28032024

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Alina Damaschin: Nu mi-a plăcut niciodată să stagnez într-o formă de status quo confortabil

Alina Damaschin: Nu mi-a plăcut niciodată să stagnez într-o formă de status quo confortabil

Pin It

alina_damaschin_2Interviul de faţă promite un portret de manager-antreprenor, 20 de luni de muncă în fruntea uneia dintre cele mai importante agenţii autohtone de relaţii publice, şi ne oferă, pe lângă creionarea unor provocări inerente unui început de drum, un mini-tablou al vremurilor pe care le traversează industria de PR – toate văzute printr-un temperament viu, sensibil şi deschis la nou.

Cum a apărut Rogalski Grigoriu PR în parcursul tău profesional? Există o poveste în spatele deciziei de a conduce soarta agenţiei în urmă cu 20 de luni?


O cunoşteam pe Eliza de mulţi ani, dintr-un moment când ea, prin intermediul forumului Biz de la vremea aceea, a reuşit să adune o mână de oameni care, împreună, au strâns într-un timp record o sumă de bani pentru operaţia unui bebeluş. Am ţinut legătura de atunci, ne-am urmărit reciproc, de la distanţă şi ne-am reîntâlnit la un moment dat cu ocazia câştigării unui client în comun, pe vremea aceea lucrând în agenţii din grupuri concurente. În 2010, mi-a făcut  propunerea de a conduce agenţia pe care a fondat-o alături de Dragoş acum 5 ani. Împărtăşeam aceleaşi gânduri despre direcţia unui business de comunicare şi despre puterea unei idei, aşa încât am spus „da” fără ezitări.

Care au fost provocările de început ale acestui rol? Privind în urmă, cum te-ai descurcat?


Venind din publicitate, principalele provocări, în afară de noutatea echipei şi business-urile clienţilor despre care a trebuit să învăţ foarte rapid, au fost legate de specificul industriei de PR.  În plus, veneam într-o perioadă de constrângeri bugetare într-o industrie care lucra oricum cu bugete semnificativ mai mici decât cele din publicitate.  

Unele dintre provocările majore au fost şi vor ramâne cum răspunzi aşteptărilor clienţilor,  cum îi convingi că, pentru a fi pe prima pagină, este nevoie de un subiect cu valoare de ştire, cu ce idee atragi consumatorii în dialog şi le captezi atenţia pe termen lung, cu ce rezultate le justifici investiţiile la finalul unei campanii. E nevoie de timp şi efort de ambele părţi, de lucru în echipă alături de client şi de încredere reciprocă. Sunt un om orientat spre rezultate şi direct, iar cele mai bune rezultate nu au ezitat să apară alături de clienţi care au colaborat cu noi, nu doar au delegat. Cred în puterea unei idei de a aduna advocates în jurul unui brand, în acelaşi timp sunt precaută în modul în care implementăm o campanie şi caut să maximizez rezultatele, uneori chiar cu riscul de a parea tradiţională. Cred că, în general, poţi face cam orice îţi propui, trebuie doar să ai curajul să încerci.

Colaborarea cu colegii şi acţionarii a funcţionat din start?


Colegii au fost într-un fel de aşteptare în prima lună şi e firesc, era o schimbare majoră prin care treceau; cred că destul de repede însă au realizat că putem construi împreună. Cred şi sper că i-am inspirat şi ajutat, iar acum am senzaţia că suntem de foarte mult timp alături.  Cât despre acţionari, realizez că au avut multă încredere dându-mi acest business în grijă, încerc să îi fac să se simtă în continuare mândri de agenţie şi de echipă prin rezultatele pe care noi le obţinem.

Câţi colegi lucrează azi în agenţie? Aţi crescut numeric în această perioadă?


Suntem 12, nu am crescut numeric, dar nici nu am scăzut ca cifră absolută. Am făcut doar nişte ajustări care ne-au ajutat să devenim mai eficiente.

Te consideri un bun manager?


Probabil cel mai potrivit ar fi să le întrebaţi pe colegele mele. Mă consider un manager-antrenor, parte din echipă şi prezent în momente cheie ale fiecărui proiect. Caut să cunosc bine oamenii cu care lucrez, să îi ascult, să îi susţin şi să le dau cât mai mult feedback.

Cum erai înainte de a păşi în suita C? Ce mai eşti? Cum ai perceput această transformare?


În jurul meu a respirat, dintotdeauna, din fericire, un mediu destul de antreprenorial. Am învăţat de la oameni care mi-au explicat impactul unei acţiuni asupra business-ului, m-au învăţat să „citesc cifrele”, să mă uit la trendurile generale, să descopăr direcţii noi de dezvoltare. Nu mi-a plăcut niciodată să stagnez într-o formă oarecare de status quo confortabil, poate uneori am încercat mai multe decât puteam duce până la capăt, dar cred că o oarecare varietate a experienţelor ajută la formarea unei personalităţi şi la conturarea unor idei mai clare în orice tip de business.

Între oamenii de PR din piaţă există o competiţie nedeclarată, pentru roluri, pentru recunoaştere... Cum apreciezi ceea ce ai realizat până acum?


