24082017

Back Eşti aici:Home Articole Trenduri in PR Revoluţie sau evoluţie în comunicarea europeană

Revoluţie sau evoluţie în comunicarea europeană

dan_lucaStrategiile de comunicare ale Uniunii Europene trebuie astfel gândite încât să amelioreze substanţial lipsa de interes a cetăţenilor pentru tot ce e legat de Europa. Cetăţeanul european vrea să înţeleagă sistemul comunitar şi felul în care acesta îi influentează viaţa, dar nu trebuie plictisit cu detalii tehnice, care pentru el par irelevante. Cetăţenii trebuie să fie informaţi corect şi complet, fără tendinţe manipulative.


Alegerile pentru Parlamentul European sunt văzute ca fiind o opţiune secundară în rândul alegătorilor. Politicile trebuie individualizate şi neapărat personificate pentru a avea succes, toate celelalte lucruri fiind imparţiale.

Uniunea Europeană, sui generis, se confruntă cu o necesitate a îmbunătăţirii mecanismelor eficiente (şi democratice) de implicare (şi selecţie) a liderilor. Există o nevoie de evoluţie, atât a strategiilor de coordonare inter-instituţionale, cât şi de o “re-configurare” a discursului politic.

La nivelul populaţiei UE avem conştiinţa prezenţei (şi a numelui) preşedintelui american mai mult decât cea cu privire la liderii noştri europeni. Admirăm campania pentru alegerea preşedintelui american şi îi invidiem pe americani pentru că au un sistem în care cei care vor să aibă puterea, luptă pentru ea. Foarte mulţi lideri, la nivel comunitar, cred că puterea li se cuvine “by default” fiindcă au făcut multe lucruri bune pentru ţara lor şi pentru că sunt cunoscuţi pe scena internaţională. Este adevarăt că actualii lideri politici ai UE, în majoritatea lor, sunt de un calibru bun şi au o activitate demnă de poziţia pe care o ocupă. Însă, aceşti lideri au nevoie de forţa care vine din partea oamenilor care cred în ei. Credibilitatea se construieşte în timp, nu cu doar câteva luni înaintea alegerilor. Şi, ceea ce e şi mai scandalos, de multe ori există numiri, fără alegeri, pulverizând orice speranţă a cetăţeanului simplu de conectare cu democraţia participativă europeană.

Ce se va întâmpla cu Uniunea Europeană în următorii 10 ani? Din punct de vedere “real communication” e nevoie de ceva nou, poate nu de o “revoluţie” în gândirea acestui fenomen la scară suprastatală, ci poate de introducerea unei noi abordări la nivel comunitar. Cred şi sper să se realizeze acea “evoluţie” a Uniunii Europene din punct de vedere al comunicării cu proprii cetăţeni. În actuala formulă însă, de alegere a liderilor comunitari, puţine lucruri se pot întâmpla. Nu se reuşeşte să se aducă la nivel de dezbatere, subiectele tehnice provenite din dinamica legislativă europeană şi – ceea ce e mai grav – nu s-a reuşit crearea unui impact asupra populaţiei.

Estimez o “ruptură” strategică în jurul anului 2011, sau cel târziu 2012, iar semnalul va veni din partea partidelor politice europene. Vor exista “mişcări doctrinare”, trecând peste fantomaticele “umbrele europene”. Se vor coagula strategii de alegeri cu adevărat europene, în care partidele politice îşi vor alege liderii europeni, la înaltele funcţii, la nivel comunitar. Toate acestea, prin mecanisme dezvoltate de 2-3 ani, în care vocea activiştilor politici va conta mult. Jocul este de fapt un exerciţiu de comunicare, în care partidele vor încerca să “clădească” lideri cu adevărat europeni, capabili să lupte în alegeri cu adevărat europene.

Europa are nevoie de un proiect politic puternic, cetăţenii o cer, chiar dacă există încă voci care încearcă să perturbe această direcţie. Comunicarea este uşoară dacă ai produsul pe care trebuie să îl “expui” publicului. Dacă e ceva abstract, de care tu – cel care îl defineşti - nu eşti convins că are randamentul necesar pentru a face faţă pieţii, lupta e pierdută înainte de a începe.



Originar din Cluj, Dan Luca îşi desfăşoară activitatea în capitala comunitară încă din 1997, de la vârsta de 25 de ani. Combină constant activitatea academică cu cea de afaceri. Are un master în afaceri europene la Bruxelles şi deţine un doctorat în afaceri europene cu specializarea comunicare europeană. Predă cursul de “Tehnici de comunicare în UE” la universităţi din Bruxelles şi Gorizia (Italia). Este autorul a 3 cărţi despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european şi dilemele comunicării comunitare. Încă din 2007 a lansat blogul www.casaeuropei.blogspot.com, cu obiectivul declarat: “Este un blog de opinie despre Uniunea Europeană şi despre modul cum românii sunt afectaţi de schimbările europene contemporane”. În prezent este Directorul Reţelei Europene EurActiv, presa afacerilor europeane, cu prezenţe fizice în 15 capitale europene, precum Paris, Berlin, Madrid, Roma, Varşovia sau Bucureşti.
Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site