24082017

Back Eşti aici:Home Interviuri Cum e sa faci PR pentru ... PR în universul comics şi sfera Geek

PR în universul comics şi sfera Geek

Miriam IoanaContinuăm să descoperim personaje noi pentru seria de interviuri realizate de PR România împreună cu GMP PR. Născocind printre oameni interesanţi cu minţi creative am găsit două tinere : Miriam Mircea şi Ioana Raluca Popescu de la Fort Knox PR care fac PR pentru East European Comic Con. Ne-au împărtăşit ce înseamnă să faci PR pentru benzi desenate, filme, jocuri, animaţii şi literatura fantasy şi SF. Aflaţi cum începe o zi obişnuită din viaţa lor, învăţaţi din experienţa lor şi inspiraţi-vă. Vă invităm să descoperiţi un alt univers captivant.

Cum aţi ajuns să faceţi PR pentru East European Comic Con?

Miriam Mircea: Am pornit de la un zero absolut, şi prin asta mă refer la faptul că în 2012, când am definit conceptul nostru ca viitor brand,absolut nimeni în România nu a înţeles cam ce doream să facem şi mai ales ce puteam oferi. Ambiţia Ioanei şi a mea a fost şi este de a oferi românilor ceea ce există în alte ţări europene , în domeniul acestei culturi Geek ,care a prins foarte bine şi la tinerii din România. Ştiam de la bun început că avea să fie un drum anevoios şi lung, dar ne-am propus să fim noi cele care să putem acoperi acest segment de nişă al marketing-ului şi PR- ului. Neavând niciun fel de susţinere, am înţeles că va trebui să ne promovăm singure, să dezvoltăm strategiile de publicitate şi promovare singure şi tot singure să ne finanţăm. Ca în cazul oricărui start- up,situaţia cea mai dificilă de surmontat este lipsa factorului financiar. Dar acest minus nu ne-a încetinit,din contra chiar. Am căutat singure zile în şir evenimente de mică şi mare amploare cu care am putea colabora şi mai ales care ar fi interesate să lucreze cu noi. Aşa am ajuns să auzim de  ceea ce dl. director general Mircea Mureşan avea de gând să organizeze în România, să aducă pentru prima dată în ţară conceptul de " comic con", de care se ştia demult prin comunitatea celor pasionaţi de tot ce înseamnă  benzi desenate (comics) şi întreagă sfera Geek. Atunci am înţeles de la bun început că era ocazia şi evenimentul ideal pentru noi că firma nouă, ca segment nou şi unde ne-am găsi cu siguranţă publicul- ţintă. Fără să pierdem vremea , l-am contactat pe dl.Mureşan, oferindu-ne serviciile şi propunându-i o colaborare cu noi, acesta acceptându -ne oferta.  Am făcut totodată parte şi din echipa de voluntari a EECC ( www.comic-con.ro), traducând în engleză pentru site-ul evenimentului ce urmă să aibă loc în Martie 2013.

Ioana Raluca Popescu: Împreună cu Miriam am citit ştirile despre East European Comic Con şi ne-am gândit să ne implicăm. Amândouă plănuiam să dam drumul propriei firme, Fort Knox PR şi ne-am zis că n-ar prinde bine un mic exerciţiu mai ales în zona acestui tip de evenimente. Pe piaţa din România până acum doi ani nu se vorbea foarte mult despre cosplay şi un San Diego Comic Con autohton – mai e mult până la un asemenea nivel la noi în ţară dar este un început – aveam si avem festivaluri de cosplay şi anime dar un Comic Con pur sânge nu.

Cum arată o zi obişnuită de lucru din viața voastră?

Miriam Mircea: Ziua începe bineînţeles cu micul-dejun şi nelipsitele cafele,timp pe care îl folosesc să citesc ce e nou ca trend sau ca informaţie în PR în ţară şi internaţional,verific şi răspund la e-mailuri, şi dacă am timp înainte de unul din cele trei joburi part- time pe care le am, caut cele mai proaspete ştiri şi poze ale actorilor Tom Hiddleston, Luke Evans, şi tot ce ţine de universul cinematic Marvel,pentru a le posta pe fan-paginile noastre de pe Facebook şi Twitter. Când sunt în pauze la servici sau absolut oriunde reuşesc să găsesc o conexiune internet, continui muncă, indiferent că sunt la o cafea, în parc, în cinema înainte de un film, pe stradă sau în vacanţă. Spre exemplu, scriu aceste răspunsuri la şase dimineaţa în tren, în drum spre Târgul de Carte de la Frankfurt, la care am primit acreditare de presă.
Internetul este unealtă noastră principala de lucru şi mediul în care lucrăm, de aceea nu ne putem permite să luăm pauze prea mari. De multe ori mă ocup şi de a caută noi posibilităţi de colaborare legate de evenimente de gaming, comics, street fests şi premiere de film.

Ioana Raluca Popescu: Aş putea să mă asemui cu Sisif dar aş cădea într-o pantă mult prea melodramatică. Cum mă scol îmi verific  email-urile, paginile de Facebook, conturile de Twitter, Tumblr, Instagram si site-ul. Îmi pregătesc agenda cu tot ce trebuie să fac în ziua respectivă – scris articole, cronici de film, vizionari de presă, evenimente şi proiecte Edge and Back şi Fort Knox PR, parteneriate. Cu Miriam discut tot timpul pe telefon, Facebook, emailuri. Nu ratăm nicio oportunitate să punem la punct detaliile pentru tot ce facem noi. Activitatea mea se concentrează mai mult pe scris. Articole, cronici de film, interviuri, relaţiile cu distribuitorii de film din ţară, PRs de la festivaluri interne şi internaţionale. O zi de lucru pentru mine începe dis-de-dimineaţă şi se sfărşeşte atunci când pun capul pe pernă. La nişte ore târzii de unde şi dragostea pentru cafea. Mă rog, aici s-ar putea să fie vina Agentului Cooper.

Pentru a face PR la East European Comic Con de ce aveţi nevoie?

Miriam Mircea : Întotdeauna am recurs la inspiraţie, persistenţă şi consistentă. East European Comic Con se adresează tuturor, dar mai ales celor ce iubesc tot ceea ce ţine de universul comics şi sfera Geek,de aceea atunci când prezentăm un eveniment de acest gen, evidenţiem prima dată această latura, ca apoi să adăugăm detaliile care îl separă de alte evenimente ce au loc în acelaşi timp sau în acelaşi oraş. Ne cunoaştem publicul şi cei care ne urmăresc activitatea pe Facebook, pe site- ul nostru şi pe Twitter, prin urmare am dezvoltat singure o tehnică de a promova şi a face publicitate evenimentelor pentru care lucrăm. Nu există un standard,mai ales pentru că ceea ce facem noi nu poate fi foarte uşor categorisit şi " îndosariat".

Ioana Raluca Popescu : În prindul rând de pasiune şi know how în egală măsură. Poţi să vii pregătit cu o campanie care să rupă gura târgului dar trebuie să ştii ce înseamnă un eveniment de acest nivel, să fii la curent cu noutăţile şi să-ţi temperezi aşteptările. Cu toţii am dori să-l vedem pe Robert Downey Jr. în ţară dar unele lucruri rămân la stadiul de wishful thinking. PR-ul de la EECC trebuie să aibă cunoştiinţe despre ceea ce înseamna o convenţie, să urmărească evenimentele de acest timp şi să fie capabil să implementeze o campanie adaptată pentru România.

Care a fost proiectul de care sunteţi cele mai mândre?

Miriam Mircea : Cred că sunt mai multe de care sunt deosebit de mândră,dar pot menţiona aici colaborarea pe cale de consolidare cu reprezentanţii Ministerului Român al Culturii, parteneriatele media cu East European Comic Con şi Festivalul de Film Dracula şi multe altele. Dar de fapt sunt cel mai mândră de firma noastră Fort Knox PR, ale cărei baze au fost puse în urmă cu ani buni de către tatăl meu şi care a devenit a noastră,prin bunăvoinţa sa. Vreau să o ducem pe culmi  cât mai înalte şi ca lumea să ştie cine suntem fără să trebuiască să ne mai prezentăm în detaliu.

Ioana Raluca Popescu : Edge and Back – edgeandback.ro – Fort Knox PR se ocupă de tot ce ţine de promovarea, campaniile şi relaţiile dezvoltate de acest site. Mă mândresc că un blog personal ţinut doar pentru câteva cronici s-a transformat într-un an de zile într-un site bilingv, cu atitudine, axat pe comunităţile de geeks internaţionale şi fandoms. Ne plac anumite filme, seriale, actori şi actriţe şi nu ne este frică s-o arătam in articolele noastre iar cronicile noastre fără modestie sunt foarte bune.

Care a fost cel mai important lucru pe care l-aţi învățat practicând aceasta meserie?

Miriam Mircea : Învăţ lucruri noi pe zi ce trece, având contact cu atâtea persoane şi proiecte complet diferite. Pot afirma că am învăţat limbajul necesar practicării acestei meserii, cum să compun emailuri, cum să ne prezint proiectele şi firma, atât în română cât şi în engleză, cum să clarific scopul nostru şi ceea ce dorim să realizăm. Am învăţat să fiu foarte maleabilă şi mult mai flexibilă decât am fost până acum. Cea mai importantă lecţie de până acum a fost puterea cuvântului dat şi mai ales respectarea persoanelor cu care colaborăm.

Ioana Raluca Popescu : Am învăţat să fiu organizată, să fiu atentă să nu pierd timpul cu lucruri inutile, să accept faptul că nu voi dormi prea mult sau deloc când avem un proiect important. Sunt foarte multe lucruri frumoase, dar şi foarte multe sacrificii iar în meseria asta primeşti foarte puţine complimente şi foarte multe critici.

Care sunt cel mai des folosite instrumente de PR in meseria voastră?

Miriam Mircea : Instrumentul fără de care noi ca brand şi concept nu am putea exista este Internetul. Pe internet comunicăm una cu cealaltă, având în vedere că eu locuiesc în Germania şi Ioana este încă în ţară,tot acolo punem bazele noilor noastre direcţii de acţiune, acolo găsim viitori colaboratori şi tot pe internet ne promovăm. Ştim că marea majoritate a persoanelor utilizează internetul într-o oarecare măsură şi fiind cel mai puţin costisitor mediu de lucru, îl exploatăm la maxim. Bineînţeles că avem şi cărţile noastre de vizită pe care le înmânăm când se înveşte oportunitatea. Totul se mişcă repede şi doar prin internet reuşim să informăm pe cei interesaţi de cele mai noi proiecte ale noastre,ţinând pasul cu tot ce apare nou în această nişă legată de convenţii, filme, actori, Francize etc.

Ioana Raluca Popescu : Pe lângă sfântul smartphone şi laptop. Reţele de socializare. Facebook, twitter, instagram dar şi Tumblr. În relaţia cu fanii este mult mai util Tumblr decât Facebook-ul şi toate graficele ce se pot scoate de aici. Pe Tumblr sesizezi – dacă ai ochiul format – trendurile. Ce prinde în materie de filme, actori, fashion, comics.

Care este cea mai mare greșeală profesională pe care aţi făcut-o?

Miriam Mircea : Mici greșeli fac mereu, dar mă strădui să le reduc numărul şi să învăț din ele. Cred ca o greșeală majoră a fost nerespectarea unui termen limită, ceea ce dăunează credibilităţii noastre şi imaginii pe care încercăm din răsputeri să o creem. În general pot spune că în acești doi ani de când am " intrat în pâine", ca să zic aşa, nu am comis greşeli foarte mari şi sper să nu fie cazul sau măcar să nu fie frecvente deloc.

Ioana Raluca Popescu : Proastă diviziune între timp liber şi activitatea profesională.

Ce sfaturi aveţi pentru tinerii aspiranţi?

Miriam Mircea : Ah, sincer nu mă prea consider în măsură să dau sfaturi, dar îi încurajez pe toţi să nu renunţe la ceea ce îşi doresc şi să încerce, căci după cum ştim din înţelepciunea populară, " încercarea moarte n-are". De fapt acesta este şi unul din principiile după care ne ghidăm şi noi şi dacă întâmpinăm refuzuri, continuăm în altă direcţie şi la alt nivel. Nu prea ştim cum e să renunţi , deşi de multe ori am fost tentată să zic stop şi pun totul deoparte. Însă când dorinţa de reuşită e mare, trebuie urmată. Îi mai pot sfătui să fie perseverenţi, indiferent cât de înalt e zidul pe care îl au în faţă. Cu cât mai mare zidul, cu atât mai interesantă provocarea. Să nu se lase descurajaţi de lipsa fondurilor. Noi am pornit de la zero absolut singure şi sustinandu-ne prin finanţele personale, dar avem încredere că toate eforturile noastre vor fi răsplătite într-un fel sau altul. Cum ar veni în limba lui Shakespeare, " Go hard or go home".

Ioana Raluca Popescu: Să fie pasionaţi de ceea ce fac, dar să fie pregătiţi în domeniul respectiv. Poţi afla foarte multe din cărţi, de la cursuri, dar practica este mama învăţăturii.

Ce aţi fi făcut dacă nu făceaţi PR?

Miriam Mircea : Una din dorinţele mele arzătoare a fost să devin arheolog, dar din păcate România nu este ţara care să susţină un nivel ridicat de cercetare istoria sau cel puţin nu acum. Odată cu trecerea timpului am înţeles că doresc să realizez o carieră în domeniile ce au legătură directă cu oamenii şi sunt create de şi pentru oameni. Aşa că în urmă cu ceva vreme visam să devin organizatoare de nunţi,adică wedding planner, dar apoi Public Relations a devenit foarte pe placul meu ,mai ales că încet, încet acest public Relations va deveni people Relations în viitor. Pur şi simplu îmi doresc să reuşesc să fiu printre cei mai buni din branşă.  

Ioana Raluca Popescu : Probabil aş fi scris mai mult. Oricum în curând voi termina o carte. Ficţiune nu teorie aşa ca îmbin din plin două activităşi dragi mie.



Miriam Mircea and Ioana Raluca Popescu, FORT KNOX PR CEO and Founders

Facebook: www.facebook.com/pages/Fort-Knox-PR
Website: edgeandback.ro

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site