A fi şi a avea în antreprenoriat. De vorbă cu Gabriela Lungu, Managing Partner THE PRACTICE

gabrielalunguInterviul promite o scurtă biografie de antreprenor, un segment dintr-un ansamblu, cinci ani de muncă şi temeri deopotrivă, o perioadă vie văzută printr-un temperament, cu mintea mereu deschisă şi sensibilitatea în permanentă vibraţie faţă de ceilalţi. O încercare de a afla rostul antreprenoriatului.

THE PRACTICE a ajuns la cea de-a 5-a aniversare. Cum sunau cele mai optimiste planuri la început de drum? Cum e The Practice după 5 ani?


Chiar m-am uitat săptămânile trecute peste business plan-ul pe care l-am prezentat Ioanei şi lui Stefan (n.r. Ioana Iordache, CEO şi Stefan Iordache, COO Leo Burnett Group) când urma să lansăm agenţia. Cele mai optimiste obiective de atunci sună incredibil de aproape cu ceea ce azi chiar este THE PRACTICE. Ne doream să lucrăm pentru clienţi care să aprecieze PR-ul şi să pună preţ pe consultanţa de PR, ne doream să ajungem un reper în industria de PR, una dintre agenţiile de top din punct de vedere al produsului, ne doream să fim multi-premiaţi, ca Leo Burnett, să ajungem în top 15 ca cifră de afaceri după 3 ani şi să lucrăm cu profit după 2 ani, ne doream să avem o echipă profesionistă şi un climat organizaţional propice ideilor creative.

Astăzi suntem cea mai premiată agenţie de PR din România, multi-premiaţi nu doar în ţară, ci şi pe plan internaţional (mai mult de 1/3 din premii sunt internaţionale, printre care multe premiere: primul PR Lion la Cannes, primul Grand Prix al unei competiţii europene de PR, primul Global SABRE), avem contracte pe termen lung cu mulţi clienţi ambiţioşi, branduri de renume sau pe care le-am ajutat să devină cunoscute, suntem printre agenţiile mari, profitabile, şi avem o echipă superbă, cu oameni apreciaţi în industrie şi un mediu de lucru efervescent. Am făcut cinste numelui agenţiei – THE Practice.

Cât a contat în aceşti ani faptul că te-ai bucurat de încrederea Leo Burnett?


La început, faptul că eram parte din grupul Leo Burnett îmi dădea curaj să bat la uşi şi să abordez clienţii ştiind că am susţinere, şi nu ca o companie mică, proaspat înfiinţată. Oamenii din industrie mă ştiau poate pe mine, cunoşteau poate rezultatele mele cu fosta agenţie de PR pe care am condus-o 4 ani, dar apartenenţa la acest grup îmi oferea şi mai multă credibilitate.

Apoi, de-a lungul anilor, faptul că am fost aproape de grupul Leo Burnett m-a ajutat pentru a mă ambiţiona şi a tinde spre excelenţă. Toate companiile din acest grup sunt foarte bune în ceea ce fac – de Leo Burnett ştie toată lumea, e o agenţie care a facut istorie în publicitate; Starcom este o agenţia de media de top, recunoscută pentru inovaţie; iLeo tocmai a fost numită Agenţia Anului la Internetics şi este unul dintre pionierii industriei de comunicare digitală de la noi... Sălile de meeting sunt absolut pline de trofee. Când ai astfel de "fraţi şi surori", nu se poate să nu îţi doreşti să fii şi tu în frunte în domeniul tău.

Totuşi, pe partea strict de afaceri, încă de la început THE PRACTICE a evoluat destul de independent de business-ul grupului Leo Burnett, lucrând rar pe conturi comune cu alte companii din grup şi, chiar şi atunci, câştigând conturile respective mai degrabă în licitaţii de PR decât prin buna relaţie cu companiile grupului. În acest moment avem doar 3 clienţi comuni cu firmele grupului, dintr-un total de 20. Cam asta a fost mereu proporţia ... Acesta este de altfel şi unul dintre obiectivele pentru următoarea perioadă: acum că am arătat că ne putem descurca foarte bine pe propriile picioare, ne dorim să întărim relaţiile de business cu grupul prin adăugarea unor clienţi comuni.

Colegii care vin să lucreze la THE PRACTICE o fac pentru că piaţa nu oferă prea multe alternative sau pentru renumele agenţiei?


