28032024

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Gilda Lazăr, JTI: Prima condiţie pentru a avea o carieră de succes în PR este INTEGRITATEA

Gilda Lazăr, JTI: Prima condiţie pentru a avea o carieră de succes în PR este INTEGRITATEA

Pin It

gilda_lazarGilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications al JT International Romania, Moldova şi Bulgaria şi unul dintre ce mai experimentaţi comunicatori din România, le recomandă tinerilor interesaţi de o carieră în PR să organizeze evenimente doar dacă există o problemă care merită dezbătută, să trimită un comunicat de presă doar dacă e ceva de anunţat, să nu subestimeze nicioadată audienţa şi să se gândească permanent la obiectivul pe termen lung pe care trebuie să-l îndeplinească activităţile şi comunicările pe care le fac azi.

Din experienţa dvs., de câtă comunicare are nevoie managementul unei organizaţii şi de cât management are nevoie funcţia de comunicare?


Nu vorbim doar despre comunicarea de care are nevoie managementul unei organizaţii, ci de comunicarea de care are nevoie organizaţia văzută ca întreg. Tocmai aici văd un punct dificil, pe care nu toate companiile reuşesc să-l depaşească, şi anume ca organizaţia să comunice coerent.
Şi aici ajungem la cel de al doilea punct conţinut de întrebarea dvs, şi anume managementul funcţiei de comunicare. Un astfel de management este absolut necesar, pentru ca organizaţia respectivă să transmită acelaşi tip de mesaje şi autorităţilor, partenerilor de afaceri, media samd.

Dintre ariile de expertiză specifice departamentului de comunicare, pe ce s-a pus accent în 2012? Sesizaţi diferenţe pentru anul în curs?


Mai întâi aş face o precizare legată de specificul activităţii noastre, producţia şi comercializarea ţigaretelor. Ne adresăm unui public adult şi nu ne asociem brandul de companie cu evenimente sau proiecte sportive, care au legatură cu minorii sau cu programe medicale. De asemenea, nu amestecam niciodată marketingul cu programele de Corporate Social Responsibility, nu asociem brandurile produselor noastre cu programele corporatiste.

În 2013 sărbătorim 20 de ani de când suntem prezenţi pe piaţa locală. Din 1993 şi până acum am investit în oamenii nostri, în capacităţile de producţie, în branduri şi ne-am implicat în viaţa comunităţii în mjlocul căreia ne desfăşuram activitatea.
Despre aceste lucruri am comunicat extern, dar şi în interiorul companiei, angajaţilor.

Dacă ne referim la mesaje specifice, de câţiva ani încoace, comunicăm odată la două luni rezultatele studiului Novel privind nivelul contrabandei, de exemplu. Este esenţial să dispunem de o cercetare independentă, care să ghideze toate părţile implicate - companiile din industrie, autorităţi - în eforturile de combatere a contrabandei cu ţigarete.

An de an comunicăm despre programele noastre culturale şi educationale. Întâlnirile JTI este cel mai important eveniment cultural organizat de JTI România.
Alături de Întâlnirile JTI, merită menţionate parteneriatele JTI Romania cu Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, cel mai important festival de teatru din România şi al treilea din lume, Festivalul International de Film Transilvania (TIFF), Festivalul de film de scurt metraj NexT, festivalul Comedy Cluj, festivalurile de cultură traditională japoneză, Centrul de Studii Culturale Romano-Japoneze din cadrul Universităţii  Romano-Americane.

În ultimii doi ani, JTI a fost alături de violonistul Alexandru Tomescu şi de faimoasa vioara Stradivarius-Elder-Voicu, în Turneul Stradivarius. De asemenea, JTI a susţinut seria de concerte Duelul Viorilor şi Pianul călător. Şi în 2013 vom continua să fim parteneri ai acestor turnee.
În acest an susţinem pentru a treia oară spectacolul extraordinar de Craciun Cele trei Dive.

În premieră, în 2012, am susţinut Festivalul Internaţional de Canto Hariclea Darclee.
Instituţiile culturale din România au nevoie de susţinere, acesta este un alt mesaj pe care îl transmitem ori de câte ori avem ocazia audienţei externe, presei, autorităţilor, societăţii în general.

Aş adăuga, cum am spus şi mai sus, că angajaţii noştri sunt la curent cu tot ceea ce face şi ceea ce spune JTI. De altfel, nu este un lucru dificil, pentru că facem ceea ce spunem şi spunem ceea ce facem.

