În comunicare mă simt ca acasă

corneliu_cojocaruDacă te cheamă Corneliu Cojocaru, vârsta profesională se îmbină armonios cu adaptabilitatea la vremurile prezente. Cornel este acolo, în mintea multor comunicatori, indiferent de schimbul de generaţii. Acest senior al şcolii autohtone de PR, plin de energie şi umor, este astăzi invitatul dialogurilor PR Romania. Avem cu toţii întâlnire cu înţelepciunea unui comunicator trecut prin multe, bune şi mai puţin bune.

Cum începe povestea lui Cornel Cojocaru în PR-ul românesc?


Doamna PR şi cu mine formăm, de muuulţi ani, o pereche inseparabilă bazată pe acea atracţie izvorâtă din vocaţie. Sunt dependent de comunicare, cum m-a descris cândva o ziaristă, în fapt o colegă de breaslă - “once a journalist, always a journalist” nu-i aşa? Relaţia Cornel - PR a debutat cu indiferenţa criminală a jurnalistului de televiziune care a trebuit să ignore farmecul PR-ului din lipsa ... comunicatorilor  - în anii '90 îi numărai pe degete! Apoi, în 1997, a venit provocarea. A fost un moment în care dorinţa de a mă reinventa şi de a inova în modul de comunicare s-a întâlnit cu necesitatea de a-mi păstra autonomia editorială la adăpost de viraje politice şi ... a ieşit PR. Am ales comunitatea bancară, în care “înotasem” pâna atunci şi în care PR-ul era o floare rară. Aşa am descoperit a treia mea mare dragoste ocupaţională şi deopotrivă “suculentă” - domeniul financiar, care încă nu vorbeşte destul cu publicurile sale. Şi nici suficient de clar şi tare. Este o poveste de creştere profesională pe ruta ziarist - PR-ist care s-a multipicat în PR, mai ales în cel specializat pe domenii, atât de mult încât a devenit clasică, precum “Făt Frumos din lacrimă”.

În plus, am avut şansa să trec cu bine, atât ca jurnalist cât şi ca om de PR, nu doar prin inaugurări, lansări, premiere etc, ci şi prin crize reflectate în comunicare - iar ceea ce nu te omoară te întăreşte! Mai ales dacă simţi că ai chemare, dacă eşti cinstit cu tine şi crezi în ceea ce faci. Şi îmi amintesc atât de falimentele bancare din anii '95-'96, cât şi de pseudocriza din anul 2000 - “run of deposits” - prin care a trecut BCR cu succes, în doar câteva zile. Apoi, au fost alte multe provocări care au impus noi abordări şi iată o poveste care continuă ...

Ce are şi ce nu are PR-ul românesc faţă de cel din Vest?


Există doar un singur PR, fără localizări. Aceeaşi teorie, practici şi canale de comunicare care devin locuri comune în timp, dorinţa de a crea mereu ceva nou, necesitatea de a înţelege ce se întâmplă pentru a-ţi putea adapta comunicarea la realităţi. Şi există, peste tot, comunicatorii şi funcţionarii de PR - aceia care privesc la comunicare doar prin fereastra orelor de birou.

Din fericire, aici la noi, în România, avem mulţi, foarte mulţi comunicatori! Excelenţi! Care creează permanent, se stimulează şi se ajută reciproc, care învaţa mereu atât din propriile greşeli cât şi din ale altora. Care strălucesc! Mai mult, ei oferă generos celorlalţi din ceea ce ştiu – am putea vorbi chiar de o şcoală autohtonă de PR. Şi sunt atâtea de desţelenit încă ...

Iar recunoaşterea meritelor lor nu lipseşte – cu premiile luate de români am putea umple un întreg muzeu al PR-ului – iată o idee nouă ... De ce nu?

Cum te raportezi la succesul profesional: te mângâie, te sperie, te motivează?


