Initiative a lansat MEDIA FACT BOOK 2010

Dacă anul trecut spuneam că new media va fi revelaţia crizei, acest lucru este confirmat acum de faptul că publicitatea online a fost cel mai puţin afectată de scăderile înregistrate in domeniu. Piaţa media românească şi-a început trendul descrescător în octombrie 2008, a atins un palier minimal în 2009 iar 2010 ne va arata unde se afla de fapt adevăratul fund al sacului”, a declarat Octav Popescu – Vicepresedinte Initiative.


În 2009, valoarea totală netă a pieţei locale de media a scăzut cu 37%, atingând un nivel sub cel din 2006. Toată media a simţit impactul crizei economice, dar printul a fost cel mai afectat (-55%), urmat de outdoor (-40%), în timp ce TV-ul a scăzut cu 34%, radio-ul cu 28% şi internetul cu 19%, după cum arată studiul MEDIA FACT BOOK 2010.

În 2009 au fost lansate noi canale TV dar, pe de altă parte, piaţa de print a fost caracterizată de o scădere a audienţei, pe măsură ce majoritatea revistelor şi ziarelor şi-a scăzut tirajul. Unele titluri s-au concentrat pe varianta online, în timp ce altele au fost închise sau vândute.

Piaţa radio s-a confruntat cu aproximativ aceleaşi probleme ca şi printul, multe staţii locale fiind închise. 2009 a fost marcat de schimbări ale cotelor de audienţă în Bucureşti, Radio Zu surclasând Radio 21.

Outdoor-ul a fost în 2009 aproape la fel de afectat ca şi print-ul, în special din cauza lipsei de măsurare şi evaluare.

În 2009, publicitatea online a avut cea mai mică scădere a volumului. Acest lucru a fost generat de creşterea numărului de utilizatori şi a faptului că internetul devine o sursă de informare mai credibilă în comparaţie cu TV-ul sau print-ul.

“Auzim deseori expresia “când piaţa media va reveni la normal”, dar aceasta este doar o modalitate de a respinge realitatea actuală. Piaţa media nu va mai fi niciodată ceea ce a fost. În ciuda tuturor problemelor cauzate de criză, media evoluează. Iar atunci când vom ieşi din criză vom vedea un peisaj media foarte diferit de cel de până acum”, a încheiat Octav Popescu.

Media Fact Book este singura lucrare de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative din anul 1997.

Studiul poate fi descărcat în format digital de la adresa www.mediafactbook.ro