Clienţii au o mai mare deschidere către managementul crizei. Un interviu cu Larisa Petrini, Saatchi & Saatchi PR

larisa_petriniAveţi o experinţă de 9 ani in comunicare. Aţi observat o evoluţie in abordarea situaţiilor de criză?

Mi se pare că lucrurile s-au schimbat mult în bine, în mod special începând din anul 2007. O influenţă majoră o are probabil faptul că acest an a fost presărat cu situaţii de criză: Danone, Smithfield, Ernst & Young, Dacia şi lista poate continua. Personal, am observat din partea clienţilor o mai mare deschidere către managementul crizei şi cred că lucrurile urmează un trend ascendent.

Aţi declarat că unul dintre instrumentele care vă ajută să vă distanţaţi de piaţă este cel legat de serviciile de crisis management şi modalităţile în care Saatchi & Saatchi PR abordează acest tip de de servicii. Ne puteţi da mai multe detalii? Care sunt principiile de management al crizei la Saatchi?

În primul rând, insistăm foarte mult pe componenta de planificare. Este foarte importantă şi, de multe ori, am refuzat clienţi care au venit în plină criză pentru că ne-am dat seama că era prea târziu pentru a mai putea gestiona cazul respectiv aşa cum ne-am fi dorit. Apoi, este vorba de întreg procesul de gestionare, care presupune mai multe etape. Avem, spre exemplu, un manual de criză pe care îl personalizăm pentru fiecare client; este vorba de un audit de risc: vulnerabilităţi pe toate palierele de la mesaje-cheie până la situaţii propriu-zise pentru care trebuie să te pregăteşti. De asemenea, foarte important este cum evaluăm şi ce facem după ce o criză s-a încheiat.

Aţi sfătui o companie să abordeze strategia full apology în momente de criză? Să fie total transparentă pentru publicurile sale?


Full apology da, însă este foarte dificil să fii total transparent. Uneori nu ajuta pe nimeni ca anumite detalii să ajungă în faţa opiniei publice, mai ales în crize foarte grave. Cred totuşi că o companie care se confruntă cu o criză ar trebui să-şi asume situaţia în maxim 24 de ore de la izbucnire.

Se spune că atunci când eşti în criză nimeni nu te mai crede pe cuvânt, nici măcar publicurile fidele. Cum soluţionaţi această neîncredere?

Aş spune că de acest lucru este dependent de foarte multe elemente. Contează mult cum gestionezi criza sau dacă ai sau nu timp înainte de izbucnirea acesteia. În cazul unei disponibilizări, de exemplu, ai timp şi poţi să pregăteşti terenul înainte de prima conferinţă de presă. Un alt aspect foarte important este legat de background: dacă compania a fost sau nu deschisă în relatia cu presa sau nivelul de reputaţie de care acea companie se bucură.

Sunteţi de părere că o companie cu o puternică componentă CSR, beneficiază de mai multă îngăduinţă din partea stakeholder-ilor în situaţia unei crize de imagine?

Te poate ajuta însă depinde foarte mult de tipul de criză cu care compania se confruntă şi de modul în care aceasta criza este gestionată. În final, derapajele grave, indiferent cât de multe campanii de CSR ai implementat, sunt greu de iertat.

Cea mai recentă campanie socială  Saatchi & Saatchi este "România pozitivă". Credeţi că acest moment este prielnic pentru o astfel de campanie, sau aceasta ar fi trebuit să vină mai devreme, încă de la primele semne de conflict? De asemenea, în ce măsură credeţi că situaţia se mai poate îmbunătăţi în acest moment?

Criza legată de imaginea României, atât în Spania cât şi în Italia, s-a declanşat la începutul anului. Ştim cu toţii că legislaţia din România nu este una simplă iar o astfel de decizie durează destul de mult de la intenţie până la implementare.

Un lucru este cert, campania are ecouri pozitive până acum şi ne aşteptăm la rezultate foarte bune până la finalul ei.


Larisa Petrini are o experienţă de 8 ani în domeniul relatiilor publice şi este în prezent Managing Partner în cadrul agenţiei Saatchi & Saatchi Public Relations.

A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universităţii Media şi Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul SNSPA. Şi-a început cariera ca jurnalist în cadrul departamentul de cultură al ziarului Cotidianul continuând apoi în departamentul de publicitate al cotidianului Ziua (prima dată cţnd a facut cunoştinţă cu acest domeniu). În anul 2000 şi-a început periplul prin lumea publicităţii: a început într-o agenţie mică (Notorious Advertising) apoi a lucrat pentru publicaţia de specialitate Advertising Maker. A fost apoi angajată de Ogilvy Public Relations, unde a ocupat poziţia de Public Relations Manager. Lucrează pentru Saatchi & Saatchi de cinci ani, având în grijă o echipă de 8 consultanţi pe care şi-a propus să o dubleze în următorul an. Larisa Petrini a lucrat de-a lungul experienţei sale pentru clienţi precum: Glaxo SmithKline, Toyota, Procter & Gamble, Absolut, Elite, AIG, Gaz de France, BRD Societe Generale, Bunge (Floriol, Unisol, Muntenia) şi alţii.

De-a lungul timpului a urmat numeroase training-uri şi specializari precum: Afaceri Publice, IPO Management & Investor Relations Communication, Public Speaking, Issues Management etc.

Este membră a Asociaţiei Române a Profesioniştilor în Relaţii Publice şi se implică activ în diverse proiecte sociale, educaţionale şi culturale.

Motto: "Experience is not what happens to a man. It is what a man does with what happens to him"
Aldous Huxley


Interviu realizat de Andreea Pană, Forum for International Communications. Septembrie 2008. Copyright 2008 Forum for International Communications