06122019

Elena Bululete, Conan PR: Probabil că suntem una dintre acele industrii care resimt cel mai mult exodul de creiere

Pin It

Elena Bululete

Chiar dacă am extins aria de recrutare, chiar dacă nu mai căutăm oameni doar printre absolvenții de comunicare sau printre specialiștii cu experiență în marcom, în continuare este foarte dificil să găsești candidați – Elena Bululete, Managing Partner, Conan PR, în dosarul PR Romania despre piața muncii.

Mai există astăzi un profil ideal al candidatului în industria de PR? Cum s-a schimbat acesta în ultimii ani?

Profilul ideal s-a schimbat și el odată cu industria. Astăzi căutăm mai multă creativitate, vrem mai multă diversitate în background, ne uităm mai mult la experiențele prin care candidatul a trecut în carieră și în viață și mai puțin la experiența în comunicare sau la anii pe care i-a strâns în industrie. Sigur că un network extins este în continuare un lucru bun, dar nu mai este la fel de important ca în urmă cu 10 sau 20 de ani.  

Cum evaluați piața muncii pe segmentul PR?

Ne confruntăm cu o criză acută de oameni. Nu cred că este o singură agenție care să nu resimtă această criză. Și nu este vorba doar despre agenții. Același lucru îl auzim și de la clienții noștri, din departamentele de marketing și comunicare. Probabil că suntem una dintre acele industrii care resimt cel mai mult exodul de creiere. Chiar dacă am extins aria de recrutare, chiar dacă nu mai căutăm oameni doar printre absolvenții de comunicare sau printre specialiștii cu experiență în marcom, în continuare este foarte dificil să găsești candidați.

Ce tipologie de candidat preferă organizația dvs. și de ce?

Așa cum spuneam, ne interesează experiențele prin care un candidat a trecut. Ne uităm la proiectele în care a fost implicat, la lucrurile care îl motivează, în ce măsură a căutat să-și urmeze pasiunile, curiozitatea. Din experiența noastră de până acum, aceastea sunt trăsături esențiale pentru cei care vrem să lucrăm în comunicare în ziua de azi. Restul lucrurilor se învață.

Pe ce segmente de vârstă vă confruntați cu cele mai mari dificultăți de recrutare și de retenție?

De recrutare, pe toate segmentele. În ceea ce privește retenția, cea mai mare problema este nerăbdarea colegilor noștri mai tineri. Dar încercăm să ne adaptăm, să răspundem așteptărilor unei generații care simte nevoia să fie provocată în fiecare zi.  

Cum apreciați decalajul actual între cunoștințele dobândite în mediul academic și cele considerate de organizația dvs. ca fiind dezirabile pentru angajarea tinerilor absolvenți în PR?

Decalajul există, dar el nu este un impediment real. Din ce în ce mai multe agenții oferă programe de internship, programe care devin tot mai complexe, sunt agenții și organizații care se implică în pregătirea studenților încă din anii de facultate, sunt profesori care caută să implice industria în activitatea academică. Mă aștept ca această colaborare să devină tot mai strânsă în anii următori, iar decalajul dintre școală și industrie să scadă din ce în ce mai mult.

Numiți câteva măsuri concrete la care organizația dvs. recurge pentru retenția forței de muncă.

Am mărit salariile, am crescut numărul și valoarea beneficiilor pe care le oferim colegilor noștri, susținem financiar dezvoltarea personală și profesională a oamenilor din agenție, încurajăm implicarea în proiecte personale, care nu au legătură cu agenția. Suntem atenți la timpul pe care colegii noștri îl petrec la muncă.

În ultimii ani, numărul absolvenților care ajung să profeseze în alt domeniu decât cel în care și-au terminat studiile este mai mare. Din perspectiva dvs., care sunt factorii care favorizează migrația forței de muncă din acestă industrie către alte domenii de activitate?

Ca să poți face o carieră în comunicare, trebuie chiar să-ți placă acest job. Și cred că există încă o discrepanță între așteptări și realitate. Munca de comunicare este una grea și de multe ori rezultatele tale depind de alți oameni, din afara agenției. Este un job care te „consumă”. Dacă nu vrei cu adevărat să faci asta, nu reziști.  

Cum vedeți viitorul industriei de comunicare pe fondul exodului forței de muncă calificate către Occident și acutizarea crizei forței de muncă în toate domeniile de activitate?

Industria se va adapta, cu siguranță. În ultimii doi ani am luat mai multe măsuri care să ne permită să creștem retenția. Nu suntem singurii. Dar, din păcate, nu este o problemă pe care să poată să o rezolve doar industria de comunicare. Suntem una dintre industriile cele mai sensibile la schimbările care au loc în societate și în economie. Atât timp cât exodul va continua, industria de comunicare va continua să se confrunte cu o criză a forței de muncă.

Generațiile Millenials și Z vs industria de PR: ce șanse au angajatorii să-i recruteze și să-i motiveze pe acești tineri?

Problema nu este una de recrutare, ci să le menținem interesul odată ce îi avem în echipă. Și realitatea este că nu știu dacă am răspunsul la această întrebare. Pentru mine este evident că această generație este mult mai conștientă de sine decât am fost noi la vârsta lor. Și mult mai nerăbdătoare să-și ocupe locul pe care crede că îl merită. Ceea ce am încercat noi să facem în ultimii ani a fost să încercăm să creăm un mediu unde fiecare să-și poată găsi propriile provocări, pe care apoi să le depășim împreună învățând unii de la ceilalți. Anii care vin ne vor spune dacă am și reușit să facem asta.

Numiți câteva măsuri individuale (la nivelul organizației), dar și colaborative (la nivel de industrie), care pot reprezenta soluții eficiente și sustenabile la criza actuală a forței de muncă.  

Noi am lucrat destul de mult la creșterea retenției și este în continuare o prioritate a agenției. Altfel, îmi este teamă că această criză nu va putea fi rezolvată la nivel de industrie, pentru că este o criză a întregii societăți, nu doar a industriei de comunicare. Industria de comunicare poate să colaboreze cu celelalte sectoare pentru a împărtăși know-how și insight-uri, dar soluțiile la problema emigrației nu pot veni de la o singură componentă, și aceea una destul de restrânsă, a societății.


 

Interviu realizat de Dana Oancea
Dosarul „Piața muncii în PR” poate fi consultat aici http://www.pr-romania.ro/dezbateri/dezbateri-actuale/piata-muncii-in-pr.html

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black