22052017

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Despre beneficiile PR-ului specializat

Despre beneficiile PR-ului specializat

florina badea 2In ultimul an, in discutiile cu jurnalisti sau colegi de breasla, a aparut foarte des intrebarea legata de agentia si nisa pe care am dezvoltat-o in ultimii ani – „dar voi cum ati ajuns sa va specializati pe healthcare?”. Am povestit cu drag de fiecare data cum am reusit sa construim in agentie in ultimii 5 ani o Divizie specializata pe comunicare medicala, care in prezent are 6 consultanti si un portofoliu de clienti si proiecte care ne-au permis sa ne dezvoltam expertiza pe acest tip de comunicare specifica.

Este o specializare in care am investit mult timp si multe resurse in ultimii ani, de la momentul la care am luat decizia sa construim in aceasta directie.

Din punct de vedere business, dezvoltarea unei nise este o directie in care ajungi sa te indrepti deliberat, dupa un proces amplu de analiza a pietei care prezinta potential si pentru care decizi ca merita sa dezvolti servicii specifice. Ulterior cercetarii de piata, faza de pregatire este completata cu business plan-ul specific. Odata cu acesta si cu eforturile de new business, apar si primele proiecte.

Este un demers cu suisuri si coborasuri, in care consultantii isi propun sa devina din ce in ce mai buni, au dorinta de a face diferenta si care dovedesc deschidere de a invata din fiecare proiect si de a livra rezultate exceptionale. Toate acestea intr-o industrie de PR extrem de competitiva, in care piata in care activezi se schimba intr-un ritm ametitor, cu care e nevoie sa tii pasul si sa transformi in invatare fiecare experienta, explorand noi directii de comunicare si dezvoltandu-ti gandirea strategica. Un demers in care oamenii trebuie sa fie o adevarata echipa, care sa lucreze indeaproape cu tool-urile specifice pe care le-au dezvoltat, cu know how-ul pe care il acumuleaza continuu si atragand influentatorii cu roluri importante pentru industrie. Totul cu scopul de a-si creste capabilitatile si implicit valoarea pe piata.

Specializarea impune agentiilor sa faca investitii, care isi dovedesc rezultatele odata cu serviciile complexe pentru care isi dezvolta capabilitati. Cand vorbim de investitii ne referim atat la formarea oamenilor, cat si la partea de intelligence – timp, resurse si tool-uri dedicate pentru research si networking, asa incat sa produca si mai multa valoare adaugata proiectelor. Dar cea mai mare investitie pe care o agentie care livreaza servicii de comunicare specializate o poate face sunt oamenii sai. Dincolo de competentele generale care intregesc profilul unui om de de comunicare, consultantul specializat este conectat la industria respectiva, cu tot ceea ce inseamna  reglementarile ei, la peisajul politic, poate face conexiuni intre informatii – stakeholderi – institutii. Interactiunea cu unii dintre cei mai puternici influentatori din industria respectiva impune un nivel relational superior, astfel incat sa poata reprezenta clientii la un standard profesional impecabil. Multe industrii pentru care acordam consultanta sunt extrem de complexe, sunt intr-o continua miscare si transformare. Consultantii nostri au nevoie de flexibilitate in gandire, care sa asigure ajustarea proiectelor si replierea strategiilor in cazul in care contextele impun acest lucru.

In teorie si in pietele dezvoltate de relatii publice, specializarea apare ca raspuns la evolutia pietei. Odata cu maturizarea unei piete, specializarea devine un element diferentiator si o cale de crestere profesionala atat pentru agentii, cat si pentru consultanti. Piata de relatii publice ajunge astfel sa se dezvolte prin specializare. Din pacate, in piata noastra se poate vorbi despre specializare aspirational, ca despre o necesitate - mai putin ca despre un trend.

Le raspund colegilor care m-au intrebat cum este sa lucrezi pentru o nisa, ca este provocator si interesant si ca este mereu loc de crestere si dezvoltare profesionala. Ca nu se vor plictisi si nu se vor plafona. Iar daca vor avea ocazia de a alege sa mearga in aceasta directie, va fi o alegere foarte buna.

De cealalta parte, daca vorbim de specialistii in comunicare si marketing din companii – acestia au nevoie de agentii care sa le fie parteneri de business si care sa ajunga le cunoasca piata, compania si produsele cel putin la fel de bine ca ei. O relatie care sa produca rezultate se poate dezvolta mai bine si daca agentiile ar avea echipe specializate. Personal, imi place cand primesc briefuri de la clienti insotite de o afirmatie de genul „vin la voi cu brieful pentru ca voi aveti experienta pe healthcare, sunt specializati in domeniu si cunoasteti foarte bine industria noastra. Stim ca ati facut proiectul x si proiectul y, cu rezultate si cu vizibilitate”. Este cel mai important feedback pe care il poate da un client. Un proiect nou, incredintat direct.

Competitia agentiilor/structurilor specializate nu e reprezentata intotdeauna de alte agentii specializate. In piata sunt agentii care ofera unele servicii pentru nise, dar care nu sunt neaparat focusate pe acea nisa. Insa diferenta dintre primele si acestea este foarte mare, de la modelul de business, profilul consultantilor care lucreaza pe proiecte de la concept la implementare, pana la capacitatea de a gestiona proiecte ample si de a genera rezultate de impact pe termen lung. Ceea ce este cu adevarat valoare adaugata este faptul ca specializarea promite experienta si know how in ceea ce priveste piata, stakeholderii si influencerii acesteia. Desigur, clientii pot lucra si cu agentii nespecializate, insa in niste limite - consultanta si strategie pe problemele lor specifice pot oferi doar echipele foarte bine pregatite.

In loc de concluzie, as spune ca imi doresc ca in anii ce urmeaza sa incepem sa vizualizam mai bine cu totii beneficiile specializarii in PR, iar noi – agentiile - sa continuam sa fim un partener autentic de business pentru clientii nostri. Cu siguranta se vor alege apele si in industria noastra, odata cu maturizarea ei, iar noi vom fi mandri ca am contribuit la ea.

 



Florina Badea
conduce o echipa de 5 oameni si coordoneaza din anul 2011 conturile Diviziei de Healthcare Communications ale agentiei independente de relatii publice IMAGE PR. IMAGE PR Healthcare Communications Division ofera servicii integrate de comunicare medicala pentru companii farmaceutice sau asociatii de pacienti, dar si servicii specializate pentru clienti din alte domenii, care comunica in zona de sanatate si ingrijire personala.
Florina are o experienta de 11 ani in comunicare si relatii publice, construindu-si cariera cu experiente in zona de comunicare institutionala, dar si comunicare corporate si de brand, in cateva agentii de top. Printre ariile sale de expertiza se numara: consultanta in comunicare si planificare strategica, media&influencers’ relations, comunicare de criza.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site