20042024

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Eusebiu Burcaş: Economisirea, cea mai importantă regulă pentru sănătatea financiară

Eusebiu Burcaş: Economisirea, cea mai importantă regulă pentru sănătatea financiară

Pin It

eusebiu_burcasBanii. Eternul, fascinantul subiect care ne monopolizează discuţiile mai tot timpul. Vorbim despre lipsa lor, despre insuficienţa lor, despre ce am vrea să facem, dacă i-am avea în cantităţi suficiente. Cum se face că, deşi dispunem de un buget considerabil superior faţă de multe alte naţii, nu ştim să economisim şi mereu suntem în incapacitate de a avea o sănătate financiară persoanală? Eusebiu Burcaş, coach financiar şi trainer în vânzări, ne dezvăluie care este secretul pentru a economisi mai mult.

Ţi-ai asumat rolul de "înger păzitor al banilor" pentru clujeni (şi nu numai) prin programele de management al banilor pe care le-ai iniţiat. De ce crezi că stăm atât de prost la capitolul economisire, deşi principala nelinişte a tuturor este grija faţă de bani?


Faptul că ne plângem şi ne frustrăm datorită lipsei sau insuficienţei banilor nu înseamnă că aceştia sunt principala noastră grijă. La fel ca şi sănătatea fizică, banii devin o problemă doar atunci când nu-i ai în cantitatea dorită, în schimb atunci când îi avem în mână, majoritatea dintre noi nu ştim să ne comportam cu ei, nu ştim să-i preţuim. Tocmai din acest motiv considerăm că este extrem de importantă educaţia financiară în scopul obţinerii şi menţinerii sănătăţii financiare personale şi a familiei. Lipsa de atenţie în gestionarea banilor, dublată de veniturile salariale foarte reduse faţă de media europeană conduc la incapacitatea populaţiei de a economisi şi de a investi.

Ai desfăşurat o campanie de educaţie financiară a elevilor din Cluj. Care a fost feeback-ul legat de o asemenea experienţă, cum au primit elevii de gimnaziu asemenea informaţii?


Proiectul „My Money Week” desfăşurat la iniţiativa Şcolii Internaţionale Cluj a fost un real succes şi va deveni un proiect de marcă în educaţia financiară a elevilor din Transilvania şi din toată ţara. Dincolo de feedback-ul imediat şi extrem de entuziast al elevilor, am primit feedback-uri excelente din partea părinţilor şi a oficialităţilor. Pentru mine personal a fost realmente o încântare să văd cum elevi din clasele VII-IX au învăţat în 4 zile cum se tranzacţionează acţiunile la bursă şi şi-au deschis apetitul către acest gen de investiţii.

Cum se face PR în domeniul financiar? Dă câteva exemple de PR bine făcut şi PR prost făcut în acest domeniu.


Nu cred că exista PR prost făcut în domeniul financiar, în primul rând pentru că sunt foarte mulţi bani în joc în această zonă şi exigenţele clienţilor din industria financiară sunt foarte ridicate. Cunoaştem însă, cu toţii, campanii de PR care în pofida bugetelor foarte mari investite nu au reuşit să-şi atingă obiectivele şi vorbesc aici de obiective cantitative, nu de obiective calitative, nemăsurabile, de gen "brand awareness"şi altele asemenea.

Tinerii se orientează tot mai mult spre antreprenoriat, sunt atraşi de ideea de a fi autonomi şi de a câştiga mulţi bani, fără să fie angajaţi. Ce experienţă ai avut în cadrul boot camp-ului organizat de ziua ta?


Bootcamp-ul Burcash, deşi a avut ca şi temă educaţia financiară, în general a vizat cinci arii de dezvoltare a participanţilor şi anume: banking, asigurări, investiţii imobiliare, investiţii în titluri (valori mobiliare) şi antreprenoriat. Evident că majoritatea tinerilor îşi doresc să devină antreprenori pentru că au în vizor modele de persoane care câştigă aparent mult fără foarte mare efort. Necazul cel mai mare este că toţi visează să devină antreprenori de succes, fără educaţie corespunzătoare şi fără muncă, adică fără efort. Toţi dau ca exemple de urmat pe fondatorii Microsoft, Facebook, Google etc. văzând însă doar vârful aisbergului şi fără să ştie adevăratele eforturi pe care un antreprenor trebuie să le facă pentru a atinge succesul.

Care e părerea ta legată de felul în care românii investesc la bursă? Cum crezi că s-ar putea schimba mentalitatea cum că e complicat şi riscant să investeşti?


Românii de fapt nu investesc la bursă, cei câţiva mii de investitori la bursă sunt în majoritatea lor covârşitoare speculatori. Pentru a investi, românii trebuie mai întâi să înveţe ce este şi cum funcţionează piaţa bursieră, cum să-şi evalueze profilul individual de risc şi obiectivele investiţionale. Mentalitatea românilor faţă de bursă se va schimba doar prin educaţie şi această educaţie trebuie să înceapă de foarte devreme, adică din şcoală.

Ce sfat le dai romanilor pentru a economisi mai mult?


Cred că aceasta este cea mai dificilă întrebare. În primul rând, pentru cei cu venituri scăzute economisirea este în viziunea lor o utopie, un vis nerealist. Oricum abia le ajung banii de la o lună la alta şi majoritatea se împrumută între timp. Principiul însă este foarte simplu, enervant de simplu şi paradoxal nu-l respectă decât foarte puţină lume.

Principiul spune aşa: Pune deoparte în fiecare lună 10% din venitul tău sau al familiei tale!


Enorm de greu de aplicat şi mai ales de repetat constant în fiecare lună acest comportament. DISCIPLINA este singurul aliat în lupta cu obiceiurile păguboase de consum şi cu pretenţiile exagerate. Doar aşa veţi reuşi să economisiţi şi să vă creaţi o viaţă mai bună şi pe planul sănătaţii financiare.


Eusebiu Burcaş este fondatorul primului program independent de educaţie financiară din România, Burcash - Managementul Banilor, lansat în 2009. Cu o experienţă de peste 17 ani în vânzări şi peste 9 ani în training, Eusebiu este consultant de management certificat internaţional şi are la activ câteva proiecte antreprenoriale, în special pe zona online.

Interviu realizat de Andreea Oprea, Editor PR Romania

Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP