09042020

Back Eşti aici:Home Articole Start-up PR PR-ul, antreprenorii şi presiunea ROI-ului

PR-ul, antreprenorii şi presiunea ROI-ului

Pin It

mara_gojgarMi-am propus să încep o serie de articole despre ce înseamnă să comunici pentru antreprenori, pentru că aceste afaceri au o karmă aparte care cere o atenţie specială din partea unei agenţii de comunicare. Pentru un antreprenor, agenţia se rezumă la un om care înţelege afacerea şi devine parte din echipă. Antreprenorii te vor doar pentru ei.

Antreprenorii şi nevoile lor specifice de la o agenţie de comunicare


Antreprenorii au nevoie de educaţie în ceea ce priveşte lucrul cu agenţia. Spun asta pentru că, de cele mai multe ori, în relaţia cu o companie antreprenorială, agenţia nu are la dispoziţie un omolog de marketing sau de PR. Discuţiile se poartă cu antreprenorul, omul care a clădit de la zero o afacere, care a devenit stabilă, sustenabilă şi atunci este atent la fiecare ban investit.

Comunicarea pentru antreprenori nu se face pe bucăţi. Antreprenorul sună acelaşi om şi pentru relaţiile cu presa, şi pentru campania de Facebook Ads sau Google Adwords, şi pentru administrarea site-ului sau crearea de materiale publicitare. Un manager de cont şi agenţia de comunicare trebuie să fie capabili să comunice integrat şi să aibe la dispoziţie toate resursele necesare pentru a crea un cadru de comunicare optim.

A înţelege o companie sau, mai bine spus, pe fondatorul său, înseamnă să înţelegi care sunt nevoile lui, în funcţie de gradul de maturitate al afacerii, de contextul economic, de contextul pieţei, de riscurile tipului de business.

Într-un articol publicat de Ziarul Finaciar despre proiectul „Campioni în Business”, se menţiona „antreprenorii nu trebuie să renunţe niciodată la inovaţie, să nu ajungă să sufere de sindromul <<mi-a ajuns>>, odată ce au învăţat ceva, să se dezveţe şi să înveţe din nou”. Pentru o agenţie de comunicare, acesta este un mesaj clar că antreprenorii au nevoi mult mai specifice, că trebuie trebuie să ţină ritmul cu aceştia şi să fie gata să se schimbe odată cu ei.

Cât mă costă şi câţi clienţi îmi aduceţi? PR-ul trebuie să vândă?


În relaţia cu antreprenorii, presiunea pe vânzare este foarte mare, iar antreprenorul vede în PR o soluţie pentru creşterea afacerii.

PR-ul nu vinde, ci creează reputaţie, iar antreprenorul trebuie educat în acest spirit, trebuie să i se creeze aşteptările corecte. Aici este dilema, de fapt. Este PR-ul doar un serviciu pentru companiile mature care îşi permit să investească în reputaţie, sau este un serviciu care trebuie adaptat unor nevoi de afaceri mult mai pragmatice?

În acelaşi timp, PR-ul trebuie văzut ca pe o investiţie pe termen lung. La nivel de business, viziunea pe termen lung, că vrem sau nu să acceptăm, şi-o poate permite în mod relaxat o afacere mare, stabilă. Chiar Iulian Stanciu (e-Mag), spunea într-un interviu “având în vedere stabilitatea pe care o avem şi tranzacţiile din acest an, putem şi ne permitem luxul să gândim pe termen lung”.

Cu toate acestea, la întrebarea legitimă Câţi clienţi îmi aduceţi?, răspunsul realist este că bugetul investit în comunicare trebuie să fie pe măsura obiectivelor de business. Cu un buget mic nu se pot rupe norii, iar pentru a avea motive de ieşire la rampă este nevoie de efervescenţă în cadrul companiei.

În opinia mea, PR-ul este o soluţie de business şi trebuie să poată rezolva probleme, în funcţie de un context dat. Este crucial ca PR-ul să îşi demonstreze eficienţa financiară în creare de oportunităţi de vânzare, de economisire de costuri sau în îndeplinirea altor obiective de afaceri.

Întrucât un sistem universal de evaluare nu există în PR, pentru că fiecare proiect este unic, performanţa trebuie cuantificată în funcţie de factori punctuali care definesc succesul pentru un proiect.


Confident Communications este un butic de marketing PR creat la începutul anului 2011. Între clienţii agenţiei, Gruppo AB, Genesis Collegiate, DentalMed, Escapage, Tamara Design, Tudor.Personal Tailor, Trainart, HR Management Club, Escapage. În anul 2012, Confident Communications a fost co-organizator al evenimentului Marketing 3.0 – Philip Kotler în România. Mara Gojgar, fondatorul Confident Communications, este practician acreditat de The Chartered Institute for Public Relations (CIPR).

 

 

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black