26052017

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Mihaela Rus, Vitrina Advertising: Proiectele cele mai reușite sunt cele dedicate cu adevărat oamenilor

Mihaela Rus, Vitrina Advertising: Proiectele cele mai reușite sunt cele dedicate cu adevărat oamenilor

Mihaela Rus 2Un dialog despre excelenţă în antreprenoriat şi cea mai puternică organizaţie de femei din România. Vorbim pe larg cu Mihaela Rus, director general la Vitrina Advertising, despre ce înseamnă să fii antreprenor în România de azi, despre agenţia viitorului şi atuurile unui angajator preferat. Avem întâlnire cu entuziasmul unui comunicator trecut prin multe în cei 22 de ani de experienţă profesională. (D.O.)

Vorbeşte-mi puţin despre ce înseamnă să fii femeie antreprenor în România de azi. Mihaela Rus se simte bine în rolul de antreprenor?

Îmi place să cred că antreprenoriatul nu are gen, că nu există în business "antreprenorul-femeie" şi "antreprenorul-bărbat". În fond, legislaţia și taxele nu se aplică diferit, furnizorii și clienții nu ne tratează diferit, iar responsabilitatea faţă de angajaţi este aceeaşi, indiferent dacă eşti femeie sau bărbat. Avem aceleaşi drepturi şi obligaţii. Nu există favorizaţi.

Dincolo de toate astea, antreprenoriatul rămâne o experienţă personală. Pentru mine, antreprenoriatul e ceva asemănător unui hobby, ceva pe care, la fel ca și sportul, l-am făcut și îl fac din plăcere. De altfel, în ultimii ani m-am simţit ca şi cum aş fi câştigat un campionat important - am reușit să trec prin criză fară să redimensionez agenţia și fără să fac concedieri, am reuşit să păstrez bunul obicei de a plăti întotdeauna salariile la timp, fără nici un fel de întârzieri, şi mai ales să nu fac nici un fel de rabat la calitatea serviciilor pe care Vitrina le-a oferit.

Toate acestea pot părea greutăți, dar sunt de fapt un test complementar și o sursă de satisfacţii suplimentare pentru antreprenorul care îl trece cu brio.

Citeam de curând că s-au scurs 10 ani de la înfiinţarea AFA Cluj. Cum arătau planurile tale la început de drum? Cum e AFA după 10 ani?

Îmi plac oamenii, mai ales cei pentru care fericirea nu este o vorbă în vânt. Sunt sociabilă, iar multe dintre prietenele mele sunt femei de afaceri. Mereu ne-am făcut timp să discutăm problemele pe care le aveam și, chiar dacă nu am fost întotdeauna de acord, era mai important să dezbatem lucrurile şi să găsim cea mai bună soluţie. De aici și până la ideea unei asociații a fost un pas firesc.

În primii cinci ani am fost foarte discrete în toate acţiunile noastre, pentru că eram convinse că binele se face pur și simplu, fără a atrage prea mult atenția. Eram puţine ca număr şi am pus accentul pe "a face", și am făcut-o, poate, fără a conștientiza că puteam fi un exemplu pentru întreaga comunitate.

A venit apoi un 2009 care a schimbat radical lucrurile. A fost un an de cumpănă pentru antreprenori, a fost un an de cumpănă pentru mulți dintre angajații acestora, a fost un an în care am simţit că e momentul să ne schimbăm atitudinea și să devenim un catalizator al comunităţii locale. Am devenit astfel o forță, și pot spune acum fără exagerare că Asociaţia Femeilor de Afaceri e cea mai puternică organizaţie de femei din România. Și o spun prin prisma unor proiecte extraordinare menite să ajute oameni și să schimbe mentalități, în care a fost implicată direct întreaga comunitate, cum ar fi "Clujul are atitudine", "Un oraş pentru o grădină" sau "Mini-biblioteci pentru sănătate", dar și a unor inițiative pentru susținerea și încurajarea performanței, și amintesc aici "Gala excelenţei la feminin", "AFA de 10" sau tabăra de la Arieşeni de pregătire a medicilor din sistemul de Urgențe.

Pe de altă parte, nu ne-am gândit niciodată să transformăm toate astea în capital de imagine individual. Pentru asta există politica. Noi vrem doar să mișcăm lucrurile, să facem să funcţioneze comunitatea locală de afaceri și, în simbioză cu ea, întreaga comunitate clujeană. Şi aş mai adăuga, și e important să rețineți ideea, că ne dorim să trăim în cel mai bun loc din România.

Să ne întoarcem la Vitrina Advertising, despre care se spune că este cea mai importantă agenţie de publicitate din afara Bucureştiului. Cât de departe te gândeşti să duci agenţia?

Eu şi Vitrina avem de 22 de ani o relaţie specială. Vitrina Advertising înseamnă pentru mine bucurie şi entuziasm, oameni frumoşi şi creativi, parteneri pentru care mi-am dăruit timpul cu plăcere, și multă muncă intensă. Și a meritat fiecare secundă!

Vitrina este o agenţie full service în care fiecare departament a fost, pe rând, vedeta agenţiei şi a pieţei. Am început cu crearea de identităţi, cu branding pentru o piaţă aflată în formare, apoi ștafeta a fost preluată de print, a urmat outdoor-ul, producţia, iar în momentul în care presa a fost pe val, media şi strategia media au generat vizibilitate şi profit. Au urmat PR-ul, BTL-ul și Online-ul. Cu o mențiune specială pentru Creaţie, care a susţinut constant munca tuturor departamentelor.

În tot acest timp, mi-am dorit ca agenţia să fie "plină" de oameni frumoşi, profesionișiti, cu personalitate și valori sănătoase. Sunt și HR-ul companiei mele și caut valori ce țin nu doar de pregătire, ci și de bunul simț, de cei 7 ani de acasă. Și, desigur, multă creativitate.

De altfel, mărturisesc că îmi place la nebunie rolul de angajator. E o postură din care pot schimba destinele mai tinerilor mei colegi, e o postură din care le pot da încredere și îi pot convinge că sunt în stare să răstoarne munţii. Simt când au nevoie de încurajări şi de susţinere. Cu riscul lipsei de modestie, am vrut și vreau să aduc în agenţie cei mai buni oameni, iar până acum am reuşit. Și indiferent dacă au rămas sau au plecat, cu toții sunt mândri să aibă în CV și experiența Vitrina Advertising. Există chiar un grup pe Facebook al foştilor angajaţi, pe care îi uneşte tocmai … spiritul Vitrina.

Unde ma gândesc să duc agenţia? Trendurile, evoluţia pieţei sau starea economiei îi influențează direcția colateral. Pe de altă parte, decizia de a intra în reţeaua globală a agenţiilor de publicitate independente AMIN (Advertising and Marketing International Network) e un factor de schimbare important. Suntem în liga mondială a agenţiilor independente, iar din acest punct de vedere pot spune ca am orientat agenţia în direcţia pe care o doream.

Ce înseamnă o zi grea pentru tine?

Pentru mine, greu înseamnă ceva legat de o boală sau o nedreptate. Nu există altfel de greu. Şi am luptat cu amândouă nu de puține ori. Însă, nedreptatea mă și revoltă. Și mă revoltă cu atât mai mult cu cât, de cele mai multe ori, e generată cu bună ştiinţă.

Ce-ai descoperit despre tine însăţi în toţi aceşti ani petrecuţi în antreprenoriat?

Antreprenoriatul e asemenea unui sport de performanță care te obligă să participi în permanență la diverse competiţii. Am descoperit că ador competiţiile, indiferent dacă le câştig sau nu, dar mult mai important mi se pare antrenamentul.

Dacă ar fi să alegi o campanie care te-a marcat personal din zecile pe care le-ai gândit şi iniţiat, care ar fi aceea?

Ar putea părea un răspuns formal, dar e ca și cum ai întreba un copil pe care dintre părinți îl iubește mai mult, când el îi iubește de fapt pe amândoi la fel de mult. Îmi plac toate, indiferent că sunt la cosmetice, la servicii, la vinuri, la cauciucuri sau la ţevi.
E fascinant să lucrezi pentru domenii atât de diverse, să intri în intimitatea atâtor companii şi să descoperi lucruri de care nu aveai habar sau le ştiai doar vag. Îmi place să fiu parte din succesul brandului şi să lucrez în echipa agenţie-client, să fiu în linia întâi, nu doar la butoane.

Distingi o diferenţă de percepţie în rândul tinerilor comunicatori odată cu trecerea timpului, cu schimbul de generaţii?

Pentru mine, generația tânără e echivalentul unei revelații. Seamănă, oarecum, cu generaţia revoluţionară a României anilor '90. Datorită lor, viitorul are potențial.

Tinereţea a însemnat și înseamnă multă nerăbdare. Însă, de data aceasta, cred că schimbarea de paradigmă la care asistăm impune un alt ritm de viaţă şi, implicit, un alt tip de comunicare. Tinerii comunicatori şi nerăbdarea lor de a face lucrurile după un anumit tipic cred că se potrivesc în online foarte bine, dar trebuie să și recunoaştem că e mult  mai uşor sa comunici zilele astea.

