Eliza Rogalski: Niciodată în istorie PR-ul n-a avut un rol mai important ca acum – acela de a alinia organizațiile la așteptările publice

Eliza Rogalski trust

Evenimentele ultimilor ani aruncă o lumină nouă asupra unor teme brizante din registrul comunicatorului modern. Încrederea în lideri revine şi ea în actualitate, provocând o serie de reaşezări valorice. Prin contribuţia Elizei Rogalski, lansăm astăzi o colecţie de interviuri cu reprezentanţi de top ai breslei comunicatorilor români în speranţa unui plus de înţelegere a rolului relaţiilor publice în mecanismul încrederii. Sperăm să vă inspire! (D.O.)

De câţiva ani încoace, Edelman Trust Barometer ne spune că centrul de greutate al încrederii s-a mutat înspre oamenii obişnuiţi, aceast trend fiind în defavoarea organizaţiilor şi a liderilor de business. Ce crezi, mai au relaţiile publice un rol substanţial în dobândirea şi menţinerea încrederii în lideri şi în business, în general?

Fenomenul pe care îl surprinde acest raport este explicabil și absolut firesc, în contextul recesiunii economice și al ascensiunii social media. Sursa neîncrederii este o serie de practici netransparente care au condus sau continuă să țină societatea în loc. De la exportul de profituri deghizat în taxe de management către firme de paradisuri fiscale până la practici de management care duc companiile în faliment și lasă mii de oameni în șomaj – toate aceste realități pun organizațiile sub semnul neîncrederii și al schimbării. Responsabilitatea este astăzi mai ales față de public, nu doar față de actionari. “Shareholder value“ se schimbă în “stakeholder value“.

În acest context, văd rolul relațiilor publice ca fiind în avangarda schimbării. Nu doar profesia se schimbă valorizând gândirea strategică mai mult decât arta manipulării, dar și rolul ei, care devine acela de agent al schimbării pentru și în interiorul organizațiilor pe care le consiliază. Niciodată în istorie PR –ul nu cred că a avut un rol mai important ca acum – acela de a alinia organizațiile la așteptările publice.

După Arthur Page, încrederea se bazează în proporţie de 90% pe fapte şi doar 10% pe vorbe. Englezii ar zice „actions speak louder than words“, iar chinezii „talk doesn’t cook rice”. Totuşi, destul de frecvent, încrederea este tratată ca mesaj, şi mai puţin ca rezultat natural al unor comportamente şi acţiuni concrete. Cum ies liderii de azi din spirala vorbelor? Ce poate face PR-ul pentru a sprijini o schimbare de paradigmă în discursul liderilor?

Cred că toată lumea e ocupată acum. Nu cum să-și conceapă discursul, ci cum anume să-și structureze activitatea astfel încât să reflecte într-un grad mai mare așteptările publicului. Mai degrabă mesajul pe care societatea îl transmite generează schimbare în organizații decât invers. Iar aceste schimbări trebuie comunicate – mai întâi în interior și apoi în afară. Mesajul este în continuare materia noastra principală de lucru, însă maiestria este să-l decodifici și să-l transformi în decizii de management. Meseria noastra a reînceput să aibă ceva din autoritatea și responsabilitatea consultanților de business.  

Everything starts wth communications because everything is communications – un dicton pe cât de frecvent pe atât de confuzant. Nu cumva perpetuăm o imagine deformată a unei industrii capabile să ‚construiască’ sau chiar să ‘restaureze’ încrederea în orice?

Problema pe care eu văd aici nu este o promisiune mai mare decât realitatea, ci mai degrabă afluxul de impostură. Cu puțin efort și telefoane, oricine poate pretinde astăzi că face comunicare. Confuzia între comunicatorul profesionist și cel deghizat va continua să persiste. Pe de altă parte, mă bucur să văd că, cel putin în ultimul an, companii create în timpuri de criză, care funcționează după modele economice complet schimbate și inovatoare, continuă să-și angajeze cei mai experimentați și “bătrâni” consultanți de comunicare. E o dovadă a faptului că expertiza e mai valoroasă decât controversele momentului.

Trăim într-o lume care a evoluat de la complicată la complexă, cu pattern-uri şi interacţiuni care se schimbă continuu şi care produc rezultate neaşteptate. Încrederea e şi ea din ce în ce mai fragilă – mai greu de dobândit, dar mult mai uşor de pierdut. Cum se modifică rolul omului de PR din acestă perspectivă?

Încrederea e suma dintre două ingrediente: expertiza și transparența. Câtă vreme le vom avea pe amândouă, câtă vreme vom dovedi că putem structura complexitatea și putem consilia organizațiile pentru care lucrăm astfel încât ele să raspundă convingător la mesajele publicului, cred că și noi și clienții nostri vom continua să avem un rol în noua economie – economia bazată pe încredere.

Un gând pentru liderii de azi?

„If you work really hard and are kind, amazing things will happen.” - Conan O'Brien


Eliza Rogalski este Head of Strategy la Rogalski Damaschin Public Relations


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

<<Va urma>>