28032024

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Arta conversaţiei ca strategie de PR

Arta conversaţiei ca strategie de PR

Pin It

raluca_eneÎn 2012, Burson-Marsteller a reluat studiul Global Social Media Check-up, întocmit pe baza Fortune Global 100 – topul celor mai mari companii din lume. Şi a aflat că oamenii vorbesc din ce în ce mai mult despre companii şi fac mai multe schimburi de informaţii între ei, ceea ce a determinat companiile să devină mai active în spaţiul virtual, să-şi facă pagini de Facebook şi Twitter şi să le menţină la zi, să ofere conţinut şi să angajeze publicul în conversaţii cu şi despre branduri.

Sigur, aceste concluzii confirmă ceea ce simţim cu toţii că se întâmplă în acest moment referitor la vizibilitatea companiilor în social media. Dar nu despre social media per se vreau să vorbesc aici. Ci despre ghiontul pe care acest nou mod de comunicare a informaţiilor l-a dat bine-aşezatei meserii de relaţii publice.

Structura simplă, aproape matematică, a comunicatului de presă cu cinci pragrafe, a declaraţiei de presă “politically correct” şi a conferinţelor de presă clasice, în costum şi cu cravată, a devenit desuetă. Mai mult, ponderea tipurilor de instrumente se schimbă – de pildă, comunicatul de presă, aşa modernizat şi restructurat din temelii cum e acum, va mai rămâne ceva vreme cu noi, însă modul lui de întrebuinţare s-a restrâns şi s-a schimbat. În acelaşi timp, social media, blogurile acaparează bucăţi tot mai mari din plăcinta diseminării de informaţie.

În aceste condiţii, practicianul de relaţii publice a fost nevoit să se dezbrace de hainele scorţoase de purtător de cuvânt şi să-şi caute un nou stil, mai flexibil, mai accesibil şi mai prietenos. Şi-a făcut profil pe Facebook şi cont pe Twitter şi şi-a schimbat, practic, orientarea dinspre client către public.  A re-învăţat, de fapt, arta conversaţiei. A redescoperit puterea mesajului personalizat, anticiparea nevoilor de informare ale interlocutorului şi, odată cu acestea, plăcerea de a-şi surprinde partenerul de discuţie cu lucruri inedite.

Dar a simţit şi schimbarea de viteză pe care o dau social media şi datorită (din cauza?) cărora clientul final/consumatorul poate sancţiona compania pe loc pentru cele mai mici derapaje. Şi a mai descoperit ceva: inspiraţia de a crea noi modalităţi de transmitere a mesajelor, de a forma sau scoate la lumină comunităţi, de a cultiva un dialog constructiv şi permanent cu acestea.

Aproape fără să simţim, acest mod nou de lucru schimbă paradigma comunicării dintre companii şi publicuri – de la instituţii semi-închise cu canale de comunicare bine controlate, companiile au devenit jucători activi în mediul conversaţional. Personalitatea lor de brand a coborât din PowerPoint şi din comunicatul de presă şi a învăţat să vorbească şi să asculte, să facă lucruri noi şi să fie laudată, dar şi să greşească şi să fie sancţionată. Totul în timp real.

Dacă-mi permiteţi, aş zice că suntem martorii trecerii de la PR 2.0 la PR-ul conversaţional. Şi că ne întoarcem la originea noastră socială,  dialogul,  pentru a-l reinventa şi a-i descoperi întrebuinţări noi.


Raluca Ene este Managing Director al agenţiei de relaţii publice Chapter 4 România, membră a grupului austriac Chapter 4, afiliat exclusiv al Burson-Marsteller pentru Europa de Sud-Est. Consultant de relaţii publice de 9 ani, Raluca este specializată în consultanţă strategică, comunicare corporate şi employer branding, dar şi în brand PR. Ea are în portofoliu programe şi campanii de comunicare pentru clienţi din industrii precum IT&C, casă&grădină, retail şi FMCG - atât companii multinaţionale, cât şi firme locale sau ONG-uri. Raluca are un Master în Marketing Strategic de la Academia de Știinţe Economice din Bucureşti şi este licenţiată în Comunicare Publică.
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP