World Information Architecture Day 2014: Valoarea informației ca agent de capital

wiad-76_audientaCea de-a treia ediție World Information Day (WIAD) a avut loc pe 15 februarie 2014, fiind singurul eveniment local axat pe arhitectura informației, și cum poate influența în mod pozitiv calitatea interacțiunilor utilizatorilor cu site-urile, astfel încât să determine modificări comportamentale. Eveniment desfășurat în 24 de orașe simultan, din 15 țări, în România este adus și organizat de Grapefruit, agenție de digital product development.

Locurile digitale au devenit mai multe decât organizații eficiente. Odată cu abundența de date și informații, se simte o nevoie acută din ce în ce mai mult a unei arhitecturi a informației (AI).

Mai jos veți regăsi câteva idei relevante strânse de la conferință, iar dacă doriți să aprofundați subiectul veți găsi la sfârșitul articolului și o serie de resurse utile.

Lucian Georgescu, GAV a vorbit despre moartea si renașterea conținutului în advertising.

”Fac parte din acea generație de oameni care a avut o meserie care nu mai există. Subiectele pe care noi le predăm în anul I de facultate devin meserii care nu mai există în anul III”, cam în acest fel a rezumat Lucian Georgescu o trimitere către schimbările actuale într-un ritm prea alert.

”Textul nu va muri niciodată pentru că povestea nu moare. Poveștile nu mor niciodată pentru că nouă ne e frică de moarte”, concluzia anunțată abia la sfârșit dupa ce Lucian a venit cu niște exemple din diverse domenii pentru a sublinia necesitatea creării unor provești autentice indiferent de canalul utilizat: Nymphomaniac, care a avut un PR negativ fabulos, iar strategia de social media s-a bazat pe reacțiile negative anticipate. Opusul acestui exemplu este Apple, dat ca situație de cum transformi o energie pozitivă într-o reacție negativă. Cele două clipuri au avut rolul de a demonstra că e important conținutul, dar și forma.

Despre crearea si promovarea conținutului de nișă a vorbit Corina Săftescu, Director Editorial la revista online CTRL-D. Conținutul de nișă prezintă anumite oportunități specifice precum un public filtrat, omogen, comunități puternice, nișe neexploatate dar și provocări pe măsură: public informat, pretențios, cu standarde înalte de calitate, ceea ce presupune din partea editorului o documentare minuțioasă, constantă, o arie limitată de subiecte, creativitate, și un engagement mai dificil.

Blogul colectiv de design, development și digital a luat naștere în martie 2011, iar în 2013 odată cu înființarea Asociaței CTRL-D a strâns o comunitate online și offline numărând aproape 20 000 de persoane.

Revista are un caracter educativ și este poziționată pe o nisă, drept urmare unul dintre obiective urmărește oferirea de resurse teoretice si practice de dezvoltare profesională și de business. In termeni de strategie a conținutului, credibilitatea este un criteriu de evaluare a conținutului iar indicii credibilității conținutului sunt reclamele, logo-urile, recomandările, o calitate urmărită în redactare la fel ca și în imagini. Conținutul de nișă este direcția în care se îndreaptă toate industriile, dar nu orice trend se potrivește oricărei industrii. Drept urmare, e nevoie de o adaptare constantă la schimbările apărute, iar un conținut de calitate nu există fără o documentare serioasă, a concluzionat Corina.

O inițiativă interesantă pentru a demonstra importanța arhitecturii informației și a conținutului prezentată de Alecsandru Grigoriu, UX designer la Grapefruit, a fost prezentarea prototipului functional al Declarației 200 de  la ANAF - posibilitatea completării online a declarației de venit, proiet inițiat de Grapefruit.  Pe d200.grapefruit.ro poți găsi o modalitate ușoară, legală, user-friendly, responsive, cu îndrumări și explicații afișate în mod contextual pentru a completa declarația, a o printa, a evita cozile infernale și a fii gata de depus. Din păcate, toată depunerea nu se poate face online, datorită unor restructurări mai mari necesare în ANAF. Ca să vă dați seama de ce a implicat acest proces, aici se poate găsi varianta veche pus la dispoziție de ANAF. Un efort cel puțin de lăudat!