În 2012 aşadar nu s-au înregistrat diferenţe majore în ce priveşte subiectele comunicate, ceea ce nu putem spune despre 2013. Probabil aţi auzit că la finele anului trecut Comisia Europeană a făcut publică propunerea de Directivă privind produsele din tutun. Principalele prevederi stabilesc mărirea până la 75% a suprafeţei destinată pictogramelor, precum şi interzicerea tigaretelor slims şi cu arome.

Interzicerea anumitor tipuri de ţigarete nu va reduce incidenţa fumatului în rândul tinerilor, aşa cum îşi propune Comisia, ci va determina crearea unei pieţe negre pentru respectivele produse. Care vor fi astfel mai accesibile, ceea ce înseamnă că obiectivele Comisiei care ţin de sanatatea publică nu vor fi atinse.

Toate aceste aspecte încercăm să le explicam autorităţilor, publicului larg, societăţii. Pentru că până la urmă dacă o industrie care contribuie atât de mult la bugetul de stat este pusă la zid, pierderile sunt comune. Numai anul trecut industria tutunului a contribuit la bugetul de stat cu 3 miliarde de euro!

Cum se încadrează social media în strategia de ansamblu a companiei? Ce scop deserveşte aceasta?


Deocamdată nu avem un cont oficial de companie în social media, dar suntem în curs de a studia acest aspect şi modul în care l-am putea aborda. Pe plan intern însă, avem o platformă online, destinată doar angajaţilor JTI, care funcţionează asemenator Facebook. Angajaţii îşi crează un cont, un profil, pot deschide forumuri pe anumite teme samd.

Ce servicii de comunicare/PR aţi ales să externalizaţi şi care consideraţi că sunt beneficiile asociate?


Referindu-ne la comunicarea de tip exclusiv corporatist, am ales să externalizăm realizarea broşurii externe a companiei sau, spre exemplu, campaniile de conştientizare a pericolului pe care îl reprezintă contrabanda pentru societate. În ce priveşte comunicarea internă, avem o televiziune cu circuit intern, destinată celor peste 1.000 de angajaţi JTI, ale cărei programe sunt realizate de un contractor extern. De asemenea, avem suportul unui furnizor extern şi pentru layout-ul şi tipărirea revistei interne a angajaţilor.
Beneficiile, foarte mari de altfel, constau în valoarea adaugată pe care o aduce furnizorul, datorată experienţei în realizarea unor astfel de materiale.

Ce reguli de bază ar trebui să urmeze relaţia client-agenţie?


Ca regulă de bază, în primul rând ar trebui ca agenţia parteneră să înţeleagă în profunzime afacerea JTI şi obiectivele noastre de comunicare. Desigur, un alt criteriu pe care îl avem în vedere este cel al excelenţei în execuţia proiectului.

Cât de strategică este consultanţa oferită de agenţiile de PR cu care colaboraţi în mod frecvent?


Colaborăm în mod frecvent cu agenţiile care ne sprijină în realizarea programelor de comunicare internă. Faptul că angajaţii noştri reuşesc să înţeleagă mesajele managementului şi direcţia în care se îndreaptă afacerea este esenţial. Dacă ştim să comunicam direct şi deschis cu angajaţii nostri, atunci putem face acelaşi lucru şi în faţa presei sau a autorităţilor.

Cum consideraţi că a evoluat rolul comunicării în companie în 2012 faţă de anii precedenţi?


Rolul comunicării în companie a fost la fel de important în 2012 ca şi în anii trecuţi. Cu certitudine pot spune însă că s-au înmulţit subiectele despre care comunicăm.
Dacă ne referim doar la 2012, a fost anul în care am finalizat o investiţie de 25 milioane de euro, care a presupus şi crearea a peste 125 de noi locuri de muncă. Tot anul trecut au fost angajaţi în forţa de vânzări peste 50 de oameni.

În 2012 am primit şi o vizită importantă pentru noi, şi anume cea a Secretarului General al Organizaţiei Mondiale a Vămilor, Kunio Mikuriya. Parteneriatele noastre cu Autoritatea Naţională a Vamilor au fost considerate un exemplu de bună practică pentru alte ţări şi alte companii. Vorbind despre parteneriatele cu ANV, în 2012 a fost finalizat trainingul ultimei serii de opt câini dintr-un total de 30 donaţi de JTI Autorităţii Vamale, instruiţi la un centru special din Giurgiu pentru depistarea produselor din tutun. Donaţia se înscrie într-un acord mai larg cu instituţia şi presupune ca JTI să asigure şi maşinile necesare transportului patrupedelor, echipamentul şi hrana echipelor pe durata trainingurilor, precum şi ţigaretele necesare pentru antrenament.

