29032024

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Inovatie in PR Ce mai inovează lumea în PR atunci când inovează

Ce mai inovează lumea în PR atunci când inovează

Pin It

eliza rogalski 4M-am întors de curând de la Hong Kong, unde am participat la reuniunea anuală a agenţiilor membre PROI din toată lumea – acesta fiind cel mai important eveniment al anului, pentru că oferă şansa de a vedea în practica ce anume au descoperit şi au aplicat agenţiile în materie de management şi profesie. Recunosc, am avut rezerve de la capitolul „inovaţie” pentru că în general am aşteptări mici de la această temă – nu spun că le-am văzut pe toate, ci doar că în goana după „încă ceva nou”, clienţii au cam rămas deseori fără „ceva vechi” care le trebuia în munca lor de zi cu zi.

Să mă întorc la Hong Kong şi la ce anume mi-a reţinut atenţia. M-aş fi aşteptat, recunosc, să văd nişte termeni noi pentru cuvinte vechi şi, poate, nişte prescurtări creative şi aparent necunoscute pentru concepte pe care, dacă le retragi din social media, îţi dai seama la ce se referă. În realitate, după cele 4 zile de conferinţe, mi-am dat seama cât de restrânsă este definiţia acceptată public asupra inovaţiei. În căutarea ultimului buton de facebook şi a celei mai noi modalităţi de a stimula conversaţiile cu consumatorii, industria noastră uită să inoveze în propriul său model de business. Iar ceea ce mi-a reţinut cu adevărat atenţia aici este faptul că în lumea PR-ului mare, agenţiile nu mai formează alianţe sau parteneriate cu reţele de publicitate. Cea mai nouă tendinţă este aceea ca agenţiile de PR să se alieze cu consultanţi financiari, de management sau de brand, ori cu mari case de avocatură – şi chiar ajung să fie preluate de acestea la un moment dat. Business-ul de PR nu mai este un produs pe care să-l poată anexa doar un Omnicom sau un Publicis, ci este un serviciu cu valoare adaugată râvnit de consultanţi care îşi vând expertiza cu 2000 de euro pe zi  şi care, împreună cu PR-ul, pot creşte veniturile generate astfel împreună.

A doua tendinţă, oarecum subsumată celei dintâi, este aceea că agenţiile de Public Affairs integrează din ce în ce mai frecvent business-uri de Public Relations şi invers. Timpurile interesante pe care le trăim, cu un consumator suveran peste toate agendele, face ca astăzi deciziile să treacă prin filtrul legitimităţii publice. Încercaţi să construiţi legitimitate publică fără PR şi-o să obţineţi încă un „#unitisalvam”, ca să explic această tendinţă cu un exemplu din România.

A treia tendinţă este că agenţiile de PR se transformă în comunicatori cu expertize complete, care le plasează în concurenţă directă cu agenţiile de publicitate în lupta de a atrage clienţi. Despre competiţia dechisă între PR şi publicitate n-am să insist aici, pentru că încă mă amuză cum marile competiţii sunt inundate de campanii care măsoară „free PR”, fără să ştie că dacă PR-ului îi pui ceva înainte, îl transformi în media şi nu în reputaţie. Însă ce mă bucură enorm ca om de PR este că, dragi colegi, revoluţia se întâmplă cu adevărat, chiar acum, în timp ce scriu aceste rânduri. Faceţi-vă departamente de strategie. Luaţi-vă oameni de creaţie. Descifraţi cum se face o aplicaţie. Aduceţi lângă voi antropologi, sociologi, artisti, economişti sau matematicieni. Lăsaţi gândirea strategică şi creativă în sarcina celor din generaţia X iar pe cea digitală în mâinile generaţiei Y şi puneţi-i să lucreze împreună. Inspiraţi-vă din ce au facut bine publicitarii.

Ce mai inovează lumea în PR atunci când inovează? În 2014, se uită înapoi după lucrurile bune pe care 100 de ani de istorie le-au verificat ori de câte ori a fost nevoie de ceva nou. Restul e poezie de festival.



Eliza Rogalski, Founding Partner, Rogalski Damaschin Public Relations

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP