Social Media Summit. Idei care rezistă şi după 2 săptămâni de la eveniment.

Acum o săptămână a avut loc Social Media Summit, summit regional despre reţele sociale şi strategii de marketing prin social media, organizat de Revista Biz. Cum în 2012 se împlinesc doi ani de la prima ediţie, timp în care evenimentul a fost plimbat prin oraşe importante, a venit momentul să ajungă şi la Bucureşti, ocazie cu care a reunit specialişti care au împărtăşit din know-how-ul lor.

Bogdana Butnar atrage atenţia asupra discrepanţei foarte mari între ceea ce cred marketerii că vor consumatorii şi ce vor ei de fapt. Într-un studiu prezentat de Bogdana ce vorbeşte despre evoluţia relaţiei marketerilor cu social media, marketerii consideră că în 2012 cel mai important aspect în social media este engagement-ul. De ce credeţi că un consumator interacţionează cu brandul? La această întrebare marketerii au răspuns în proporţie de 57% că datorită conţinutului adecvat, 47% pentru că vor să fie auziţi şi 40% pentru că vor să afle ştiri despre brand şi produse. În realitate aflăm că din cei care interacţionează cu brandul pe facebook 49% sunt consumatori loiali, 46% cei care vor să se informeze în legătură cu brandul, iar 46% caută diverse premii sau discount-uri legate de brand.

Oamenii de pe facebook aşteaptă să li se dea ceva în plus, nu vor extra marketing. Drept urmare, oamenii nu au nevoie de încă un canal de marketing, ci de un canal unde să se exprime mai bine, consideră Bogdana.

O idee care s-a tot regăsit în prezentări pe parcursul zilei, se referă la implicarea tuturor departamentelor. Iniţiativele nu ar trebui să vină doar din partea departamentului de comunicare. Internetul nu reprezintă un canal de comunicare, ci un loc unde se face business, iar pentru acest aspect trebuie implicate toate resursele. Marketingul în social media este irelevant dacă nu este implicată şi echipa de vânzări, interacţiune care este aşteptată şi de consumator. La momentul actual vorbim de o fugă nebună după noi canale de social media, în loc de o goană nebună pentru a lega like-urile de pe facebook de ceva concret.
Prezentarea o puteţi găsi aici.

Aţi cumpăra un telefon mobil fără să ştiţi cum arată? – Cel mai probabil răspunsul este nu. Întrebarea îi aparţine lui Victor Kapra, cu 22 de ani în spate în presă, întrebare ce face trimitere şi către modalitatea în care oamenii de comunicare aleg să comunice. Reluând vorbele lui Kapra, oamenii de comunicare sunt capabili dar au şefi de mamuţi în spate care au un limbaj de lemn şi care îi contaminează pe cei tineri. Limbajul de PR actual este 80% limba cronicarilor. Făcând trecerea şi în zona de social media, înainte de a începe să comunici în acest spaţiu o întrebare trebuie pusă – suntem pregătiţi pentru social media? Nu. Dacă suntem fanii limbajului de lemn. Nu. Dacă nu am experimentat în nume propriu. Nu. Dacă doar vorbim fără să ascultăm, consideră Victor Kapra.

Nu faceţi doar publicitate. Comunicaţi – avertizează Dragoş Stanca, managing partner Q2M. Online-ul nu înseamnă altă media, ci un nou mediu. Publicitatea online va muri treptat şi va fi înlocuită de comunicarea eficientă de brand.

Social media pentru companii – monitorizare, livrare de conţinut, analiză, activare, integrare – Alexandru Negrea, Social Media Manager, BCR. 2011 a reprezentat un an experiment pentru publicitatea în social media, atât pe bloguri dar valabil şi în proiecte mai ample. De aceea 2012 e anul perfect pentru a folosi referinţele din 2011 pentru a ne da seama de o anumită evoluţie.

Profesionalizarea social media se face prin crearea unui parteneriat între branduri şi profesionişti, iar acest lucru se întâmplă prin intermediul agenţiilor – Mugur Pătraşcu, iLeo. Cum ar trebui să evolueze acest parteneriat social? Agenţiile au nevoie de profesionişti pentru a le provoca, pentru a veni cu feedback, pentru a adăuga la poveste, pentru că e nevoie de oameni care au pasiunea de a face lucruri, de o nouă generaţie. Iar pentru acest lucru, acei profesionişti trebuie să înţeleagă lumea clientului, trebuie să fie responsabili, trebuie să-şi assume o muncă pe termen lung şi să înţeleagă lucrurile în perspectivă, să fie plătit pe performanţă şi mai ales trebuie să înţeleagă procesul vânzării.
În concluzie, un îndemn frumos adresat oamenilor din industrie: ‘Sunteţi într-un business de suflet, lucraţi cu tot ce înseamnă emoţie, care se bazează pe personalitate’. Suflet. Emoţie. Personalitate. Business.’

Emoţia se reţine cel mai uşor. Lăsaţi producătorul de conţinut să găsească povestea, el ştie să traducă mai bine mesajul campaniei – Vlad Petreanu.

Fiecare client ştie că sunt zeci de lucruri la el în companie care pot merge greşit, aceeaşi frică de a face lucruri greşite fiind prezentă şi în social media. Câtă vreme la frică se răspunde cu avantaje, apare un discurs paralel cu clienţii, care nu poate duce departe. Să ai canale proprii oficiale de social media este în contextul comunicării de azi un gest minim de igienă comunicaţională şi o parte importantă în pregătirea pentru situaţii de criză de orice fel, nu doar în social media – Gabriela Lungu, The Practice.

415.000 de euro – piaţa de blogging din România, anunţă Costin Cocioabă într-un studio refresh.ro, studiu care se află încă în derulare şi poate fi completat aici. Iar alte rezultate parţiale ale studiului pot fi găsite aici.

Paradoxul facebook – poţi să ai foarte mulţi prieteni dar de fapt este despre ‘how to win friends and not influence people’, afirmă Adina Vlad, Managing Partner, Unlock Market Research într-un studiul calitativ prezentat despre ce îşi doresc oamenii de la un brand pe facebook. Pragmaticul, militantul, conectorul, aprobatorul, auto-propagandistul, exploratorul iată cele 6 tipologii comportamentale de utilizatori de Facebook pe care le veţi regăsi detaliate în rezultatele studiului.


A relatat Florina Baciu, Editor PR Romania