În toate zonele de comunicare e competiţie; aceeaşi competiţie, dacă nu şi mai acerbă, este şi în publicitate şi e firesc, oamenii creativi au ego-uri dezvoltate, iar competiţia, în măsura în care este una strict profesională, generează performanţă. Noi ne bucurăm de recunoaştere pentru ideile noastre şi pentru impactul acestor idei asupra business-ului clienţilor noştri.  Sunt mulţumită cu realizările de până acum, ne-am îndeplinit obiectivele, am luat premii local şi internaţional, am adăugat mai mulţi clienţi importanţi în portofoliu şi anul trecut, şi anul acesta; pe unii i-am putut anunţa, faţă de alţii am păstrat confidentialitatea. Pregătim câteva surprize, dar toate la timpul lor.

Cum vezi în general tandemul agenţie-client? Există lucruri pe care nu le-ai face în ruptul capului, indiferent de cerinţele clientului?


Cum am mai spus, tandemul ideal îl vad într-o relaţie deschisă, bazată pe încredere, pe schimb de idei şi informaţii, poate chiar jovială. Nu aş accepta să fac lucruri care ar contraveni unor principii fireşti de conduită profesională.

Ai în portofoliu clienţi pentru care ai lucra şi în următorii 20 de ani?


Aş lucra pentru toţi clienţii, indiferent de forma şi direcţia pe care o va lua business-ul lor.

Consideri că aşteptările clienţilor s-au modificat în ultimul timp? Dar bugetele?


Cred că trăim vremuri interesante pentru toate industriile de comunicare, dar mai ales pentru PR. Capacitatea consultanţilor în comunicare de a dezvolta strategii şi mesaje care duc la implicarea publicurilor ţintă, care schimbă comportamente sau construiesc reputaţii, este mai mult ca niciodată, fundamentală oricărui business. Dacă eşti bun în ceea ce faci şi o faci cu rezultate valoroase pentru clienţi, o duci bine şi în perioade de declin economic. Clienţii aşteaptă flexibilitate şi adaptabilitate la propriul context economic; dacă le oferi asta şi te dovedeşti creativ şi prompt, poţi să răzbaţi cu succes şi în perioadele mai grele.

Cât de real este accesul consultantului în comunicare la masa deciziilor clienţilor săi?


Suntem în era transparenţei, iar rolul nostru este să îi ajutăm pe clienţi să comunice, dar şi să facă lucruri în folosul propriei reputaţii. Dacă vreodată PR-ul a fost şi despre cum să „întorci” mesajele ca să pară credibile, acum nu mai putem vorbi despre aşa ceva. Majoritatea clienţilor au deja experienţă, au înţeles care sunt beneficiile şi ţin cont de părerea consultantului în comunicare.

Aţi lansat anul acesta cea de-a doua ediţie a programului TEMPOCRAŢII. Distingi o diferenţă de percepţie în rândul tinerilor comunicatori, odată cu trecerea timpului, cu schimbul de generaţii?


Acum câţiva ani, când totul era mai simplu, viaţa confortabilă şi bugetele mari, tinerii pe care îi întâlneam mi se păreau uşor grăbiţi şi doritori să ardă multe etape deodată. Din fericire, în ultima vreme, şi spun asta şi din perspectiva colegelor mele din agenţie, dar şi a tinerilor care participă la programe de internship precum Tempocraţii, am întalnit mulţi tineri foarte, foarte muncitori, ambiţiosi, curioşi şi dornici să facă parte din proiecte importante.
În plus, am observat că este benefic să recrutezi oameni dintre cei care lucrează mai întâi ca interni şi de aceea încercăm să oferim constant astfel de posibilităţi. După 3 luni de internship, este destul de evident cine are potenţial de a deveni un angajat valoros pentru companie şi cine nu. Ne uităm după oameni cu acel „can-do attitude”, doritori să înveţe,  curajoşi să îmbrăţişeze idei şi modalităţi diferite de a face lucrurile şi, nu în ultimul rând, personalităţi sincere, deschise.  Acesta este spiritul întregii echipe şi fiecare membru nou trebuie să fie capabil să se integreze.

Ce ai descoperit despre tine însăţi în tot acest timp petrecut în agenţie?


Că cea mai preţioasă resursă pe care o am la dispoziţie este timpul, am învăţat să fac multe alegeri personale, dar şi profesionale în funcţie de perspectiva timp.

Un gând pentru cititorii PR Romania?


Zâmbiţi cât mai mult Smile



Alina Damaschin - din 2010 CEO Rogalski Grigoriu PR. A început cariera în publicitate în urmă cu 14 ani, a lucrat în agenţii de publicitate precum DÁrcy, Saatchi & Saatchi şi Lowe & Partners unde a dezvoltant şi implementat strategii de comunicare pentru companii şi organizaţii internaţionale şi locale precum: Procter & Gamble, Coca Cola, BRD, Sony, European Parliament, Crucea Rosie, World Vision, Unilever, Holcim, Caroli Foods, Siemens, Regina Maria. Rogalski Grigoriu Public Relations este una din cele mai premiate şi respectate agenţii de PR din România, al cărei succes se datorează procesului propriu de management al reputaţiei brandurilor. Rogalski Grigoriu este singura agenţie românească deţinătoare a 4 trofee IPRA (International Public Relations Association) pentru digital PR, creativitate şi eficienţă în conceperea campaniilor de PR, a 3 Golden Awards SABRE pentru excelenţă în managementul comunicării de criză, educaţie publică şi servicii financiare, a trofeului IAA Excellence Awards pentru inovaţie în comunicare şi a unui trofeu European Excellence Award pentru comunicarea tehnologiei.



Interviu realizat de Dana Oancea, PR Romania.

Copyright PR Romania. Toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP