George Lemnaru, co-fondator eRepublik: Antreprenoriatul îţi poate aduce beneficii în orice context economic!

george_lemnaruCum găseşti oamenii potriviţi alături de care să lucrezi? Se diferenţiază prin ceva procesul de recrutare şi angajare al unui antreprenor faţă de procesul care se desfăşoară într-o corporaţie?
Oamenii pe care îi alegi alături de tine în fazele incipiente reprezintă un tip special de oameni. Ei trebuie să aibă aceeaşi ambiţie şi nebunie care te caracterizează. Trebuie să fie proactivi şi să aibă dorinţa de a reuşi orice ar fi. Şi spun orice ar fi deoarece în această faza există foarte multe necunoscute şi există o lipsă acută de reguli şi limite pentru ceea ce faci. Acum este cel mai uşor să greşeşti. Şi atâta timp cât oamenii repară rapid greşelile şi evită să le repete, înseamnă că ai alături de tine oamenii potriviţi.

Care este definiţia ta de succes în antreprenoriat?

Definiţia mea este destul de subiectivă, deoarece se raportează la propria persoană. În acest caz se concentrează pe a crea un produs inteligent, de calitate, care să fie folosit de foarte mulţi oameni şi care să îi ajute să evolueze.
Obiectiv vorbind, o definiţie universală a succesului în antreprenoriat se raportează strict la bani. Banii reprezintă cea mai facilă modalitate de a măsura succesul unei afaceri.

În ce măsură antreprenoriatul înseamnă să îţi urmezi pasiunea şi în ce măsură să urmezi oportunităţile?

Pasiunea ta trebuie să coincidă cu oportunităţile. Afacerea pe care o creezi nu este o jucărie care trebuie să te facă pe tine fericit. Este o entitate extrem de complexă de care foarte multe persoane depind: investitori, parteneri, oameni din echipă şi clienţi. Pasiunea ta trebuie să fie urmărirea rezultatelor.

Care sunt beneficiile de a fi antreprenor, în special în contextul economic actual?

Dacă eşti incitat de asumarea unor riscuri pentru atingerea unui vis, dacă nu îţi este frică de responsabilităţi şi dacă eşti o persoană tenace, antreprenoriatul îţi va aduce beneficii în orice context economic. Poate acum, într-adevar, îţi va fi mult mai greu (nu imposibil) să atragi finanţare, dar pe de altă parte costurile sunt şi mai mici faţă de acum 2 ani.

Comunitatea eRepublik cuprinde sute de mii de jucători. Cum dezvolţi comunicarea cu aceştia?

Avem diferite canale de comunicare cu comunitatea: ziarul virtual al echipei (eRepublik Insider), forumul, sistemul de ticketing şi multe altele. Este destul de dificil să porţi o comunicare pozitivă în momentul în care în mod constant există grupuri de interese extrem de bine organizate şi puternice ce colaborează şi sunt în competiţie. Sunt ţări, partide, companii care luptă pentru a obţine acelaşi lucru: controlul asupra unei regiuni în cazul ţărilor, controlul asupra unei ţări în cazul partidelor sau un profit cât mai mare în cazul companiilor. Scopul nostru este de a oferi structura (lumea eRepublik) şi regulile pe baza cărora cetăţenii noştri îşi pot atinge obiectivele.

Cum monitorizezi reacţiile din social media a comunităţii eRepublik şi cum răspunzi reacţiilor negative venite din partea acesteia?

Folosim mai multe sisteme pentru a monitoriza reacţiile comunităţii. Agregatoare online, Google Alerts, Twitter, Facebook Groups etc. În cazul unor reacţii negative, răspundem în funcţie de gravitate şi extindere, folosim eRepublik Insider pentru a comunica poziţia noastră.

Recent, compania Nestle a fost criticată de Greenpace pentru folosirea uleiului de palmier obţinut din surse nesustenabile, iar critica s-a transformat rapid într-o criză în social media, deoarece compania nu a ştiut cum să răspundă acuzaţiilor aduse. Cum crezi că ar trebui gestionată criza în social media?

În astfel de situaţii de criză reacţia trebuie să fie foarte rapidă. Această reacţie trebuie să se concentreze pe 3 aspecte: ce a făcut compania până în acel moment pentru a încuraja tehnologiile nepoluante, conştientizarea situaţiei şi care sunt acţiunile pe care compania le are deja în plan pentru a încuraja aceste tehnologii. Este extrem de important ca Greenpeace să nu fie văzut ca un inamic, ci ca o entitate bine intenţionată ce are ca scop rezolvarea acelei probleme.

Acest mesaj din partea companiei trebuie să apara pe blogul oficial acolo unde se va menţine şi o comunicare constantă cu publicul în privinta subiectului. Toate celelalte canale de comunicare din online (Twitter, Facebook, etc) trebuie să fie folosite doar pentru promovarea postării de pe blog, altfel va fi foarte greu să administrezi comunicarea.


George Lemnaru este COO şi co-fondator eRepublik, primul joc important  de strategie socială online, care este alcătuit ca o oglindire a lumii reale şi a fost lansat în noiembrie 2007.

George şi-a început cariera în antreprenoriat la 21 de ani, când a lansat diverse companii de start-up, printre care şi NaturatPlant.ro. În mai 2009 a fost ales unul dintre top 100 top manageri din România şi a primit premiul special „A world without crisis” pentru eRepublik. George a studiat economia în cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti, unde a primit şi diploma de master în Comunicare Financiară.


Interviu realizat de Rebeca Pop, Editor PR Romania. Copyright 2010 PR Romania, Forum for International Communications