PR pentru antreprenoriat

daniela_ghimpeteanuAm început o coală albă de hârtie digitală cu obiectivul de a vă determina ca, la finalul textului, să vreţi să ştiţi mai multe despre mine şi calităţile profesionale care mă recomandă drept un bun comunicator. Pentru un antreprenor, mai mult decât pentru alte tipuri de manageri sau lideri, esenţial este, ca la finalul unei perioade agreate cu agenţia de PR, să ştie că poate folosi pârghiile sau contextele create de consultanţii săi de comunicare pentru ca publicul target să fie curios să îi cunoască activitatea. Mai departe, munca de convingere stă la el/ea. Astăzi, hârtia digitală aleasă de mine este precum serviciul de PR pentru antreprenor. Iar dacă scriu convingător, majoritatea dintre dumneavoastră veţi vrea să aflaţi mai multe detalii despre mine.



Ce poate face PR-ul pentru un antreprenor şi de ce trebuie să comunici, când încă nu ai „confirmat” primul milion de euro, sunt întrebările cel mai des adresate în întâlnirile de business între agenţie şi proprietarului unui business aflat la început de drum.

PR şi pentru mici business-uri, nu doar pentru corporaţii


Am învăţat, de-a lungul ultimilor ani, că un business trebuie să comunice de la început şi, mai ales, gradual; oricât de atrăgătoare ar putea fi pentru o agenţie o strategie de PR care să îi pună în valoare creativitatea, antreprenorul aflat la început de drum nu poate susţine o comunicare complexă. Antreprenorul ţine loc de acţionar, de manager, de director de resurse umane şi de coordonator de marketing, în cele mai multe cazuri. Timpul unui antreprenor este limitat. Deşi înţelege importanţa comunicării, antreprenorul va prioritiza pe locul 95 activităţile de PR, pentru că primele 94 de locuri sunt cruciale pentru existenţa business-ului.

Pe de altă parte, înainte de a începe să comunice, un antreprenor trebuie să aibă măsura realităţii. Analiştii spun că, în 2012, aproape 500.000 de IMM-uri au fost închise. Este mult, este puţin? Dacă doar 0,01% dintre acestea s-au gândit să comunice timpuriu, avem spre 500 de antreprenoriate care au comunicat despre planuri de viitor şi nu au livrat. Desigur, poate că o investiţie neinspirată în comunicare înseamnă doar o pierdere de capital pentru proprietar, dar, de cealaltă parte a frânghiei, agenţiile de PR care s-au angajat cu bună credinţă la sprijinul antreprenoriatelor respective pot suferi pierderi de credibilitate în faţa publicurilor directe ale acestora.

Este mult mai probabil ca un antreprenor aflat la a doua experienţă de business să poată livra cele promise în comunicare; un antreprenor ieşit de pe băncile facultăţii va trebui să demonstreze. 

PR-ul nu vinde


Dar sprijină procesul de vânzare. De fapt, PR-ul poate fi cel mai atrăgător cârlig pentru publicul unui business. Pentru un business antreprenorial, mai importantă decât vizibilitatea este încrederea pe care trebuie să o clădească în faţa auditoriului său. Iar încrederea o poţi clădi fiind transparent şi mereu aproape de nevoile publicului.

Tendinţa pe care am observat-o pregnant în ultimul an plasează nevoile antreprenorilor români de a folosi expertiza consultanţilor în comunicare, relaţiile create de aceştia în timp, dar şi influenţa lor în varii domenii şi asupra a diverşi oameni de decizie pentru propria reţea de vânzări. Serviciul comun, solicitat de 5 antreprenoriate consecutive, a fost cel de sprijin pentru business development, deşi agenţia în care lucrez deţine expertiză în comunicare.

Ca o concluzie, un antreprenor aflat în faţa deciziei de a începe sau nu o activitate constantă de comunicare trebuie să îşi răspundă onest la câteva întrebări: Ce vreau să obţin după un an de comunicare? Pot aloca un buget minim de promovare a business-ului care să îmi aducă return în timp şi nu instant? Am suficientă încredere că promisiunile la care mă angajez în faţa publicului meu target pot fi îndeplinite conform business plan-ului? În timp ce, pe cealaltă parte, consultantul de PR sau agenţia de comunicare ce abia începe să adreseze antreprenoriate, trebuie să aşeze într-un folder al minţii dosare cu răspunsuri argumentate la alte câteva întrebări: Pot alinia obiectivele de comunicare obiectivelor de business ale acestui antreprenoriat? Sunt dispus să investesc resurse proprii în creşterea naturală a unui business local, alături de antreprenor, pentru ca, în timp să câştigăm împreună? Pot susţine o activitate de comunicare la un nivel calitativ înalt, pentru un fee mai mic decât în cazul unui client-multinaţională? Invit ambele tabere să se întrebe pe sine cele de mai sus şi să împărtăşească în zona de comentarii experienţele lor cu antreprenorii, respective cu agenţiile / consultanţii cu care au încercat să comunice.


Daniela Ghimpeţeanu este Publicity Manager la 4 ACE. Cu o experienţă de 5 ani în comunicare, Daniela a gestionat activităţi de PR şi social media pentru companii din domeniile IT, gaming, electroretail, construcţii, farma, sport şi cultură.