22082017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Incredere si PR Ştefan Liuţe: Comunicatorul este astăzi un personaj renascentist, un hub, un mediator și un facilitator

Ştefan Liuţe: Comunicatorul este astăzi un personaj renascentist, un hub, un mediator și un facilitator

Stefan Liute trust

Comunicarea eficientă este o abilitate rară. Puțini oameni sau lideri o au „de la natură”, iar toți ceilalți trebuie să apeleze la specialiști. Iar comunicarea e importantă pentru dobândirea și păstrarea încrederii nu pentru că ar înlocui faptele, ci pentru că poate ajuta la înțelegerea lor rapidă și corectă. (Ştefan Liuţe)

Dana Oancea: De câţiva ani încoace, Edelman Trust Barometer ne spune că centrul de greutate al încrederii s-a mutat înspre oamenii obişnuiţi, aceast trend fiind în defavoarea organizaţiilor şi a liderilor de business. Ce crezi, mai au comunicatorii un rol substanţial în dobândirea şi menţinerea încrederii în lideri şi în business, în general?

Ştefan Liuţe: Specialiștii în comunicare sunt astăzi mai importanți decât oricând. În ciuda unei credințe foarte răspândite conform căreia, dacă vorbești și ești alfabetizat, știi automat să comunici, adevărul este altul. Comunicarea eficientă este o abilitate rară. Puțini oameni sau lideri o au „de la natură”, iar toți ceilalți trebuie să apeleze la specialiști. Iar comunicarea e importantă pentru dobândirea și păstrarea încrederii nu pentru că ar înlocui faptele, ci pentru că poate ajuta la înțelegerea lor rapidă și corectă.

D.O. : După Arthur Page, încrederea se bazează în proporţie de 90% pe fapte şi doar 10% pe vorbe. Englezii ar zice „actions speak louder than words“, iar chinezii „talk doesn’t cook rice”. Totuşi, destul de frecvent, încrederea este tratată ca mesaj, şi mai puţin ca rezultat natural al unor comportamente şi acţiuni concrete. Cum ies liderii de azi din spirala vorbelor? Ce pot face comunicatorii pentru a sprijini o schimbare de paradigmă în discursul liderilor?

Ş.L. : Brandurile înseamnă comunicare plus comportament plus ambient plus oferta comercială. Deși evident mai dificilă, această abordare holistică generează mult mai multă încredere din aceea sănătoasă, transmisă de vorbe dar pornită de la fapte și de la convingeri reale. Englezii spun ”walk the talk” și asta trebuie să facem cu toții – un produs prost nu poate fi reparat nici cu o mie de campanii fermecătoare, iar o cultură organizațională distructivă nu poate fi „spălată” nici de o sută de bonusuri sau de acțiuni de teambuilding. Liderii contemporani au datoria să înțeleagă că activitățile de planificare strategică, cele de management organizațional, cele tehnice și cele de comunicare sunt toate la fel de importante și trebuie executate concertat.

D.O. : Everything starts with communications because everything is communications – un dicton pe cât de frecvent pe atât de confuzant. Nu cumva perpetuăm o imagine deformată a unei industrii capabile să ‚construiască’ sau chiar să ‘restaureze’ încrederea în orice?

Ş.L. : Comunicarea este necesară în orice domeniu, dar nu este și nu a fost niciodată un substitut universal pentru treaba bine făcută sau un panaceu. Firește că ea poate fi folosită în aceste scopuri, dar nu înseamnă că o astfel de abordare este corectă sau sustenabilă. În ziua de azi, oamenii sunt mai informați și mai educați decât oricând, pentru că trăiesc într-un mediu hipersaturat cu informație. Așa că e greu să le captezi atenția, e mai greu să le-o păstrezi, este și mai greu să-i convingi și este absolut imposibil să o faci „doar din vorbe”. Da, poți împrăștia fum și îi poți amăgi o dată, dar n-o poți face nicicum pe termen lung – adevărul iese la iveală ușor și repede.  

D.O. : Trăim într-o lume care a evoluat de la complicată la complexă, cu pattern-uri şi interacţiuni care se schimbă continuu şi care produc rezultate neaşteptate. Încrederea e şi ea din ce în ce mai fragilă – mai greu de dobândit, dar mult mai uşor de pierdut. Cum se modifică rolul omului de comunicare din acestă perspectivă?

Ş.L. : Sarcinile specialistului în comunicare devin tot mai diverse și tot mai complexe. Ele ies astăzi din sfera comunicării tradiționale și intră în managementul afacerii, în sociologia organizațiilor sau în psihologia consumatorului, în managementul resurselor umane, în designul de produs sau în cel de servicii. Mai mult decât oricând, comunicatorul este astăzi un personaj renascentist, un hub, un mediator și un facilitator de care toate celelalte meserii și discipline au nevoie pentru ca organizațiile să funcționeze coerent și să-și păstreze coeziunea.

D.O. : Un gând pentru liderii de azi?

Ş.L. : Să recunoască nevoia de specialiști în comunicare și, nu numai, atunci când o au. Comunicarea face parte din mixul de management  și nu este nici mai presus, dar nici mai prejos de celelalte activități ale unei companii.


Ştefan Liuţe este Strategy Director la Storience


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate. 

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site