Succes profesional există doar în măsura în care clientul ori angajatorul are succes. Am şi câteva diplome şi trofee personale dar … arăt eu speriat? Recunoaşterea publică trebuie să fie doar un motor motivaţional care te face să vrei mai mult şi mai bine. Dar cei mai importanţi rămân prietenii – cei care îţi sunt oglinzi fidele şi te ţin departe de bulele ameţitoare ale şampaniei succesului. Asta dacă vrei să rămâi cu picioarele pe pământ şi cu capul pe umeri pentru a merge mai departe. Succesul vine şi pleacă, prietenii rămân. La fel şi credinţa în Dumnezeu.

Distingi o diferenţă de percepţie în rândul tinerilor comunicatori, odată cu trecerea timpului, cu schimbul de generaţii?


De unde schimb de generaţii? Nu ai timp de salturi! Comunicarea, PR-ul în general, este un flux, un proces continuu care amestecă vârstele, structurile şi tipologiile, nivelele de pregătire. Unii ies din stol şi alţii intră, stolul zboară înainte fără oprire - lumea merge înainte prin comunicare. Să nu uităm că şi cei cu dizabilităţi auditive comunică, au limbajul lor specific.
Dar diferenţe există – ţin de ambiţia celor tineri de a arde etapele, de a dovedi că au valoare, de adaptabilitatea sporită. Însă există şi o tentaţie mai mare către facil, şablonizare -  "funcţionarizare" cum îi spun eu. Totuşi, falsul se descoperă relativ rapid, cade "coaja" iar goliciunea de conţinut îi trece la categoria "mulţumesc, poate altădată".

Cum ştii că eşti în pas cu vremurile, ai o metodă prin care testezi asta?


Dacă încă te mai salută lumea şi îţi cere părerea, atunci eşti în pas cu vremea şi cu vremurile. Eşti încă în web 2.0, căutându-l pe web 4.0!

Când "pierzi timpul", ce obişnuieşti să faci?


Evident, comunic. Citesc - adică vorbesc cu autorii, discut cu familia şi prietenii, încerc să-i ajut pe alţii, oricât de mulţi ar fi ei - şi, din păcate, mulţi oameni au nevoie de îndreptare şi sprijin. Şi mai este bineînţeles lumea online din care învăţ enorm!

La ce întrebare nu ai găsit încă răspuns?


Cât de mult voi trăi şi de ce? Dar, de câţiva ani, am descoperit că este o întrebare – de fapt două – la care nu merită să mă gândesc. Contează doar că azi fac ceea ce e bine şi fac cât mai bine ceea ce fac.

Un gând pentru cititorii PR Romania?


Le urez să nu creadă tot ceea ce aud şi văd pentru că, nu-i aşa, realitatea este percepţie, dar să creadă tot ceea ce trăiesc şi fac. Şi să nu uite că viaţa e una singură şi trebuie traită în folosul celor dragi.


Corneliu Cojocaru este din 1997 purtătorul de cuvânt al Băncii Comerciale Române (BCR). În calitatea sa de Director de Comunicare, Cornel gestionează reputaţia băncii, a Grupului BCR, atât pe plan intern cât şi extern. Figură cunoscută a mass-media romaneşti, Cornel a fost între 1993 şi 1997 redactor în redacţia de ştiri interne a Televiziunii Române, acreditat pe domeniul Finanţe-Bănci şi la Preşedinţia României (din 1998).

Cariera sa în relatii publice a fost susţinută de specializări şi cursuri ca “World Financial Public Relations and Marketing” la University of London, Analiză Financiară şi Evaluarea întreprinderilor” la Institutul Român de Valori Mobiliare precum şi de absolvirea Colegiului Naţional de Aparare în 2005.

Activitatea sa de relaţii publice a fost recunoscută prin premiile obţinute aproape în fiecare an: 1999 “Premiul Pentru Excelenţă în Comunicare Financiară” oferit de revista Piaţa Financiară, 2000 “BCR - cea mai transparentă bancă” acordat de revista Bucharest Business Week, 2002 şi 2003 “Premiul pentru transparenţă în industria cardurilor” decernate de site-ul de specialitate NO CASH, 2005 “Premiul Mr. RON” pentru eficienţă în comunicare, acordat de revista Saptamâna Financiară.


Interviu realizat de Dana Oancea. Iunie 2011. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate