Raluca Bob, GfK: Provocarea principală este gândirea strategică a comunicării

raluca_bobPentru Raluca Bob, PR Specialist la GfK România, inovaţia este de dorit atâta vreme cât înseamnă o înnoire faţă de ce eram noi şi compania noastră ieri, este mai întâi o competiţie cu noi înşine, o încercare de auto-depăşire, de re-inventare care ne ajută să ne construim o identitate solidă, autentică, mereu vie.

Din experienţa dvs., de câtă comunicare are nevoie managementul unei organizaţii şi de cât management are nevoie funcţia de comunicare?


Comunicarea este, pe bună dreptate, o funcţie de management. Un om de comunicare implicat doar în executie nu poate ajuta suficient organizaţia. El trebuie să înţeleagă, cel puţin la fel de bine ca un manager din vârful ierarhiei, valorile şi cultura companiei, spre ce se îndreaptă aceasta, strategia de business în toată logica ei. Numai aşa poate construi un program de comunicare eficient pentru a atinge obiectivele de business ale organizaţiei.

Privind în oglindă, nu cred că poţi fi un manager bun dacă a comunica nu este una dintre preocupările tale de bază. Fie că o faci cu echipa ta, cu clienţii, cu acţionarii, cu consumatorii în general, succesul tău se leagă în mare măsură de cum şi cât comunici.

Dintre ariile de expertiză specifice departamentului de comunicare, pe ce s-a pus accent în 2012? Sesizaţi diferenţe pentru anul în curs?


În business-ul de consultanţă de marketing în care activăm noi, GfK, este importantă comunicarea B2B, dar şi comunicarea internă. Un brand sănătos este construit împreună cu angajaţii şi comunicat în primul rând către aceştia. Noi ne-am intensificat şi rafinat în 2012 comunicările în aceste zone şi vom continua să o facem şi în 2013. La nivel general însă, piaţa comunică foarte mult B2C, în principal comunicare de marketing, de produs.

Provocarea principală este gândirea strategică a comunicării. Aceasta înseamnă  mesaje consistente şi valoroase, care să urmeze acelaşi fir roşu în toate comunicările, fie că sunt adresate clienţilor, consumatorilor sau angajaţilor. De asemenea, folosirea şi integrarea inteligentă a mediilor de comunicare pe care le avem la dispoziţie, mai multe ca oricând, este esenţială.

Cum se încadrează social media în strategia de ansamblu a companiei? Ce scop deserveşte aceasta?


Cred că suntem în etapa de depăşire a “trebuie să fim în social media, nu ne permitem să pierdem trenul ăsta” la “trebuie să fim în social media cu mesaje relevante pentru targetul nostru”, trecem de la scopul de a aduna cât mai multe like-uri la a aduna like-uri de calitate, de la oamenii care ne interesează. Este o faza de maturizare care vine firesc după explozia digitalului din ultimii ani care ne-a făcut să îl adoptăm un pic pe nemestecate la început. Acum, am învăţat să evaluam mai bine impactul pe care îl are comunicarea în aceste medii şi să includem în strategiile noastre mai detaliat şi mai clar despre ce, cum şi când este cel mai potrivit să comunicăm.

Ce servicii de comunicare/PR aţi ales să externalizaţi şi care consideraţi că sunt beneficiile asociate?


Nu am externalizat propriu-zis nici un serviciu de comunicare. Lucrăm, punctual, în funcţie de nevoi, fie cu o agenţie de creaţie sau de BTL, fie cu un consultant online sau blogger. De cele mai multe ori, însă, alegem să creăm parteneriate strategice, pe termen lung, cu organizaţii sau oameni cu care împărtăşim aceleaşi valori. Acestea ne permit să ne cunoaştem pe îndelete unii pe alţii, să ne adaptăm strategiile de comunicare la scopul comun şi să le construim mai bine targetat.

Ce reguli de bază ar trebui să urmeze relaţia client-agenţie?


Încrederea şi valorile comune sunt temelia. Comunicarea pe aceeaşi lungime de undă şi utilizarea unui limbaj comun care să faciliteze înţelegerea sunt şi ele importante.

Cum consideraţi că a evoluat rolul comunicării în companie în 2012 faţă de anii precedenţi?


Cuvintele de ordine au fost inovare şi eficienţă, mai precis inovare înspre eficienţă. Dacă nu comunicăm cu un rost, urmărind direcţiile strategice pe care ni le-am stabilit, nu vom vedea rezultate bune pe termen lung. La fel, dacă abordam tactici sau canale noi doar pentru că toată lumea o face, nu o să reuşim decât cel mult să fim “la modă”, dar nu ne putem numi cu adevărat inovatori sau trend setteri. Inovarea este de dorit atâta vreme cât înseamnă o înnoire faţă de ce eram noi şi compania noastra ieri, este mai întâi o competiţie cu noi înşine, o încercare de auto-depăşire, de re-inventare care ne ajută să ne construim o identitate solidă, autentică, mereu vie.

Care credeţi că vor fi forţele disruptive în comunicare/PR în 2013?


În mod sigur, digitalul va continua să fie copilul teribil al mediilor de comunicare. El va capta în mare măsură atenţia marketerilor. Cum spuneam şi mai devreme, mă aştept la o rafinare a mesajelor în aceste medii, o targetare mai “chirurgicală” a publicurilor, o diversificare a execuţiilor în funcţie de mediul ales.

Un gând pentru cititorii PR Romania interesaţi să urmeze o carieră în PR?


Dacă sunteţi entuziaşti, curajoşi şi creativi, nu-mi fac nicio grijă în privinţa viitorului vostru .



Raluca Bob are peste 12 ani de experienţă în comunicare în instituţii guvernamentale, agenţii de PR şi publicitate şi companii multinaţionale. În prezent, coordonează activităţile de comunicare la GfK România. Este absolventă Charted Institute of Public Relations Diploma şi a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, secţia Relaţii Publice şi Publicitate din cadrul Universităţii Bucureşti.



Interviul face parte dintr-un demers PR Romania de a documenta şi analiza piaţa de comunicare atât din perspectiva agenţiilor de relaţii publice cât şi a clienţilor, a directorilor de comunicare care au în grijă reputate branduri din diferite industrii.



Înterviu realizat de Florina Baciu, Editor PR Romania. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.