13122017

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti internationali Phillip Schwarzmann, Communication Manager Nokia: "Online-ul este unul dintre cele mai importante instrumente de marketing ale Nokia”

Phillip Schwarzmann, Communication Manager Nokia: "Online-ul este unul dintre cele mai importante instrumente de marketing ale Nokia”

phillip_schwarzmannPromovarea inovaţiei reprezintă o provocare pentru multe companii. Cum abordează Nokia comunicarea inovaţiei din perspectiva social media?

Nokia foloseste foarte multe canale diferite de comunicare social media, dar nu pot spune că se axează pe unul dintre ele ca fiind cel mai eficient. Tocmai pentru ca unele au rezultate foarte bune şi altele e posibil să nu funcţioneze cum ne-am aştepta, Nokia face un mix.

Vocea companiei este reprezentată de o comunitate solidă în online, tocmai de aceea  companiile care prin social media înţeleg doar un simplu blog corporatist, cu greu pot vorbi despre aşa ceva. Mai mult decât atât, este nevoie de timp pentru a-ţi construi o comunitate în social media.

Într-adevăr, blogul poate fi startul prin care compania începe să-şi construiască comunităţi şi să cunoască membrii acestora, dar este obligatoriu să se extindă treptat,  încercând ceva nou – video, youtube, twitter, orice.

Unul dintre primele canale de comunicare social media pe care le-a lansat Nokia a fost un blog platformă în 2005. Pe vremea aceea făceam parte din echipa de marketing şi obiectivul nostru era să promovăm software-ul smartphone S60. Era vorba de o “echipa” de sute, chiar mii de oameni, din care fiecare membru îşi putea lansa propriul blog powered by Nokia unde să posteze pas cu pas experienţele personale legate de S60. Toate postările erau publice, le putea citi o lume intreagă şi urmări ce înseamnă acest software.

Am dezvoltat apoi bloguri oficiale Nokia cu tematici diferite pe care postam ultimele noutăţi în materie de aplicaţii ce puteau fi folosite de S60 sau tot ce ţine de web – browsere pentru acel software şi aşa mai departe.

Acela a fost începutul după care am devenit maeşti ai blogurilor şi ne-am extins si la alte medii de comunicare online.

Twitterul este cea mai recentă platformă adoptată de Nokia.  Dar pot spune că nici acum, când folosim twitter-ul deja de o bună perioadă de timp, nu reuşim să-l exploatăm la adevăratul potenţial. Spun acest lucru pentru că avem 350.000 de cititori pe lună ai blogului oficial şi doar 12.000 de followeri pe twitter. Încă se pot îmbunătăţi multe aspecte în ceea ce priveşte strategia de comunicare social media.

Există 117.000 useri pe facebook ai Nokia, un număr destul de mare, dar dacă te gândeşti că în lume există milioane de utilizatori Nokia şi potenţiali clienţi pe care nu-i atingem prin social media, atunci 117.000 în comparaţie cu miliarde de oameni este de fapt foarte puţin.

Înainte ca un produs sau un serviciu să fie acceptat, avantajele sale trebuie să fie clare în mintea consumatorului, asociate nevoilor sale. Raportând la media tradiţionale, în ce proporţie se orientează Nokia spre comunicarea prin blogging şi jurnalism online?


Procentul creşte cu fiecare an, nu pot să dau o cifră exactă. De exemplu, bugetul pentru online de anul trecut a fost cu mult mai mare decât cel pentru media tradiţionale. Motivul este foarte simplu, ştim că presa tradiţională trebuie să citească blogurile ca să-şi ia informaţia pentru propriile ştiri, ar fi o prostie să nu facă acest lucru, aşa că cel mai important lucru este să “alimentăm” în primul rând bloggerii. Ei sunt cei care generează subiectele pe care trusturile mari de media le preiau.

Prin urmare, investim în tot felul de programe şi metode prin care sa uşurăm munca şi să influenţăm acest tip de jurnalism online.

Avem chiar o strategie de diferenţiere prin care facem asta. Am divizat jurnalişţii online în mai multe categorii în funcţie de capacităţi, de exemplu numim “bedroom warriors” tinerii şi studenţii care sunt doar entuziaşti activi pe diverse forumuri, pe twitter sau pe blogurile personale şi de acolo îşi descoperă pasiunea pentru online. Indiferent de gradul de profesionalism, fiecare dintre aceste categorii sunt la fel de importante pentru noi pentru că informaţia circulă de la un nivel la altul ceea ce nu poate aduce decât beneficii.

Brandurile mici, care nu au o prezenţă puternică pe piaţă, pot folosi social media în strategia de comunicare la fel de eficient cum o fac brandurile cu renume?

Pentru brandurile mici poate fi chiar mai uşor de folosit social media. Una dintre provocările cu care ne confruntăm acum este educarea angajaţilor. Nokia are aproape 110.000 de angajaţi, iar când vine vorba să educi pe fiecare dintre aceştia lucrurile se complică. O problemă şi mai mare apare când aceşti angajaţi fac parte din upper management, acei oameni cu care, de obicei, nu prea ai ocazia să discuţi. Într-o firmă mică, acest tip de situaţie nu mai apare.

Un alt avataj al companiilor mici este că s-au născut în era Internetului, la fel şi angajaţii. Nokia s-a fondat înainte de apariţia Internetului, pentru cei care nu ştiu, obişnuia să producă cizme de cauciuc. Şi astăzi o parte din angajaţii noştri provin din vremea când Nokia producea televizoare, cizme, cabluri şi alte produse din cauciuc. E nevoie de mult talent pentru a-i educa pe aceşti oameni în privinţa oportunităţilor social media. În timp ce o companie mică este practic ridicată tocmai pe acest tip de mentalitate.       

În concluzie, companiile mici trebuie să înţeleagă tocmai acest lucru şi să profite de beneficiul pe care-l au la dispoziţie.

Consideraţi că social media vor inlocui în cele din urmă advertisingul în procesele de construcţie şi de creştere a loialităţii faţă de un brand?

Social media va schimba cu siguranţa advertisingul, deja a facut-o, dar este nevoie de un echilibru între cele două. Îmi aduc aminte că acum câţiva ani abonamentele la reviste şi ziare au scăzut semnificativ. Anul acesta a fost primul an în care au crescut din nou. Aşadar ştim că tradiţionalul nu va dispărea cu totul, plăcerea de a citi o revistă printată va rămâne indiferent de evoluţiile tehnologice. Va fi nevoie de un echilibru între media tradiţionale şi noile media. 

Pe de altă parte, online-ul este unul dintre cele mai importante instrumente de marketing ale Nokia. Toată lumea este astăzi online. În ţările aflate în curs de dezvoltare şi în cele din lumea a treia oamenii se conectează online pentru prima dată practic prin telefoanele mobile, fără să fi avut vreodată o conexiune obişnuită de internet.

Un brand poate fi chiar construit de la zero prin comunităţi online şi prin menţinerea unui dialog direct cu consumatorii care devin comunităţi puternice de susţinători. 

Social media au schimbat practice modul în care se stabileşte relaţia dintre o companie şi consumatorii ei. Dacă prin advertising companiile sunt cele care incearcă să identifice publicul ţintă, să-i determine coordonatele socio-demografice aşa încât să-l poată contacta şi stabili un dialog deschis, acum lucrurile stau invers. Prin social media publicul loial se defineşte singur. Consumatorii vin din proprie iniţiativă să-şi împărtăşească consideraţiile pentru Nokia, devin fani ai grupurilor din online, iar compania depune un efort mult mai mic pentru a-i căuta.

Care sunt recomandările dumneavoastră pentru companiile româneşti care încep să se deschidă publicului prin mediile online, care ar fi primii paşi asupra cărora trebuie să se concentreze pentru a se dezvolta şi eventual pentru a-şi construi ambasadori de brand?

Tipul de mijloace folosite depinde foarte mult de ţara în care activează compania şi de aria geografică, pentru că avem de-a face cu diferite culturi şi preferinţe pentru diferite media sociale. Important pentru companii este să aleagă acel canal care este cel mai popular şi care are cea mai puternică prezenţă în ţara respectivă.
Astăzi este posibil ca un produs să nu fie foarte bun, dar printr-un marketing de calitate să se vândă destul de bine. Însă, datorită Internetului, oamenii ştiu acum ce este de calitate şi ce nu. În cazul unui produs sau al unui serviciu bun, care beneficiază de o prezentă online la fel de puternică, va fi aproape imposibil să se dea greş.
Prin urmare sfatul pentru companii este simplu: ai un serviciu bun, vei atrage fani, te vor găsi ei pe tine şi, dacă îi ajuţi şi lucrezi cu ei, cu siguranţă vei avea succes.  


Interviu realizat în cadrul NetCamp 2009 de Georgiana Stanciu, Forum for International Communications.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site