Despre industria românească de relaţii publice: un interviu cu Cristina Georgescu, Creative Brand Communication

cristina_georgescuCe instrumente de cercetare în PR folosiţi? Apelaţi la firme specializate în cercetare? Clienţii vă cer să evaluaţi campaniile?

Apelarea la o agenţie specializată oferă avantajul unei precizii şi corectitudini sporite a cercetării, dar şi dezavantaje precum timp şi costuri mari. În mod evident, orice acţiune de relaţii publice trebuie să fie finalizată printr-o evaluare cantitativă, calitativă şi de return of investment. Este normal, fie că discutăm de o campanie de presă fie că e vorba de un program de responsabilitate socială corporatistă, ca acestea să fie evaluate din punct de vedere financiar şi al impactului.

Domeniul relaţiilor publice necesită constanţă, consecvenţă şi răbdare. Din aceste motive, nu cred că se poate discuta despre un return of investment spectaculos, care să fie reflectat în mod concret şi direct măsurabil la fel cu cel reflectat de creşterea vânzărilor, de exemplu.

Aveţi un cod etic ori un cod de bune practici la care vă raportaţi în activităţile de PR?

După cum ştim, etica este numită ştiinţa realităţii morale. Aceasta încearcă să elucideze problemele morale, drept pentru care este foarte importantă ghidarea după un cod etic. Însă, cheia eticii în domeniul relaţiilor publice nu stă neapărat în existenţa unui cod, ci în modul în care fiecare înţelege să aplice nişte principii etice de bază, cum ar fi: confidenţialitatea, libertatea de exprimare, libertatea presei, care sunt universale.

Una dintre principalele probleme etice în PR este conflictul responsabilităţi faţă de client vs. responsabilităţi faţă de public. Ne puteţi da un astfel de exemplu de problemă etică de care v-aţi lovit?


Responsabilitatea faţă de client implică totodată şi responsabilitatea faţă de public. Echilibrarea celor două acţiuni face parte din măiestria omului de PR şi reprezintă ea însăşi o strategie de PR. Acest conflict al responsabilităţii nu este unul real, el reprezintă de fapt efortul susţinut al profesionistului de a îmbina atingerea rezultatelor solicitate de client cu nevoia reală de a transmite mesajul publicului ţintă.

Credeţi că există probleme etice specifice pieţei româneşti de PR?

Ca în orice domeniu de activitate, şi în PR îşi fac apariţia anumite neînţelegeri. Aici problemele au o altă înfăţişare, ele fiind provocate de anumite diferenţe profesionale, de norme şi valori, precum şi de conflicte de interese. Nimic nu este întâmplător, totul apare dintr-o anumită cauză, iar una din cauzele acestor conflicte poate fi determinată şi de faptul că domeniul relaţiilor publice în Romania se află încă în plin proces de dezvoltare şi profesionalizare.

Ce credeţi că poate fi îmbunătăţit pe piaţa industriei de PR din România?

Relaţiile publice sunt încă un domeniu destul de nou pentru piaţa din România şi se află încă în plin proces de evoluţie. Lipsa unor strategii de comunicare îi face pe oamenii de PR să gândească şi să acţioneze după anumite clişee ce se regăsesc în cărţile de specialitate. Probabil că însăşi imaginea acestei industrii ar trebui să înceapă să fie mult mai bine conturată prin identificarea şi implementarea unor metode sau campanii menite să promoveze şi să educe.

Credeţi în asociaţii profesionale în breasla practicienilor de PR? Dacă da, care ar trebui să fie rolul acestora? Creative Brand Communication ori profesionişti de PR din cadrul agenţiei sunt membrii ai unor astfel de asociaţii? Dacă da, care?

Asociaţiile de relaţii publice sunt importante şi eficiente atâta vreme cât dau membrilor o şansă de perfecţionare. Rolul lor nu este numai acela de a reglementa, ci şi de a contribui la dezvoltarea domeniului, la consolidarea activităţii de relaţii publice în România.


2 August  2007, Interviu realizat de Dana Oancea, Forum for International Communications


Cristina Georgescu este Managing Partner în cadrul Creative Brand Communication.  Are o experienţă de 10 ani în PR. În perioada 1997 – 2005, a lucrat în cadrul mai multor instituţii şi agenţii, unde a participat la realizarea unor proiecte din arii diverse ale comunicării: Colegiul Naţional de Apărare, Imola Communications, Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est. Din 2003, a facut parte din departamentul de Corporate Affairs al companiei Unilever South Central Europe. În 2005, Cristina Georgescu a părăsit Unilever pentru a pune bazele propriei afaceri, agenţia Creative Brand Communication.

Despre Creative Brand Communication

Înfiinţată în anul 2005, CBC oferă servicii de consultanţă în domeniul relaţiilor publice, event management, corporate communication şi media relations. Printre clienţii Creative Brand Communication se numară companii precum Unilever South Central Europe, Microchip Technology Inc., Cromsteel Industries, OSRAM Romania, Veronesse, Expo Market Doraly, Fundaţia pentru Alimentaţie Sănătoasă, Institutul European de Brevetare, Primaria Municipiului Ploieşti. Printre clienţii agenţiei se numără şi brandurile Dero, Knorr, Delikat, Cif şi Domestos. În prezent, agenţia Creative Brand Communication este implicată în organizarea „CreditEXPO 2007”, primul târg de credite din România.