Anul trecut am avut şi o premieră culturală extrem de interesantă. Am susţinut spectacolul D’ale noastre, pus în scenă de Gigi Căciuleanu, pornind de la textele lui Ion Luca Caragiale. Este un eveniment de care sunt sigură că multă lume îşi va aduce aminte, pentru că reprezintă de fapt un act cultural istoric. Caragiale a devenit, prin dans, universal. Lucru demonstrat şi de succesul pe care l-a avut spectacolul, prezentat ulterior şi pe marile scene europene.
2012 a fost aşadar un an foarte bogat în evenimente.

Care credeţi că vor fi forţele disruptive în comunicare/PR în 2013?


Cred ca forţele externe ţin de contextul economic sau de agenda publică a autorităţilor. În ceea ce ne priveşte însă, suntem loviţi de factorii externi cu mult mai multă forţă decât orice altă industrie.
Despre exemple concrete ale unor forţe disruptive, am vorbit mai sus. Mă refer la proiectul de Directivă privind produsele din tutun.

Un gând pentru cititorii PR Romania interesaţi să urmeze o carieră în PR?


Prima calitate/condiţie pentru a avea o carieră de succes în PR, precum şi în oricare alt domeniu, este INTEGRITATEA.
Pe lângă aceasta, aş adăuga necesitatea unei bune cunoaşteri şi pregătiri în domeniul relaţiilor publice, lejeritatea comunicării şi usurinţa scrierii.
Totodată, exersarea ascultării, în opoziţie cu tendinţa uşor de observat de a vorbi mai mult şi a asculta mai puţin.

De asemenea, depinde ce înţelegem prin PR, pentru că în prezent orice activitate care presupune comunicare externă - fie că vorbim despre organizarea unui eveniment, trimiterea unor invitaţii sau realizarea unor broşuri – e numită PR.
Aş vorbi mai degrabă despre comunicare, coerentă şi consistentă mesajului. Iar aceste lucruri se construiesc în timp, nu doar cu un singur eveniment, o broşura sau un comunicat de presă. Aşadar, aş transmite celor mai tineri care încep o carieră în PR să organizeze evenimente doar dacă există o problemă care merită dezbătută, să trimită un comunicat de presă doar dacă e ceva de anunţat, să nu subestimeze nicioadată audienţa şi să se gândească permanent la obiectivul pe termen lung pe care trebuie să-l îndeplinească activităţile şi comunicările pe care le fac azi.



Gilda Lazăr este Director Corporate Affairs & Communications al JT International Romania, Moldova şi Bulgaria.
De asemenea este profesor asociat la Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti, unde predă un curs de Corporate Affairs şi CSR, în cadrul Masterului de Comunicare, şi Preşedinte al Asociaţiei "Friends of the Opera" şi membru fondator al Asociaţiei Române a Profesioniştilor în Relaţii Publice.
Are o bogată experienţă în jurnalism şi comunicare, primind în 1995 distincţia pentru cel mai bun jurnalist femeie din România. A scris peste 5.000 de articole apărute în reviste şi ziare naţionale, o parte dintre acestea fiind selectate şi publicate în presa din strainatate (''Courrier International'', ''The Atlanta Journal and Constitution").
A fost redactor la cotidianul "Dreptatea", la "Romania Liberă", a fost corespondent al postului de radio "Europa Liberă", realizator talk show la "Tele 7 abc" şi TVR, corespondent al Ziarului "Lumea Liberă" din New York şi director al cotidianului "Curentul".
A fost reprezentant al "National Forum Foundation / Freedom House" pentru ţările Europei Centrale si de Est şi Purtător de cuvânt al Ministerului Român al Afacerilor Externe.
Este absolventă a Facultatii de filologie, Universitatea Bucureşti, deţine un Master în Drept Comercial la RAU, este Certificată în Corporate Community Relations la Boston College şi a absolvit numeroase cursuri de business şi comunicare la London School of Economics (Strategy, Regulations), INSEAD, MCE, Ashridge, Isherwood etc.


Interviul face parte dintr-un demers PR Romania de a documenta şi analiza piaţa de comunicare atât din perspectiva agenţiilor de relaţii publice cât şi a clienţilor, a directorilor de comunicare care au în grijă reputate branduri din diferite industrii.


Înterviu realizat de Florina Baciu, Editor PR Romania. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.


Din acelaşi serial:

Raluca Kişescu, AVON: Un bun manager este şi un bun comunicator
Dana Dobrescu, Unilever: Comunicarea îşi exercită din ce în ce mai mult funcţia strategică

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP