26052017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Realitati si deziderate in PR Motivaţie şi auto-motivaţie în consultanţa de PR. De vorbă cu Mihaela Pipirig, pastel

Motivaţie şi auto-motivaţie în consultanţa de PR. De vorbă cu Mihaela Pipirig, pastel

mihaela_pipirigÎi sfătuiesc pe viitorii consultanţi să nu sară etape în profesia lor, chiar dacă sunt nerăbdători să treacă la next level. Îi va ajuta enorm pe tot parcursul carierei. Să aibă încredere în forţele proprii, să fie activi, conectați cu industria, să nu îşi piardă entuziasmul, să fie profesioniști şi perseverenți. Să își dorească să fie cei mai buni și nu doar să îşi dorească, ci să lucreze constant la acest lucru. (Mihaela Pipirig)  



Consideraţi că industria de PR are nevoie de o restructurare a modelului tradițional de business?


Industria de PR se redescoperă și se upgradează odată cu trecerea timpului. PR-ul de astăzi nu mai este PR-ul de acum 5 ani şi suntem cu toţii martorii acestui fenomen. Multe dintre activităţile conexe PR-ului s-au integrat firesc în activitatea de zi cu zi a acestui domeniu. Nu cred că mai putem să vorbim despre vreun model tradițional în industria de PR. O parte dintre schimbările de business ale industriei sunt dictate la nivel internaţional.

Canalele şi situaţiile de comunicare s-au diversificat atât de mult încât cele mai multe schimbări vin direct de la consumatorul pe care vrem să îl atingem – de pildă, cum se întâmplă în Social Media. Şi cu fiecare piaţă, consumatorii se comportă şi reacţionează diferit. Tocmai de aceea, mesajul nostru trebuie să se adapteze tot mai mult la consumator, găsind mereu soluții și abordări creative.  

Practicienii de azi au la dispoziţie un instrumentar din ce în ce mai vast pentru a înţelege cum funcţionează creierul uman, cum se sedimentează opţiunile şi preferinţele oamenilor, cum procesează aceştia informaţiile şi cum fac alegeri. Cât de folosite sunt aceste insight-uri în practica curentă şi ce influenţă credeţi că vor avea asupra politicii de recrutare a agenţiilor?


O idee brilliant nu are valoare dacă nu se pliază și nu este relevantă pentru targetul respectiv. Acum avem acces la o multitudine de instrumente pentru a-i înţelege mai bine pe cei cu care comunicăm. Pe lângă instrumentele clasice, uneori costisitoare şi care necesită mult timp, e important să urmărim diferite soluţii digitale, tehnici de generare creativă a insighturilor.

Cercetarea a devenit un instrument din ce în ce mai vast şi datorită inovaţiei din această zonă, prin profesioniştii de research. Cercetarea este, din punctul meu de vedere, precum semnele de circulaţie de pe drumurile publice: fără ele vei rătăci mult timp până vei găsi drumul cel bun. Aşadar, orice proiect/propunere care are la bază o cercetare reală va face diferenţa în strategia de comunicare.

În ceea ce priveşte alegerea agenţiei de către client, realizarea unui raport bun de cercetare nu e un scop, ci este un tool care ajută la dezvoltarea strategiei şi care validează argumentele agenţiei.

Deşi importante pentru viitorul şi statutul industriei, cercetarea şi evaluarea par să rămână în continuare „verişoarele sărace” ale profesiei. Ce stimuli consideraţi că vor aduce mai multă cercetare şi evaluare pe agenda activităţilor de PR?


Dacă cercetarea ne conduce către abordarea potrivită, implicit strategia, pentru a atinge o anumită categorie de consumatori, evaluarea este cea care radiografiază întreagul proces, de la implementare până la rezultate. Este un ciclu normal şi important cu care trebuie să pornească şi să se încheie o campanie. Şi acest lucru este de cele mai multe ori asumat de agenţie şi de către client.
Cred că dorința de a avea cele mai bune rezultate va motiva agenția și clientul să pună cercetarea și evaluarea pe scara priorităților. Când pleci la “luptă“, trebuie să fii pregătit!

De la un ziar bun te aştepţi să nu se orienteze prea mult după aşteptările cititorilor. De la un consultant de PR te aştepţi să nu mimeze doar aşteptările clientului. Cât de dificil este pentru consultanţi să iasă din zona de confort şi să prezinte clienţilor nu doar ce le place acestora să audă?


