28032024

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Andrei Borţun, Millenium People: Comunicarea este premiza esenţială pentru dezvoltarea societăţii civile

Andrei Borţun, Millenium People: Comunicarea este premiza esenţială pentru dezvoltarea societăţii civile

Pin It

andrei_bortunDe la liceul de arte 'Nicolae Tonitza' (secţia scenografie), la Facultatea de Relaţii Publice, prima firmă la 21 de ani („Andrew&Stev”), până în 2001 când ai lansat Millenium Communications, cum a perceput Andrei Borţun conceptul de carieră?


Cât timp am fost la liceul de arte am fost sigur că nu voi face artă, aveam atât de mulţi colegi foarte talentaţi încât şi dacă aş fi reuşit să am succes ca scenograf sau arhitect, mi-ar fi fost ruşine de ei ştiind cât de mult succes merită ei pentru talentul lor. Aşa că îmi imaginam că voi da la Facultatea de Drept şi voi avea o carieră de avocat, dar asta era doar cel mai posibil dintre scenarii şi nu simţeam neapărat urme de vocaţie. Iar atunci când am auzit de la o fată de care eram îndrăgostit că există meseria de PR şi chiar şi o nouă facultate care te pregăteşte pentru asta, mi s-a părut incredibil. Totul suna că şi când ar fi fost o meserie inventată de mine.

Aşadar, cu acest gând, imediat ce am intrat la facultate, fiind foarte nerăbdător să încep să lucrez, să-mi fac o carieră, am decis să-mi fac propria agenţie de PR. Am considerat atunci că este cea mai rapidă soluţie pentru a începe să aplic tot ceea ce îmi imaginasem că este de făcut în meseria asta. Nu m-am gândit atunci că pentru asta e nevoie şi de experienţă, de relaţii sau de clienţi. Având o firmă de PR, dar niciun client, am inventat alături de partenerul meu de atunci, Ştefan Petrescu [vezi STEVEN] festivalul AdPrint. Asta se întâmpla în 1998, apoi a fost INTERNETICS în 2001 şi Gala Societăţii Civile în 2002. Practic, din poftă şi nerăbdare, cariera mea s-a transformat într-una de antreprenor, iar apoi de manager, cea de comunicator mergând doar alături. Sunt foarte fericit astăzi în postura de designer de proiecte, firme, echipe şi cariere, toate, până acum, în universul comunicării.

Care este povestea Galei Societăţii Civile?


Eram membru fondator al fundaţiei Leaders Romania şi eram într-o echipă care trebuia să schiţeze proiecte cu care vroiam să aplicăm la o finanţare care avea că obiectiv promovarea sectorului non-profit. Cred că era vorba despre Phare. Eu am propus un proiect ce presupunea organizarea unei competiţii care să premieze cele mai bune proiecte realizate de asociaţii şi de fundaţii din România. Scopul nu era doar acela de a vedea care sunt cele mai bune proiecte sociale,  ci şi de a oferi exemple, de a arăta societăţii cât de multe iniţiative există şi ce efecte formidabile au ele, de a promova oameni minunaţi despre care noi, ceilalţi, nu ştiam nimic. Colegii mei din fundaţie au ales să depunem un alt proiect. Prin urmare, după ce i-am anunţat că voi dezvolta eu proiectul a cărei idee îmi aparţinuse, cu acordul lor, am desenat, construit şi lansat Gala Societăţii Civile. 

Ce impact a avut în societatea civilă prima ediţie a evenimentului, în 2002?


A fost interesant şi ciudat. Premiza esenţială de la care a plecat acest proiect a fost aceea că societatea civilă, sectorul non-profit, acronimul de ONG sau denumirile de Asociaţie sau Fundaţie, dacă aveau puţină notorietate, aveau în general o imagine negativă. Prin urmare, din partea sectorului societăţii civile am primit foarte multă susţinere şi o energie nemaipomenită, iar asta a contat imens pentru că ne-a dat putere de la un an la altul. Din partea publicului vizat am primit, în primul an, suspiciune, dezinteres şi poate doar o urmă de curiozitate. Iar proiectul era construit ca un instrument de comunicare către publicul larg, pe care doream să-l informăm, să-l educăm. Nu ne doream succes doar în interiorul comunităţii, înăuntrul universului non-profit.

După 10 ani, fără îndoială, mediul ONG a evoluat. Dar ce s-a schimbat semnificativ în mediul non-guvernamental şi în societatea civilă, în general?


Sigur că a evoluat. Aşa cum, chiar dacă nu mai vedem sau nu mai vrem să vedem, multe lucruri şi sectoare au evoluat foarte mult. Numărul de organizaţii şi de proiecte a crescut în mod natural, previzibil. Semnificativ s-a schimbat însă volumul de informaţie, apetenţa oamenilor sau a companiilor de a vorbi despre asta şi într-o mare măsură de a asculta. A crescut puterea unor organizaţii, grupuri sau a unor mesaje. De la iniţiative 100 % sincere până la dezbateri cu interese imense în spate, aşa cum ar fi dezbaterea Roşia Montana. Au crescut imens bugetele companiilor îndreptate către sectorul non-profit, în mare parte datorită noului negru denumit CSR, indiferent de cât de corect, plenar ar fi înţeles sau aplicat. A crescut foarte mult numărul de persoane publice implicate activ sau la nivel de imagine, în diferite cauze. Pe mulţi dintre ambasadorii implicării sociale ai acestui deceniu i-am avut în juriile ultimilor 10 ani. Am crezut că este important să aducem cât mai aproape de societatea civilă, prin prezenţa lor în juriul Galei, lideri din sectorul de biz, din Mass Media, artă şi cultură etc.

Prin Fundaţia Societăţii Civile se desfăşoară mai multe proiecte, printre care Comunicatori şi Adoptă un ONG. Ce rol au astfel de proiecte în dezvoltarea societăţii civile?


Eu şi colegii mei suntem oameni de comunicare. Încercam să facem pentru acest client imaginar al nostru, societatea civilă din România, cât mai multe lucruri, dar toate cu instrumentele comunicării. Comunicarea este probabil premiza esenţială pentru dezvoltare, iar asta se aplică şi în cazul societăţii civile. 

Dacă ar fi să selectezi oameni, momente sau alegeri din viaţa ta, ce fotografii am vedea pe un Pinterest imaginar?


Familia mea, colegii, partenerii şi prietenii mei.


Andrei Borţun este fondatorul Millenium Communication, iar în 1998 a iniţiat AdPrint- singurul Festival European de Print. În 2001 a lansat Internetics - un festival naţional de online. Un an mai târziu, lansa proiectul Gala Societăţii Civile, o competiţie anuală menită să premieze proiectele sectorului neguvernamental din România. În 2008 a înfiinţat Rusu+Bortun Brand Growers (alături de Cătălin Rusu şi de fratele sau, Marc Bortun), o agenţie de strategie şi manifestare de brand, iar în 2010 a pus bazele agenţiei de PR Bortun-Olteanu, iar Millenium Communication se transformă în grupul de comunicare Millenium People. Tot în 2010 a lansat şi Institute, the Magazine, un proiect editorial despre comunicare, branding, design şi cultură.  The Institute este fondator al AdPrint, Internetics şi Institute, the Magazine, dar şi organziator al Effie România, Şcoala ADC*RO şi “10 ani de creativitate romanescă”. Mai multe informaţii pe www.theinstitute.ro.


Interviu realizat de Simona Barbu, Editor PR Romania.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP