23102017

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Să mă informeze cineva, primesc! Dar să nu se schimbe nimic.

Să mă informeze cineva, primesc! Dar să nu se schimbe nimic.

daniel_amzarDe câte ori v-aţi întrebat cât de multe înţelege clientul final din ceea ce comunicaţi, în contextul industriei şi al pieţei? Cât de mult s-ar uşura comunicarea şi cât s-ar reduce frecvenţa situaţiilor de criză, dacă publicul ar cunoaşte produsul sau serviciul, contextul şi mai ales drepturile şi obligaţiile sale?


Oricât de mult adaptăm mesajele şi informaţiile, oricât le ajustăm publicurilor şi situaţiilor în care comunicăm, asistăm în continuare la reacţii ale unor consumatori care ne fac să credem că aceştia nu cunosc lucruri elementare despre produsul folosit şi situaţia dată.

De foarte puţine ori companiile se preocupă de influenţarea mecanismelor de decizie din mintea consumatorului. Obiectivul este mai degrabă să ajungi în meniu, decât să schimbi felul în care acesta se uită la el. În experienţa proprie am văzut puţine exemple de branduri care au luat clientul de mânuţă şi l-au pregătit temeinic pentru ca apoi să-l scoată la tablă şi să-l întrebe lecţia. Iar încercările au fost timide. Două exemple mi le amintesc, unul fiind din zona auto, legat de consum iar al doilea, din zona telecomunicaţiilor, legat de problema radiaţiilor. În mod normal, rolul de informare şi de educare ar trebui să fie la autorităţi, care prin definiţie reglementează şi veghează la bunul mers al lucrurilor. Cred însă că efortul trebuie să fie comun, chiar iniţiat de companie, cu atât mai mult cu cât pentru autorităţile din România informarea/educarea publicului larg nu este o prioritate. Există exemple de campanii care se întâmplă, chiar şi în clipa în care citiţi aceste rânduri, însă cazurile sunt puţine şi de multe ori ineficiente.

Un alt factor important în această ecuaţie este media. Deşi la carte scrie că ştirea trebuie să informeze şi să educe, ştim cu toţii că nu se întâmplă aşa întotdeauna, mai ales partea cu educarea. Nimeni nu are dispoziţia şi timpul să educe cititorul. Singurele canale media unde un cititor mai poate afla informaţii care să-l ajute în mod direct în cântărirea deciziei de cumpărare sunt, să zicem, cele specializate.

Dar cel mai important dintre toţi este receptorul. Dacă acesta nu generează nevoia de informare, nimeni nu o va observa. Din păcate, setea de cunoaştere a consumatorului român lipseşte cu desăvârşire. Acest lucru rezidă poate din faptul că suntem cumpărători puternic emoţionali, uneori chiar impulsivi. Nu de puţine ori am constatat că pentru unele persoane primează caracteristici precum preţul, aspectul şi confortul, în faţa siguranţei, calităţii sau a fiabilităţii.

Astfel că, dragi comunicatori, dacă vă doriţi un public care să înţeleagă partitura, ajutaţi-l întâi să înveţe notele.



Daniel Amzar are o experienţă în industria comunicării de peste 6 ani, fiind membru în echipa Free Communication din anul 2007. Cu o expertiză bogată în media relations şi Project Management, Daniel a gestionat de-a lungul carierei proiecte de comunicare în domenii precum retail, transporturi, auto şi servicii financiare. Daniel este licentiat în cibernetică.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site