Clienţii se îndreptă către agenţiile de comunicare cu gândul că apelează la profesionişti, consultanţi care să găsească cele mai bune soluţii de comunicare pentru un brand sau mai multe. Nu caută nişte executanţi ai propriilor idei. Iar un consultant asta trebuie să facă, să iasă din zona de confort şi să prezinte nu neapărat ceea ce este pe placul clienţilor, ci ceea ce este în folosul dezvoltării brandurilor. Așa văd eu o agenție - având coloană vertebrală, de aceea ne numim consultanți în comunicare.

Supra-ofertarea – servicii mai multe pe aceiaşi bani – o realitate care le-a permis unor agenţii să-şi menţină portofoliul de clienţi mai ales în perioada de criză - pare să-şi arate limitele şi să devină o problemă pentru industrie. Care credeţi că vor fi efectele pe termen lung ale acestei politici şi care ar fi soluţiile realiste din ambele perspective?


Piaţa de publicitate şi comunicare a scăzut în perioada crizei şi au existat preţuri de dumping. Este o realitate care a permis, la acea vreme, să îi ţină pe linia de plutire atât pe clienţi, cât şi pe cei din agenţii. Şi pentru că s-a permis o bună bucată de vreme să se lucreze în acest fel, astfel s-a creat un precedent. La pastel, clienţii ştiu exact ce şi cât plătesc, nu doar cantitate, ci şi calitate. Iar când clienţii sunt mulţumiţi, vin mereu şi cu alte proiecte. Cred că, după criză, agenţiile care au rezistat sunt acum solide şi pot să impună standarde de calitate şi preţ.

Cum se va modifica traiectoria de succes a consultanţilor din agenţii în următorii ani? Este parcursul profesional actual suficient de motivant pentru consultanţi?


Relaţiile publice vor juca în continuare un rol important în construirea, consolidarea şi reputaţia unui brand, asta este sigur. Sunt de părere că vor fi recunoscuţi şi catalogaţi drept consultanţi de succes cei care aduc plus valoare faţă de ceea ce le cere clientul. Iar acest plus se poate traduce în creativitate, inovaţie ș.a. Vor exista anumite schimbări la nivel de industrie, în sensul că domeniile conexe PR-ului se vor întrepătrunde, nu vor mai fi atât de delimitate. De aceea, începem să vedem tot mai multe campanii de publicitate înscrise la festivaluri de PR sau digital și invers. Iar mediul online este un must în asumarea industriei de comunicare.

Piața este matură, iar consumatorii apreciază, laudă sau chiar critică mesajele lansate de branduri. Comunicarea nu mai este de mult timp unidirecțională, brandurile de succes vor fi brandurile sociale, vor comunica mai direct, vor oferi autenticitate și experiențe reale de brand consumatorilor.

Sursa de motivaţie nu este aceeaşi pentru toată lumea, însă personal cred că parcursul profesional actual este plin de oportunităţi. De asemenea, faptul că poţi să ai o contribuţie, o implicare, că poţi să fii lead îţi dă suficient de mult “combustibil” să dai tot ce este mai bun în această meserie.   

Cât de etice pot fi relațiile publice practicate într-o industrie în care nu toți consultanții joacă după aceleași reguli? Rămâne etica doar o alegere individuală sau vom asista la asumarea unor standarde etice la nivel de industrie?


Avem mai multe exemple în străinătate comparativ cu industria din România în care cei care nu s-au conformat stardardelor etice, unele nescrise, au câștigat pe termen scurt, dar le-a fost afectată enorm credibilitatea și reputația pe termen lung. Agențiile nu își permit să se joace cu acest lucru, așa că, standardele etice sunt fundaţia pe care acestea îşi dezvoltă business-ul.

Un gând pentru viitorii consultanţi?


Îi sfătuiesc să nu sară etape în profesia lor, chiar dacă sunt nerăbdători să treacă la next level. Îi va ajuta enorm pe tot parcursul carierei. Să aibă încredere în forţele proprii, să fie activi, conectați cu industria, să nu îşi piardă entuziasmul, să fie profesioniști şi perseverenți. Să își dorească să fie cei mai buni și nu doar să îşi dorească, ci să lucreze constant la acest lucru.  



Mihaela Pipirig este PR Consultant la pastel, o agenţie de comunicare specializată în crearea de experienţe de brand. Portofoliul de servicii al agenţiei este construit în aşa fel încât să ofere soluţii integrate unei campanii, dar şi servicii punctuale.  
Cu o experiență de 3 ani în domeniul comunicării, a lucrat pentru clienţi din cele mai variate domenii, precum FMCG, retail, IT&C. A absolvit Masterul Comunicare Corporativă din cadrul Universității din București.


Interviu realizat de Dana Oancea. Ianuarie-Februarie 2014. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.
Serial - Realităţi şi deziderate în PR

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site