiţi Dvs. cel care va da verdictul final. Capacităţile de comunicator nu sunt o chestiune masurabilă la prima vista. Rugaţi un om cu experienţă în domeniu să arunce o privire la „comoara” pe care credeţi că aţi găsit-o. Poate fi dintr-o agenţie cu care aţi mai colaborat, ori un cunoscut cu experienţă în domeniu, ori pur şi simplu un strain pe care îl respectaţi şi de care aţi auzit de bine. Omul de PR va trebui să intre în detalii importante din afacerea dvs., chiar în lucruri pe care nu va putea niciodată să le facă publice. E mai bine să nu riscaţi ca peste câteva luni să descoperiţi că n-aţi făcut o alegere foarte inspirată.

Sunt acolo. Curioşi, citiţi, pasionaţi de scris şi de tot ce este nou, gata să spună povestea afacerii voastre. Sunt oameni fără prea multă experienţă, dar sunt oameni buni de PR. Vă doresc să vă găsiţi omul potrivit!


Renate Roca-Rozenberg este Managing Partner al agenţiei PR&More. Cu o experienţă de peste 10 ani în domeniul relaţiilor publice, Renate a derulat de-a lungul timpului proiecte de comunicare pentru companii din toate domeniile de activitate. "Nu am preferinţe când vine vorba de clienţi, atâta timp cât proiectele reuşesc să mă incite şi îmi permit să mă dezvolt profesional. Lucrez cu aceeaşi plăcere pentru companii miniere, producători de ţevi sau festivaluri de film."

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black