22102017

Back Eşti aici:Home Articole PR cultural Florentina Loloiu: PR-ul cultural trebuie să iasă din tipar

Florentina Loloiu: PR-ul cultural trebuie să iasă din tipar

florentina_loloiuLucraţi neobosit la promovarea instituţiilor culturale şi a studenţilor de la facultăţile de comunicare şi relaţii publice. În acest sens, aţi înfiinţat Comunicatori pentru Societatea Civilă. Ce reprezintă Comunicatori pentru Societatea Civilă şi ce rol îndeplineşte acesta în promovarea comunicării prin cultură?

“Comunicatori pentru Societatea Civilă” este un program iniţiat sub umbrela Galei Societăţii Civile, proiect care promovează şi premiază anual activitatea sectorului non-profit. Era nevoie de această precizare pentru că, iniţial, am intenţionat să pornim acest proiect având drept beneficiari ONG-urile pornind de la nevoile identificate în rândul acestora: lipsa personalului specializat din organizaţiile non-profit care să se ocupe de comunicarea şi promovarea proiectelor şi a activităţilor, lipsa de vizibilitate şi insuficienta promovare fie că vorbim de cea în mass-media, în randul publicurilor ţintă direct interesate sau a publicului larg.

În urma unor discuţii cu reprezentanţi ai Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, acesta a devenit partener al programului. Astfel, a luat naştere primul stagiu.

Programul, pe de-o parte, răspunde concret unei nevoi comune identificată atât în ONG-uri cât şi în instituţiile culturale: de a suplini lipsa personalului specializat în relaţii publice din organizaţiile neguvernamentale şi de a oferi suport personalului specializat din instituţiile culturale. Pe de altă parte, programul pregăteşte studenţi de la facultăţile de comunicare şi le asigură stagii de practică în ONG-uri şi instituţii culturale.

Prin însuşi scopul său, “Comunicatorii” susţine promovarea şi comunicarea activităţilor şi proiectelor sectorului non-profit şi a instituţiilor culturale. Într-adevăr, programul evidenţiază rolul esenţial al comunicării, fie că vorbim de instituţii culturale sau de ONG-uri, dar, mai mult de atât, promovează iniţiativele acestora, oferind instrumentele necesare. 

În luna octombrie 2009 s-a încheiat primul stagiu al programului. Care au fost rezultatele acestuia şi cum le-aţi evaluat?


Anul trecut în octombrie stagiul s-a încheiat cu o conferinţă de presă, desfăşurată în prezenţa domnului Ministru al Culturii şi Patrimoniului Naţional, în cadrul căreia studenţii “comunicatori” au fost felicitaţi pentru toate acţiunile întreprinse şi pentru finalizarea stagiului de practică. Evaluarea a fost realizată pe parcurs, prin intermediul întâlnirilor de status pe care le aveam cu studenţii. În cadrul acestor întâlniri, “comunicatorii” au fost îndrumaţi (şi la fel se va întâmpla şi anul acesta) de către specialişti în relaţii publice ai agenţiei de relaţii publice BORŢUN●OLTEANU, parte a grupului de comunicare Millenium Communications.

Pe perioada stagiului de practică studenţii s-au implicat şi s-au ocupat de comunicarea online a activităţilor instituţiei sau organizaţiei prin intermediul blogului dedicat, trasarea strategiei de promovare online a organizaţiei sau instituţiei, proiecte de comunicare internă, campanii de media relations si conferinţe de presă, organizarea de expoziţii şi evenimente, realizarea unor materiale de comunicare internă, organizarea “Zilei porţilor deschise” pentru vizitarea instituţiilor, implicarea şi prezentarea organizaţiilor şi instituţiilor în cadrul unor evenimente, festivaluri şi târguri, au contribuit la strângerea informaţiilor pentru studii şi cercetări sociologice – acestea sunt doar o parte din activităţile iniţiate sau în care s-au implicat aceştia.

Dupa procesul de selecţie, studenţii vor participa la un training intensiv oferit de specialişti ai agenţiei de relaţii publice BORŢUN●OLTEANU. Ce vor învăţa viitorii comunicatori pe perioada acestui training?


La fel ca anul trecut, pe lângă partea aplicată a training-ului în care studenţii vor primi un brief pentru realizarea unei campanii de relaţii publice, aceştia vor avea ocazia să înveţe ce înseamnă să comunici pentru un ONG şi cum o poţi face cel mai bine în aşa fel încât să acoperi toate interesele, ce vor jurnaliştii de la PR-işti şi ce implică o relaţie benefică între aceştia, ce înseamnă şi cum poţi face PR cultural în România, despre marketing-ul cultural, ce înseamnă să faci PR cultural voluntar într-o instituţie, iar anul acesta vom introduce în cadrul training-ului şi o componentă de comunicare şi promovare online şi cum poţi deveni mai eficient în comunicarea online.

Care ar fi profilul ideal al unui aspirant în cadrul programului Comunicatori pentru societatea civilă şi totodată al unui viitor specialist în relaţii publice culturale?