Dacă îi întrebi pe oamenii de la THE PRACTICE, îţi vor spune că oportunităţile de învăţare, training-urile şi coaching-ul on the job, perfecţionarea la locul de muncă – acestea sunt motivele principale pentru care vor şi le place să lucreze la noi în agenţie. Fiecare om, indiferent de cât de senior sau junior este, creşte profesional şi învaţă ceva în fiecare zi la THE PRACTICE. Există o adevarată cultură a transmiterii know-how-ului, o preocupare constantă a managementului – atât a mea, cât şi a colegelor mele care conduc departamentele agenţiei - de a dezvolta abilităţile fiecarui individ, iar asta este foarte folositor atât fiecarui om în parte, cât şi agenţiei în ansamblu.

Apoi să nu uităm de premii – aproape toţi oamenii care sunt sau au fost în echipa noastră şi-au putut trece în CV trofee importante, pentru că au facut parte din echipele care au implementat campaniile respective. Să ţi se acorde posibilitatea de a face lucruri creative, campanii de premiu, este o mare motivaţie pentru orice om care se doreşte profesionist.

Un alt lucru care face din THE PRACTICE un loc special este format din activităţile de grup, numeroase şi distractive, menite să cultive şi să întărească spiritul de echipă. De la simplul gest al mâncatului împreună, în echipă completă, la prânz, la activităţile din programul intern 4Fridays (vineri de inspiraţie, perfecţionare, training sau distracţie), la petrecerile cu tot grupul Leo Burnett (Petrecerile Româneşti sau deja tradiţionalul bal mascat de Halloween), şi până la team building-urile anuale în România sau în străinatate.

Există persoane tinere în agenţie pe care pariezi?


Media de vârstă în agenţie este de 27 de ani; nu avem decât 3 oameni (cu mine cu tot) care au peste 30 de ani. Toate colegele mele sunt deci foarte tinere şi – desigur – am încredere în potenţialul fiecăreia! Altfel nu ar fi în echipa noastră...

Întotdeauna am pariat pe oameni tineri - cred că mi-am pus pozitiv amprenta pe mai mult de 50 de profesionişti, cărora le-am dat o şansă de a începe o carieră în acest domeniu şi/sau un know-how solid, care-i va ajuta mereu pe parcursul lor profesional. M-am străduit să dau industriei profesionişti buni. Mi s-a spus că am dar de profesor şi fler de „talent scout”. Două agenţii cu renume sunt conduse de oameni care au învăţat meserie lucrând alături de mine, mulţi specialişti de PR de la client şi-au pus bazele carierei muncind în echipa mea.... Sunt sincer tare mândra de acest lucru!

Au fost momente, în cei 5 ani de antreprenoriat, când ai avut momente de îndoială?


Bineînţeles că am avut şi am şi eu îndoielile mele. Ele au început odată cu poziţia de manager de agenţie, acum 9 ani, nu doar de când sunt antreprenor.
Ca să conduci spre succes o agenţie (ca manager sau ca antreprenor – pentru oamenii cu simt de răspundere, nu e absolut nicio diferenţă) nu ajunge să fii bun profesionist, sau bun lider, sau om ambiţios cu o voinţă de fier şi putere de decizie, sau om foarte energic, care se auto-motivează zilnic şi găseşte resurse să îi motiveze şi pe alţii... Trebuie să fii toate astea la un loc. Închipuiţi-vă că nu îţi iese chiar zilnic. Şi nu-i uşor deloc, nici măcar pentru cei mai puternici.
Când dau de greu, este firesc să mă gândesc „la ce mi-o trebui?”... Important nu e să nu ai îndoieli, ci cum te raportezi la ele; nu întrebările contează, ci cum răspunzi!

Gabriela Lungu se simte bine în rolul de antreprenor?


De cele mai multe ori, da, mă simt bine ca antreprenor. Şi câtă vreme când trag linia îmi va ieşi cu plus (nu, nu din punct de vedere financiar, ci personal, la nivelul satisfacţiilor mici şi mari pe care le am din toată această poveste), voi continua să îmbrac această haină.

Spun de multe ori: aş fi putut probabil alege o carieră mult mai uşoară, poziţii care să-mi ofere un statut bun şi cu mai puţine răspunderi şi griji. Cu siguranţă însă şi cu mult mai puţine satisfacţii şi adrenalină. De aceea eu am ales “nebunia” în sensul cel mai bun: viaţa aceasta de agenţie de top, interesantă şi palpitantă, unde doar produsul creativ şi nu politica de corporaţie contează, unde ai de-a face cu oameni tineri şi creativi, chiar dacă-s şi orgolioşi şi dificili, unde 2 zile nu seamănă una cu alta, şi unde “şi ce dacă!” dacă lucrul cu clienţii este istovitor câteodată...

