22052017

Back Eşti aici:Home Articole PR cultural Iuliana Bălan, specialist PR la Muzeul Ţăranului Român: Este mult mai dificil să măsori „rezultate culturale” faţă de cele de business

Iuliana Bălan, specialist PR la Muzeul Ţăranului Român: Este mult mai dificil să măsori „rezultate culturale” faţă de cele de business

 

iuliana_balanCare consideraţi că sunt caracteristicile specifice pe care un om de PR din zona culturală ar trebui să le aibă?

Rigurozitate, prospeţime, simţul umorului, spirit ludic, curiozitate nesecată şi niscaiva poezie.

 

Cum reuşeşte MŢR-ul să îşi fidelizeze publicul prin intermediul PR-ului?

Este foarte important să nu ajungi să te repeţi, să fii mai mereu ca scos din cutie sau primenit, aşa cum spunem noi, să fii surprinzător şi să stârneşti curiozitatea. Îmi place să cred că reuşim aceasta prin expoziţiile pe care le facem, prin târgurile de meşteri, prin conferinţele pe teme de etnologie şi antropologie, prin filmele artistice sau documentare ce rulează la Noul Cinematograf al Regizorului Român.


MŢR a devenit tot mai cunoscut ca fiind un brand autentic. Care sunt ingredientele brandului şi ce anume îl face să fie unic?

Oamenilor le place MŢR pentru că, de cum îi calcă pragul, descoperă altceva decât sunt ei obişnuiţi să găsească la un muzeu. În loc de obiecte înşirate cronologic sau geografic, prăfuite şi pitite în spatele vitrinelor, vizitatorul are surpriza să descopere lucruri care-şi arată unul altuia frumuseţea şi care se povestesc reciproc.
Iar dacă pe lângă o expoziţie deosebită mai ajunge să intre şi la Galeria de artă ţărănească – magazinul cu obiecte la fel de frumoase, realizate de meşteri de prin toate părţile ţării, să urce la Cărtureşti – o librărie care este ea însăşi un brand, să se odihnească puţin la club bând o cafea sau chiar luând masa de prânz, aşteptând filmul de după-amiază de la Noul Cinematograf al Regizorului Român sau concertul de seară... ce şi-ar mai putea dori altceva?
Practic, la Muzeul Ţăranului Român îţi poţi petrece o zi de vacanţă fără să ai timp să te plictiseşti, iar la final chiar ai cu ce rămâne.

 

Cum reuşiţi să găsiţi soluţii inovative la costuri reduse în situatia economică actuală? Există, din punctul d-vostră de vedere, o latură pozitivă a crizei?

Se spune că perioadele de criză economică sunt cele mai efervescente din punct de vedere cultural. Nu ştiu cât se confirmă această afirmaţie la alţii, la noi este cu siguranţă aşa. Expoziţii, târguri, filme de artă şi documentare, conferinţe, lecturi... Şi toate acestea promovate cu cheltuieli minime. Ne sprijină foarte mult partenerii media care ne fac cunoscuţi prin spoturi la radio, prin anunţuri în presa scrisă sau online. De asemenea, ne promovăm prin reţelele new media: avem vreo trei bloguri – un blog al muzeului, unul pentru proiectul Conferinţelor de la Şosea şi unul pentru NCRR -  pagină pe Facebook şi cont pe Twitter. Pentru cine vrea să fie mereu la curent cu evenimentele organizate de MŢR există şi posibilitatea de a se înscrie la newsletter sau de a accesa www.muzeultaranuluiroman.ro.

 

Care sunt constantele şi care sunt variabilele unui comunicator în domeniul cultural?

Constante trebuie să-ţi rămână entuziasmul şi dorinţa de a merge mai departe atunci când banii pentru promovare scad de la an la an, tinzând în aceste vremuri de criză spre zero. Iar pentru aceasta trebuie să dai dovadă de ingeniozitate, să găseşti soluţii creative, să faci în aşa fel încât să nu se vadă diferenţa.



Exista evaluare riguroasă la MŢR?

Tocmai vorbisem mai sus despre rigurozitate, pomenind-o printre caracteristicile specifice unui om de PR din domeniul cultural... Este mult mai dificil să măsori „rezultate culturale” spre deosebire de rezultatele de business. Unele se exprimă în bucurii şi plăcere, celelalte în încasări. Pe ultimele avem destule mijloace să le măsurăm, mai greu ne este cu primele. Anual realizăm sondaje de public, ştim cam câte persoane ne calcă pragul şi cam cine sunt acestea. Ştim de unde se informează şi de ce ne vizitează. Cu mulţi am devenit prieteni. Un negustor i-ar numi „clienţii noştri constanţi”, dar sunt mai mult decât atât. Unii se implică voluntari în activităţile muzeului, alţii vin cu propuneri de proiecte noi care de multe ori au fost acceptate şi duse la bun sfârşit.

Stiu că beneficiaţi de ajutorul voluntarilor în diversele proiecte la care lucraţi. Credeţi că entuziasmul tinerilor de a sprijini astfel de proiecte va contribui la o evoluţie mai rapidă a PR-ului în domeniul cultural?

E adevărat că tinerii voluntari ai MŢR ne copleşesc cu entuziasmul lor şi ne ajută nu numai la promovare, ci mai ales la organizarea diferitelor expoziţii şi la evenimente precum AdFel sau seri culturale. Nu ştiu câţi mai rămân să lucreze în acest domeniu care, deocamdată în România, nu este  prea atrăgător din punct de vedere financiar. Sper totuşi că nu-şi vor pierde entuziasmul şi că mulţi dintre ei vor continua să practice PR-ul cultural – o activitate care le va oferi însă multe satisfacţii spirituale.


Iuliana Bălan este specialist PR la Biroul de Marketing – Relaţii Publice, Muzeul Ţăranului Român. Este licenţiată la Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine, specializarea franceză – română şi la Academia de Studii Economice, Facultatea de Management, specializarea administraţie publică. Are un masterat în administrarea afacerilor la Academia de Studii Economice, Facultatea de Management. A fost colaborator voluntar la Lectoratul Francez din Universitatea Bucureşti.


Interviu realizat de Raluca Rogoz, Editor PR Romania. Copyright 2010 PR Romania, Forum for International Communications

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site