Bill Aulet: Abilităţile antreprenoriale se învaţă!

bill_auletBill Aulet este Managing Director MIT Entrepreneurship Center şi Senior Lector la MIT Sloan School of Management. În interviul acordat PR Romania, el vorbeşte despre primele sale experienţe de antreprenoriat şi despre abilităţile necesare pentru a porni o afacere.

Aveţi peste 25 de ani de experienţă în technology business operations şi sunteţi Managing Director al MIT Entrepreneurship Center. Cum aţi descrie prima d-voastră experienţă ca antreprenor?


În mod interesant, aş spune că prima mea experienţă antreprenorială a fost constituită din trei elemente:
- organizare: când eram tânăr îmi plăcea să joc basket (de fapt "trăiam pentru basket" este o expresie mai bună). Nu era întotdeauna uşor să găsesc oameni împotriva cărora să pot juca, deci mi-am căpătat capacităţile organizaţionale şi motivaţionale din munca pe care o făceam pentru a organiza jocuri şi echipe de baschet. Aceasta a fost o experienţă extrem de importantă pentru mine, dat fiind că am învăţat cum să motivez oamenii să facă lucruri şi să se implice cu toată inima pentru acea cauză împreună cu alţii şi să lupte până la atingerea unui scop.
- tehnologie: Când am început să lucrez la IBM în 1982 am fost repartizat la IBM Personal Computer, care urma să fie anunţat. În acea perioadă am învăţat despre puterile de transformare ale tehnologiei şi cum, în ciuda tehnologiei, până la urmă este vorba tot de organizarea şi motivarea oamenilor pentru a avea un impact.
- antreprenor independent: Când în 1994 m-am dus la MIT ca student (în permisie de la IBM) am realizat că sunt dispus să îmi asum riscul de a crea propriile mele companii care erau mai puţin victime ale birocraţiei în comparaţie cu companiile mari. Am pus pe picioare prima mea firmă, Cambridge Decision Dynamics,  o companie de modelare a sistemelor dinamice, care producea modele de simulări pentru licee şi centre medicale academice, astfel încât acestea să fie mult mai eficiente în procesele lor de management strategic. În timp ce această companie se bucura de succes pe piaţă, am comis într-adevăr nişte erori în organizarea firmei, pentru că nu aveam capacităţi sau experienţă cu o companie proprie. În cele din urmă însă, acest proiect a eşuat. A fost o experienţă de învăţare extrem de importantă, care s-a adăugat la experienţa mea anterioară şi care a condus la succesele de mai târziu.

Morala poveştii este că abilităţile antreprenoriale implică înţelegerea organizării oamenilor, înţelegerea puterii tehnologiei şi în cele din urmă capacităţile şi procesele specifice pentru ca o companie independentă să aibă într-adevăr succes.

Sunteţi şi Senior Lector la MIT Sloan School of Management. Care sunt primele trei lucruri pe care le împărtăşiţi cu studenţii d-voastră despre antreprenoriat?


1. Singura condiţie şi condiţia suficientă pentru existenţa unei afaceri este un client - nu pierdeţi niciodată din vedere faptul acesta.
2. Succesul se referă la oamenii pe care îi strângi în jurul tău şi la cum eşti capabil să îi organizezi şi să îi motivezi. Poţi să antrenezi capacităţile, dar întotdeauna trebuie să angajezi pentru valoare, talent şi pasiune.
3. Antreprenoriatul este ca şi cum ai avea un copil. Nimeni nu îţi poate spune cât de multă muncă va fi - e imposibil de exprimat - dar nimeni nu îţi poate spune cât de multe satisfacţii îţi va aduce. Dacă eşti peste medie, ar trebui să iei serios în calcul această variantă. Acesta este viitorul şi te va învăţa cum să îţi creezi un loc de muncă mai degrabă decât să depinzi de alţii, care să îţi ofere un loc de muncă.

Foarte mulţi oameni văd în antreprenoriat o modalitate de a câştiga independenţă profesională. Totuşi, există anumite însuşiri speciale pe care ar trebui să le aibă un antreprenor?


Există întrebarea dacă te naşti antreprenor sau devii - educaţie versus natură. Studiile noastre şi experienţa arată că educaţia este factorul cheie. Îţi dezvolţi capacităţile pe care le-am menţionat anterior, care pot fi învăţate. Dacă ne uităm la însuşiri specifice, există prezumţia că autonomia este o însuşire cheie, însă aceasta trebuie temperată, pentru că autonomia este însuşirea dominantă a liderilor antreprenori - iar de obicei într-o firmă nouă de succes există mai mult de unul şi acesta este un lucru bun - caz în care compania nu va creşte şi nu îşi va dezvolta întregul potenţial. Antreprenorii ar trebui să fie obsedaţi de crearea de valori durabile şi sustenabile - pentru clienţi, acţionari şi pentru propria persoană.

Ce rol joacă relaţiile publice în procesul de elaborare a strategiei pentru un start-up?


Cea mai bună practică de relaţii publice constă în "word of mouth", adică: un client fericit discută cu alţi clienţi fericiţi. Acestă tactică a devenit chiar şi mai important în ultimul timp odată cu expansiunea rapidă a social media. Asta e ceea ce se numeşte "going viral" cum au făcut de exemplu Google, eBay, Facebook, LinkedIn şi GroupOn.

Ce ne puteţi spune despre personal branding? Ce rol joacă acesta în construirea unui start-up?


Acesta este foarte important iar cu instrumente ca LinkedIn şi Google este mult mai transparent. Dacă vorbim de o companie mică, clienţii simt de multe ori că achiziţionează de la oameni, şi nu de la o companie.

Care este sfatul pe care l-aţi împărtăşi cu cei care îşi doresc să pornească un business?


Acesta este viitorul! Toată creşterea pe piaţa muncii în SUA şi probabil în lume (avem un studiu despre primul aspect menţionat, despre ultimul încă nu) provine de la companii noi. Acum este un moment extraordinar pentru a începe o companie, veniţi la workshop şi învăţaţi cum să faceţi acest lucru, întâlniţi alţi participanţi care sunt şi ei pasionaţi. Pe măsură ce îţi dezvolţi abilităţile şi îţi extinzi reţeaua cu alţi antreprenori şi persoane care susţin antreprenorii, este mult mai puţin înfricoşător. Este vorba doar de abilităţi şi atitudine.


Bill Aulet:
Senior Lector, MIT Sloan School of Management
Managing Director, MIT Entrepreneurship Center
Preşedinte, MIT Clean Energy Prize
Interviu realizat de Rebeca Pop, Editor PR Romania