22082017

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Despre clienţii de provincie ... şi provocările de care se loveşte PR-istul

Despre clienţii de provincie ... şi provocările de care se loveşte PR-istul

iulia_bendeaDupă căderea regimului comunist, mediul de afaceri din România a fost asaltat de oameni dornici de dezvoltare, oameni în care spiritul de întreprinzători, de afacerist a răbufnit ca o furtună după anii lungi de abţineri, de limitări. Un domeniu relativ nou, PR-ul trebuie să îşi găsească locul în această lume dominată de ambiţii, de orgolii. Într-o asemenea lume, PR-istul este pus în situaţia de a selecta şi identifica clienţii cu care ar putea dezvolta o relaţie profesională favorabilă.


Companiile mari sau multinaţionalele se apropie cel mai mult de categoria clientului „ideal” pe care îl poate avea un PR-ist, deşi acestea, de cele mai multe ori, lucrează cu agenţii la fel de mari. În acest mediu, comunicarea are loc de cinste, are obiective foarte clar stabilite, aici rolul PR-istului este înţeles, dar ce te faci în cazul companiilor mai mici, cele dezvoltate la nivel local sau regional, care nu au o cultură organizaţională foarte vastă şi pentru care comunicarea nu a fost privită niciodată ca o prioritate? În astfel de companii, de regulă, nu există o persoană responsabilă cu comunicarea, situaţie în care PR-istului nu îi rămâne decât să se adreseze antreprenorului... iar de aici începe aventura.

Am încercat să „crieonez” portretul robot al celui mai dificil client care i-ar putea ieşi în cale PR-istului, acel client care îi pune la încercare toate abilităţile. Acesta ar putea avea peste 50 de ani, este acel antreprenor crescut şi educat în timpul regimului comunist, cu principii şi viziuni adânc înrădăcinate, omul care a pornit o afacere locală, construind-o de la zero; o afacere care, în timp, a devenit stabilă şi profitabilă. El se simte pilonul de rezistenţă al companiei, se percepe ca fiind singura rotiţă care pune mecanismul în mişcare, iar fără el întreaga companie este pierdută.  Pentru acesta, jurnaliştii sunt nişte oportunişti, motiv pentru care nu vrea să aibă de-a face cu ei. Este cunoscut în comunitatea în care îşi desfăşoară activitatea şi nu cunoaşte rolul unui PR-ist sau al unei agenţii, deoarece singur şi-a construit întreaga afacere şi nu înţelege de ce ar trebui să asculte de sfaturile unui tânăr care îşi spune PR-ist. Nu îl interesează acest domeniu, este obişnuit să producă bani fără ajutorul unui astfel de „sfătuitor”. Prin urmare, PR-ul nu este perceput ca o utilitate, ci mai degrabă ca un răsfăţ, un moft pe care decide să şi-l îndeplinească sau nu.

În relaţia cu acest tip de client, omul de comunicare se loveşte de o altă barieră: antreprenorul vede în PR o promisiune de creştere a afacerii şi este o sarcină dificilă să îl faci să înţeleagă că rolul PR-ului nu este să vândă, ci să formeze o imagine pozitivă a companiei, să şlefuiască reputaţia acesteia.  Prima sarcină a PR-istutul în această situaţie este de a-i forma clientului aşteptările corecte, lucru care se face doar prin educare şi multă putere de convingere. Antreprenorului trebuie să îi fie cât se poate de clar faptul că PR-ul nu aduce rezultate imediate, ci este o investiţie pe termen lung.

Situaţia devine şi mai complicată atunci când, printr-un soi de minune, acesta decide să comunice cu presa. Obişnuit să îşi asume orice, acesta face singur „treaba PR-istului”, fiindcă, nu-i aşa?, nimeni nu cunoaşte mai bine situaţia companiei decât el şi, implicit, nimeni nu poate transmite mesajul mai bine ca el... Care este aici rolul PR-istului? Poate el interveni peste „opera” antreprenorului? Cum îi explică că mesajul trebuie transmis în alt fel?

Munca unui PR-ist pentru un astfel de client este destul de dificilă, dar poţi să îl eviţi? Este aproape imposibil..mediul de afaceri din România, mai ales din zona de provincie, este saturat de astfel de „şefi”. Cel mai bun lucru este să privim această situaţie ca pe o provocare, fiecare client care corespunde acestei categorii devenind un real succes atunci când PR-istul reuşeşte să îl modeleze, chiar şi parţial.



Iulia Bendea este Specialist PR în cadrul PR & MORE, agenţie specializată în servicii de relaţii publice şi comunicare. Cu pregătire în ştiinţe politice, dar şi litere, Iulia Bendea a intrat în sfera comunicării în 2011, având în spate experienţă acumulată în campaniile electorale la care a participat.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site