Există o "cuşcă a succesului"? Daca da, cum arată?


Da, există un soi de capcană a succesului, fabricată de lumea bizară în care trăim azi. Dacă ai avut vreodată un mare succes, şi-apoi ai reuşite mai mici, acestea par în ochii altora (şi câteodată, din păcate, chiar şi-n ai noştri) eşecuri. Se face mereu comparaţia cu cel mai de sus moment al carierei şi tot ce-i sub acel punct e văzut ca o cădere. Cam aspră judecata şi cam nerealiste standarde, nu?

Dacă ai 3 premii la o competiţie internaţională într-un an şi-n anul următor doar 1 – asta observă lumea: că ai DOAR 1. Chiar dacă 1 e mai mult decât ce-au reuşit alţii, chiar dacă ai făcut oricum infinit mai bine decât majoritatea...

Am aflat în timp că important este să-ţi păstrezi tu, ca om, ca firmă, verticalitatea, să ai un sistem propriu de valori bine pus la punct şi să nu îţi pese atât de tare de ce crede lumea. A, da! Şi să sărbătoreşti toate reuşitele – şi mici, şi mari!

Care sunt momentele care apar în filmul interior al antreprenorului şi nu există pe pelicula succesului?


Mă-ntrebi dacă am avut şi eşecuri reale sau întâmplări dificile? Desigur! Când mi-au plecat oameni buni, cu care construisem o relaţie profesională şi umană frumoasă, am considerat că am avut un eşec uriaş, când am pierdut un client drag, pentru care pusesem mult suflet, m-a durut sufletul, când intenţiile sau eforturile mele sunt greşit înţelese şi tranformate de alţii în ceva urât, un pic din mine moare atunci, pe loc.

Sunt un om puternic - ştiu asta pentru că nu mă las copleşita prea uşor; dar sunt om, femeie. Sufăr, mă entuziasmez, mă consum, pun pasiune şi îmi pasă tare mult de fiecare colegă din echipă, de fiecare client cu care lucrăm. Investesc emoţional enorm în oamenii din jurul meu, deşi ştiu că nu e bine întotdeauna. O fac totuşi deoarece mi-ar părea rău să ştiu că, din prea multă precauţie şi ca să evit să fiu rănită, m-am privat de apropierea de un suflet mare, de cunoaşterea unui om minunat.

Cât de departe te gândeşti să duci agenţia?


Cât de departe se va putea! Nădăjduiesc că am creat ceva atât de sănătos şi de solid, încât şi dacă nu mai sunt eu la THE PRACTICE, compania va exista şi va funcţiona bine. Gândiţi-vă la noi – câţi oameni din agenţia noastră ştiţi? Vă garantez că sunt mai mulţi decât ştiţi la majoritatea agenţiilor de PR din piaţă. Agenţia, deşi este construită în jurul meu, nu se bazează exclusiv pe mine. Formam lideri la THE PRACTICE, nu doar profesionişti.

Un gând pentru cititorii PR România?


Motto-ul meu: nimănui nu-i pasă ce-i araţi, dacă nu-i araţi că-ţi pasă!


Gabriela Lungu are o activitate de 15 ani în comunicare şi a fost rând pe rând jurnalist, publicitar/copywriter şi consultant în relaţii publice. A lucrat pentru peste 100 de branduri locale şi internaţionale. Are 9 ani de experienţă managerială, conducand Ogilvy PR (2002-2006), şi apoi propria companie, THE PRACTICE, parte a grupului Leo Burnett.
THE PRACTICE este azi, dupa numai 5 ani de la lansare, cea mai premiată agenţie de PR românească, şi are un portofoliu solid de clienţi importanţi. În cadrul echipei, Gabriela Lungu este managerul, dar joacă şi rolul de creative director sau strategic planner – activităţi care îi dau mari satisfacţii.
Gabriela Lungu a primit în 2009 din partea IAA Premiul de Excelenţă "pentru contribuţia susţinută la creşterea reputaţiei şi nivelului profesional în relaţii publice", iar in 2010 titlul de "Comunicatorul Anului" din partea revistei Business Woman. Totodată, ea a reprezentat România în juriile competiţiilor internaţionale Cannes Lions şi SABRE Awards.


Interviu realizat de Dana Oancea. Decembrie 2011
Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate