26052017

Back Eşti aici:Home Opinii Juniori despre PR O privire din interior în industria de PR din afară

O privire din interior în industria de PR din afară

olivia_sanduCred cu putere că în viață trebuie să-ți creezi singur oportunitățile. Încă de când am constatat că sunt pasionată de relații publice și am decis că aceasta este domeniul în care vreau să profesez, mă provoc zilnic spre dezvoltare. Aceeași convingere m-a condus în fața biroul de burse, solicitând posibilitatea de a accesa o experiență internațională. Nu am stat mult pe gânduri atunci când, după procesul de selecție, a trebuit să aleg destinația și organizația-gazdă pentru acest plasament. Am ales U.K., țara despre care am considerat că are de oferit multe lecții despre PR la nivel organizațional, dar și despre brand la nivel de țară.

 

În ceea ce privește agenția de comunicare, m-am orientat spre una cu un portofoliu variat de clienți și premiată pentru activitatea sa de-a lungul anilor.

Cele trei luni în Londra m-au învățat lucruri valoroase despre relațiile publice, pe care nu le-aș fi putut identifica fără o paralelă între practicile de aici vs. practicile de acolo:

 

Mind the language gap


Lăsând la o parte toate calitățile care rar se întâmplă să lipsească din CV-uri, precum abilități organizatorice, inițiativă, sociabilitate, spirit de echipă ș.a., cred că un bun PR trebuie să aibă înainte de toate simțul limbii. Faptul că engleza britanică este diferită de cea americană se poate transforma într-adevăr într-o problemă: aceleși cuvinte pot avea alte semnificații, expresiile tipice sunt diferite, accentele variază. Acest aspect a fost o potențială piedică în situații de comunicare nemediată și m-a determinat să-mi schimb percepția despre ordinea importanței abilităților în practică. Iar lecția aceasta rămâne valabilă și dacă o scoatem din context: este nevoie să-ți cunoști până în cele mai mici detalii publicul-țintă, pentru a ști la ce cuvinte reacționează mai bine și a vorbi pe înțelesul lor.

Infrastructure, infrastructure, infrastructure


Primul detaliu care se observă la contactul cu sistemul englez este calitatea infrastructurii. Acest lucru și-a găsit corespondența și în relații publice, acolo unde am observat că se lucrează pe baza unui sistem bine pus la punct, care sprijină raportul PR-jurnalist. Nu numai platformele cu baze de date complete (cu acces plătit ce-i drept) împărțite pe sectoare de activitate și interese mi-au atras atenția, cât și organizarea frecventă de evenimente, unde reprezentanții media convoacă profesioniștii din comunicare pentru a purta dezbateri despre cum este indicat să se desfășoare raportul dintre cele două industrii. Discuțiile se poartă punctual, pe modelul problemă-soluție și se dovedesc a fi un câștig de ambele părți.

Long live the print


De asemenea, a fost firesc să constat că, spre deosebire de situația noastră, printul acolo nu este specie rară. Fiecare zi în agenție începea prin trecerea în revistă a subiectelor momentului și a posibilităților pe care aceste topicuri le-ar oferi clienților, iar această activitate solicita timpul în mare măsură, pentru că ziarele erau numeroase și conținutul lor asemenea. Cu toate acestea, deși presa scrisă ”încă domnește”, ea reușește să-și împartă echilibrat teritoriul cu social media, acolo unde aceste publicații dețin conturi active, la fel de bine întreținute.

Keep calm and follow up


Ca o consecință a raporturilor deschise cu jurnaliștii, indiferent de natura specializării, follow-up-ul telefonic era un pas de la sine înțeles, fie că viza un comunicat de presă, o invitație la un eveniment sau o ofertare de colaborare. Această practică aduce cu sine multe avantaje: consolidarea unei relații cu media, obținerea unui feedback constructiv și chiar sporirea șanselor de a obține o apariție, o participare sau un acord. Eram familiarizată cu acest demers, dar nu s-a întâmplat să-l folosesc cu ocazia unui comunicat de presă trimis către o bază de date consistentă. Deși în U.K. asta trece drept o practică actuală, până la a fi considerat insistent mai este doar un pas. Soluția în această situație este diplomația și un grad mare de sociabilitate, care pot asigura un dialog natural și o legătură reciproc avantajoasă.

God save Facebook


De unde Facebook-ul este considerat a fi principala platformă socială pentru piața din România, atât în folos personal cât și profesional, în Anglia lucrurile nu s-au dezvoltat în direcția aceasta. Twitterul a rămas instrumentul preferat, din motive care țin probabil și de momentul apariției sale, dar și de factori culturali. Predomină deci accentul pe informație în timp real și viteza de reacție, exercițiu de folos oricărui comunicator.


Olivia Sandu este în ultimul an de Master în cadrul S.N.S.P.A., secțiunea Brand Management și Comunicare Corporatistă. De mai bine de doi ani activează în domeniul relațiilor publice, iar pe o perioadă de trei luni a beneficiat de o bursă Erasmus Placement la o agenție de top din Londra. Reacționează cu entuziasm la cuvinte precum: cultură, vintage, jazz, pop-art, travel.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site