,,Refacerea Declarației 200 este modul nostru de a contribui din punct de vedere AI, UX și  content strategy la crearea unei lumi mai bune. E un prim pas pe care-l facem în această direcție. Avem  deja în plan și alte funcționalități ce pot fi dezvoltate, iar în următoarea perioadă, prioritatea noastră  este să strângem feedback de la utilizatori pentru a putea face optimizările pe care ei le consideră necesare. Ne-am dori să vedem cât mai multe inițiative de acest gen în viitorul apropiat”, a declarat Alecsandru Grigoriu, UX Designer la Grapefruit în cadrul unui comunicat post-eveniment.

Lucia Ciucă (Marketing Manager, eMAG) și Cornel Baloleanu (Product Manager, PayU) au vorbit despre optimizarea procesului de plată online pe site-ul eMAG. Simplificarea metodei de plată cu ajutorul PayU a atras rezultate foarte bune: creșterea cu 1% pe lună pentru plățile realizate de pe un terminal mobil (smartphone, tabletă) alături de o creștere cu 74% a comenzilor online plătite cu cardul în 2013 față de 2012, deși la nivel anual plățile cu cardul se situează în jur de 20% în 2013. Mai mult, opțiunea de plată unică cu cardul, a dus la o creștere cu 45,1 % a ratei de conversie în pagina de plată (20% din totalul comenzilor realizate), de la implementarea sistemului până în prezent. Tot în termeni de rezultate, eMAG a înregistrat o scădere de 10% a telefoanelor primite la relații cu clienții.

Consumatorul s-a schimbat dramatic în ultimii 4 ani, iar multisenzorialitatea acestuia a devenit deja un pattern cunoscut, a menționat Gabriel Pătru, IAB Expert & Integrated Communications Manager, Media Direction, BBDO. Gabriel a vorbit din perspectiva unui creative planner și capacitatea acestuia de a trasa o line clară a procesului creativ către o schimbare de comportament. Consumatorul are acum propriul mix media pe care și-l poate dezvolta. Iar brandurile trebuie să devină organize, lichide și metamorfice, să treacă de la framework-uri stabile înspre a fi foarte lichide și a se mula întotdeauna pe ce se întâmplă în viețile consumatorilor. Mai mult decât idei mari, ci experiențe de proporții mari – cam așa ar trebui să arate noul profilul de ”planning jedi”.

Adrian Iacomi, UX Designer & Partner, Cactus Ideas, a prezentat un ghid de IA pentru a puncta importanța arhitecturii informației pentru un produs digital. La baza concluziilor prezentate au stat numeroase criterii de UX și AI.
Adrian a subliniat importanța testării oricărui produs digital cu utilizatori reali și a evidențiat beneficiile unei AI corecte, printre care: reducerea costurilor ulterioare, verificarea propunerilor de design și relevanța produselor realizate pentru publicurile țintite.

Marius Ursache, Chief Design Officer la Grapefruit a vorbit de start-up-ul dezvoltat împreuna cu MIT – Eterni.me – o platformă dotată cu un instrument pentru a conserva amprenta ta digitală. Proiectul promite să strângă și să conserve informațiile generate de un individ pe parcursul vieții, a face o replică a personalității acestuia și a lăsa în spate o interfață coezivă de inteligență artificială cu care rudele sau apropiații pot purta conversații.

Deși Eterni.me a primit atât reacții pozitive, sceptice dar și vehement negative, Marius a explicat că pe termen lung, proiectul poate face o monografie a unei generații și chiar o memorie colectivă a umanității. Proiectul se preconizează a deveni realitate sub o versiune beta, undeva în 2015, anunță un articol din Wired.

La sfârșitul acestei relatări și mai ales pentru cei care au citit curioși până la capăt și cei interesați să afle mai multe despre importanța arhitectura informației, propun să înceapă cu definiția IA, istoria, un tutorial how-to, ghidul complet al începătorului, site-ul Institutului de Arhitectură a Informației, tehnici și bune practici.
A relatat Florina Baciu, Editor PR Romania