Dincolo însă de viteza rapidă de reacție, diferenţa între comunicatorii foarte buni şi cei de pluton o va face tot calitatea conţinutului, care e dată de creativitate, cultură şi acuratețea procesării afluxului de informație. Atenție, însă! Există riscul ca social media să creeze mulţi "împăraţi goi".

Ce face Mihaela Rus în timpul liber? Care este cea mai mare bucurie, plăcere a ei?

Marea mea bucurie este să-mi petrec timpul cu ai mei, familia şi prietenii. După Revoluţie, când nu a mai fost o problemă să ieșim din România, mi-a plăcut foarte mult să organizez mini-vacanţe cu familia, în care mergeam și cu părinţii mei. Mi se părea mai frumos să fiu cu ei şi să mă bucur de uimirea şi entuziasmul lor.

Pasiunea şi munca intensă mi-au lăsat puţin timp liber. În anii de început, timpul dedicat familiei era limitat, dar odată cu maturizarea pieţei şi a companiei am încercat să compensez, să petrec cât mai mult timp alături de fiica mea, Alexandra, si de partenerul meu de viață. Răsfățul de a fi alături de ei mă echilibrează şi mă încarcă pozitiv.
Vara aceasta am redescoperit viaţa la ţară, am început să înțeleg "nebunia" fratelui meu pentru traiul rustic și profit de fiecare dată de şansa de a petrece timpul cu el și cu familiile noastre reunite.

Despre mine se ştie deja că nu pot să ma bucur singură, că îmi place să-mi împărtaşesc starea de bine cu cei din jur. Echipa Vitrina este atât de aproape de mine că nu avea cum să scape, iar an de an mergem în teambuilding împreună. E o vacanţă altfel de care mă bucur din tot sufletul.

Un gând pentru cititorii PR România?

Dincolo de definiţii, teorie şi trenduri, PR-ul înseamnă de fapt să iubeşti oamenii. Satisfacţiile cele mai mari vin din partea oamenilor cu care lucrezi. Ei sunt cei care pot face cel mai bun PR pentru tine şi compania ta, pentru că proiectele cele mai reușite sunt cele dedicate cu adevărat oamenilor.


Mihaela Rus, director general şi acţionar unic Vitrina Advertising.

Din anul 1992, Mihaela Rus face parte din Vitrina Advertising şi de la început a reuşit să creeze una din cele mai importante agenţii de publicitate din România.  Vitrina Advertising este o agenţie de publicitate full-service naţională, ce oferă servicii complete de strategie, creaţie, media, web şi producţie, acoperind toate mediile de comunicare: ATL, PR, BTL şi online. Agenţia a evoluat într-un context în care piaţa publicităţii din România era în formare, astfel încât se poate spune că, cel puţin în Transilvania, Vitrina Advertising a creat şi educat piaţa, reprezentând şi fixând un standard în comunicarea publicitară. Astfel, până în 1995 agenţia a devenit lider în Transilvania, fiind poziţionată mai apoi de presa de specialitate drept „cea mai importantă agenţie de publicitate full-service din afara Bucureştiului”.
În 1997, Mihaela Rus a extins Vitrina şi a deschis o reprezentanţă în Bucureşti, urmând o creştere constantă a agenţiei.

În anii care au urmat, Mihaela Rus a transformat Vitrina Advertising în cea mai importantă agenţie de publicitate din afara Bucureştiului, câştigând cu aceasta numeroase premii de profil. Ocupând constant poziţii de frunte în topurile Capital şi Forbes al femeilor de afaceri de succes din România, Mihaela Rus s-a remarcat şi în alte domenii de afaceri, cum ar fi cel imobiliar, construind unul dintre cele mai frumoase centre de business din Cluj – Vitrina Business Center.

Printre cele mai importante premii obţinute se remarcă locul 11 în topul agenţiilor de publicitate din ţară și pe primul loc ca agenție cu capital integral românesc, realizat de Capital în anul 2005. În 2007, agenţia a obţinut Silver Award for Excellence, pentru campania “Decide singur”.  În 2008, Vitrina este clasată de Capital pe locul 30 în “Top 50 de companii pentru care merită să lucrezi” şi pe locul 11 în topul agenţiilor de publicitate de către AdRating. Tot în 2008, agenţia este premiată cu două premii Golden Award for Excellence pentru clienţii Iulius Group şi Rombat.

În ianuarie 2014, Vitrina Advertising a devenit membră a reţelei globale de agenţii publicitare independente AMIN - Advertising and Marketing International Network, fiind prima dată când din această structură face parte şi o agenţie românească.


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site