Un aspirant al programului, cât şi un viitor specialist în relaţii publice ar trebui să dea dovadă, pe lângă cunoştinţele teoretice bine stăpânite şi de un vast interes pentru domeniu, în primul rând de implicare şi de iniţiativă. Multă iniţiativă aş spune. Disponibilitate, consecvenţă şi încredere. De ce am ales aceste atribute?

E nevoie de implicare şi iniţiativă, mai ales dacă lucrezi voluntar. Este un stagiu de practică, iar această experienţă aduce beneficii atât instituţiei/ organizaţiei cât şi studentului, atragând după sine şi responsabilităţi. Iar, dacă există şi implicare lucrurile merg mult mai uşor şi rezultatele sunt peste aşteptări.


Anul trecut Mariana Petrescu, Consilier de imagine, promovare şi PR în cadrul Muzeului Naţional “George Enescu”, declara despre studenta “comunicatoare” din cadrul muzeului: “Maria a adus entuziasmul vârstei,  cunoştinţele anilor de studii, bogăţia vocabularului, abilităţile unor stagii de informare/formare în comunicare, talentul real de a lucra cu oamenii, disponibilitatea şi dorinţa de a fi utilă, ingeniozitatea, un condei în formare - dar foarte sprinten şi identificând cu precizie publicul ţintă -, sensibilitatea pură a vârstei, un înnăscut dar de a se adapta unui mediu eterogen ca preocupări, mentalităţi şi vârstă.”

Afirmaţi că programul doreşte să suplinească lipsa personalului specializat în relaţii publice din organizaţiile neguvernamentale şi să ofere suport personalului specializat din instituţiile culturale. Care consideraţi că sunt motivele din cauza cărora ONG-urile se confruntă cu o lipsă a persoanelor speciliazate în relaţii publice şi comunicare?

În ONG-uri persistă încă această lipsă de personal specializat în relaţii publice şi al departamentelor de comunicare. În instituţii, este vorba de a oferi suport personalului specializat pentru că nevoia de promovare a culturii nu cunoaşte limite. Aş răspunde la această întrebare cu o continuare a feedback-ului oferit mai sus:

“Mi se pare foarte important să subliniez că Maria nu a facut treaba nimănui, altfel spus nu a înlocuit un post/ job plătit, ci a adus, prin tot ceea ce a făcut, acea valoare adăugată ce a sporit vizibilitatea muzeului nostru pentru societatea civilă, pentru tineri, pentru publicul larg.” precizează Mariana Petrescu, Consilier de imagine, promovare, PR în cadrul Muzeului Naţional “George Enescu”.


PR-ul cultural nu este înca apreciat la adevarata lui valoare în România. De ce  credeţi că este nevoie pentru a îmbunătăţi modul în care este perceput acesta?


Cred ca este nevoie doar de o adaptare, o ieşire din tipare. O altfel de abordare a publicului curent, cât şi pentru a atrage unul nou. Şi pentru a mă face mai bine înţeleasă o să exemplific. Anul trecut, în cadrul unei întâlniri de status/ brainstorming cu “comunicatoarele” din primul stagiu, Cristina Toderaş, studenta de la Muzeului Naţional de Istorie a României a avut două idei, ambele puse în practică în holul central al muzeului: realizarea unei expozitii cu motociclete de epocă (de război, de după razboiul civil, ce au circulat pe strazile din Romania până în anii ’80) – “O istorie pe două roţi” – şi expoziţia “Eleganţă bucureşteană” dedicată evoluţiei costumului, atât de damă cât şi bărbătesc, din anul 1850 până în anul 2000, organizată cu ţinute din colecţiile doamnei Adina Nanu şi ale muzeului.

Ambele expoziţii au atras nu numai vizitatorii tradiţionali, fideli ai muzeului, ci şi pasionaţii şi nu numai, curioşi să vadă cum au evoluat motocicletele şi ţinutele de la un secol la altul.

Programul aduce o plus valoare prin ceea ce face şi nu doar atât, plusează foarte mult în ceea ce priveşte îmbunătăţirea modului în care este perceput PR-ul cultural. Nu este scopul programului în sine, ci implicit derivă din ceea ce face acesta.  Din păcate, în contextul actual ne confruntăm şi cu o altă problemă pe care ţin să o aduc în discuţie, neincluzând aici şi publicaţiile nişate, presa din România funcţionează pe principiul “bad news good news/ good news no news”, iar acest principiu se aplică mai ales în cazul proiectelor şi activităţilor comunicate de ONG-uri.


Florentina Loloiu este în prezent Coordonatorul Galei Societăţii Civile, un proiect al grupului de comunicare Millenium Communications. Lucrează în echipa de organizare a proiectului încă din anul 2006, implicându-se în organizarea a cinci ediţii ale competiţiei Galei Societăţii Civile, coordonând toate proiectele de sub umbrela acesteia: Comunicatori pentru Societatea Civilă, Adoptă un ONG şi Bursa de Voluntariat. De-a lungul celor patru ani a lucrat ca PR Officer pentru Festivalul Naţional de Teatru Tânăr IDEO IDEIS (2006, 2007), Conferinţele Internaţionale de Responsabilitate Socială CSR’07 şi CSR’08 şi Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo, ediţia 2009.


Interviu realizat de Raluca Rogoz, Editor PR Romania. Copyright 2010 PR Romania, Forum for International Communications

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site