23102017

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Cum poate un specialist în PR scoate din minţi un ziarist. Ghid de [ne]bune practici în PR

Cum poate un specialist în PR scoate din minţi un ziarist. Ghid de [ne]bune practici în PR

patricia_frederencoLuminaţii ne-au lăsat mii de cărţi despre conduita în relaţiile publice şi regulile care sunt ca aerul în acest domeniu. Că au mâncat sau nu toţi profesioniştii danubiano-pontici teoria pe pâine în tandem cu practica nu ştiu, dar cert este că relaţia cea de toate zilele a jurnaliştilor cu specialiştii în comunicare ne spune că banalităţile din manualele de introducere în PR nu sunt chiar banalităţi. Cel puţin nu pentru unii. Oricât de expirat ar putea părea subiectul, nu este, iar dacă am pleca puţin mai mult urechea la ofurile ziariştilor, am vedea că avem o mare problemă.


1. La început a fost comunicatul. Şi ce poate fi mai neprofesionist pentru un PR şi mai grotesc pentru un ziarist decât un comunicat care abundă în greşeli gramaticale sau, şi mai rău, este trimis cu toate corecturile făcute pe margine, iar subiectul, acel „quelque chose” menit să declanşeze declicul în mintea unui om îngropat în informaţii, este aruncat la finalul celor două pagini spaţiate la un rând?  Dacă credeaţi cumva că a scrie un comunicat de presă e cel mai uşor lucru imaginabil, se pare că practica ne contrazice.
Dincolo de o bună stăpânire a limbii române, „PR-iştii” trebuie să nu uite că misiunea lor este să împacheteze un produs, un eveniment, o campanie în aşa fel încât să creeze un subiect de presă, nu să distrugă noutatea, mai ales dacă aceasta există. Jurnaliştii nu sunt oameni proşti şi ştiu foarte bine să facă diferenţa între un subiect cu potenţial şi o informaţie goală!      

2. Da, PR-ul nu se face ca la fabrică, iar dacă jurnalistul te sună cu câteva minute înainte de finalul programului pentru o poziţie oficială, înseamnă că ziua ta de muncă se lungeşte şi nu pleci acasă până nu răspunzi solicitării... coerent, punctual, curat gramatical. E un interes mutual la mijloc, deci stai să-ţi faci treaba până la capăt, nemaivorbind de situaţiile de criză, care nicidecum nu se rezolvă închizându-ţi telefonul!

3. Specialiştii din lumea PR-ului sunt prin natura lor workoholici, dar asta nu înseamnă că trimiţând jurnaliştilor pe mail la 12 noaptea o invitaţie la conferinţa de presă de a doua zi de la nouă dimineaţa, dai dovadă de profesionalism sau îţi arăţi fidelitatea faţă de compania pentru care lucrezi. Contrar multor opinii, şi jurnaliştii dorm noaptea, iar conferinţa ta riscă să fie un dezastru cu prezenţă zero.

Jurnalismul a suferit mult în ultimii ani atât pe fondul pseudo-huzurului de dinaintea crizei, dar mai ales în timpul ei, când în breaslă au intrat mulţi ziarişti second hand şi multe instituţii media şi-au închis porţile, dar asta nu ne absolvă de obligaţia de a  menţine ştacheta la fel de sus şi de a fi ireproşabili.

P-S: Meseria de PR se face fără prescripţie comunicaţională. Dacă în experienţa dvs profesională apar manifestările (neplăcute) de mai sus, adresaţi-vă managerului sau patronului... cu demisia în mână!



Patricia Fedorenco este PR Manager în cadrul PR & MORE, agenţie specializată în servicii de relaţii publice şi comunicare. Cu studii jurnalistice, după un parcurs profesional în presa scrisă şi comunicare în industria hotelieră, Patricia Fedorenco a intrat în sfera relaţiilor publice în 2011

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site