Asocierea unui brand cu o carte îmbogăţeşte experienţa citirii acelei carţi

sebastian_hubatiIndustria cărţii este un domeniu în continuă evoluţie şi adaptare la noile metode de promovare. Alăturarea unui astfel de domeniu cu brandingul şi publicitatea este, fără îndoială, o provocare. AdLittera vinde spaţiu de publicitate companiilor care doresc să îşi afirme identitatea vizuală într-un mediu cultural, promovând şi dezvoltând, astfel,  campanii de cultură literară. Despre cartea ca spaţiu de publicitate, domeniul editorial şi PR-ul cultural am vorbit cu Sebastian Hubati, Program Manager AdLittera.

Poate fi asocierea unui brand cu o carte una dintre soluţiile dezvoltării domeniului editorial?


Suntem o societate cu modele născute din inacţiunea şi slaba implicare a oamenilor de substanţa şi conţinut. Cum arată acum piaţa de carte e o consecinţă directă a acestui fenomen pe care îl propagăm de peste 20 de ani. Permitem să se întâmple acest lucru pentru că suntem prea puţini cei care luăm atitudine cu adevărat. O societate cu oameni mai degrabă superficiali şi mereu pe fugă este ideală pentru brandurile care comunică simplu şi către o plajă largă de consumatori. Există, din fericire, şi branduri care respectă inteligenţa consumatorilor şi atunci înţeleg că trebuie să comunice cu ei pe măsură, mai sofisticat dar nu mai complicat, ci la fel de direct. Cartea este un astfel de mediu iar oamenii care citesc au un set aparte de valori şi de aşteptări de la ei înşişi, de la oamenii din jur şi de la brandurile pe care le folosesc. Pentru a deveni o soluţie pentru lumea editorială, asocierile brandurilor cu cărţile nu mai trebuie să fie accidentale ci planificate. Vom spune că este o soluţie viabilă când bugetele anuale de brand vor include o linie specială pentru media culturală.

AdLittera propune un nou concept – cartea, ca spaţiu de publicitate. Cum s-a născut acest proiect, o combinaţie inedită între literatură şi publicitate?


Cartea drept spaţiu publicitar nu este o noutate. Felul în care punem în valoare acest spaţiu este aparte. Pornim în paralel din două puncte aparent opuse ca să obţinem un echilibru. Scopul nostru este ca asocierea unui brand cu o carte să îmbogăţească experienţa citirii acelei carţi. Dacă cititorul se simte asaltat de intruziunea brandurilor în spaţiul cărţii, atunci cu toţii avem o problemă. Cititorul se va gândi de două ori înainte de a mai cumpara o carte sponsorizată iar brandul în cauză va fi perceput drept  agresiv, ceea ce poate fi şi un lucru bun, dacă aceasta este reacţia dorită. Felul în care cititorul interacţionează cu brandul care susţine cartea este unic, are utilitate pentru cititor şi are legatură cu subiectul şi esenţa cărţii în cauză. Aceasta este cheia pentru ca aceasta combinaţie inedită să devină un parteneriat de succes şi de lungă durată. Toată lumea trebuie să câştige, altfel este un pariu pierdut din start.

Proiectul AdLittera s-a născut din două nevoi şi o dorinţă. Am observat, în acelaşi timp, nevoia editurilor de a finanţa proiecte editoriale valoroase şi nevoia marketerilor de a comunica altfel, mai inteligent. Apoi, am suprapus dorinţa noastră de a face cărţile de calitate accesibile cât mai multor români. Facem asta pentru că simţim să contribuim la a da substanţă societăţii în care trăim.

Cu ce se deosebeşte SemneBune.ro de celelalte proiecte literare?


SemneBune.ro este un organism care se dezvoltă. A fost iniţial gândit drept portavocea editurilor şi prin asta se diferenţiază, fiind exclusiv adresată acestora. Dar, acum ne aflăm la momentul în care vom trece la a doua fază de dezvoltare. Este natural şi este momentul. Vom păstra acest diferenţiator, dar vom mai adauga încă alte câteva pentru a mări plaja de adresabilitate şi calitatea platformei. Schimbarea majoră va fi mutarea reflectorului spre omul de cultură, indiferent de mediul căruia îi aparţine.

În ce stadiu consideraţi că se află România atunci când vorbim despre PR cultural şi branding cultural?


Ne mişcăm, dar încet deocamdată. Este şi normal pentru că schimbarea atitudinii faţă de carte nu se petrece peste noapte. Cultura este o chestie foarte personală pentru fiecare dintre noi, fie că ne dăm sau nu seama. Important este că schimbările în noi încep să se simtă pentru că la nivel de societate simţim un disconfort. Valorile au început să se reaşeze şi vor ajunge la un punct critic când vor exploda. Atunci va exploda şi setea de cultură, sub toate formele ei.

SemneBune.ro organizează “Bagajul de Cultură”, primul concurs de recenzie de carte pentru bloggerii pasionaţi de lectură. Putem vorbi despre o comunitate de bloggeri specializaţi în condiţiile în care în domeniul literaturii există încă percepţia că mediul online este doar o manifestare urbană şi amatoristă?


“Bagajul de Cultură” este un experiment din care am învăţat multe, inclusiv despre comunitatea bloggerilor pasionaţi de lectură. Aceşti oameni există şi sunt deosebiţi. Sunt foarte urbani şi analitici, dar nicidecum amatori. Au o sete extremă de a se exprima şi de a trece cuvinte şi sentimente prin propriile filtre pentru ca mai apoi să le reproducă pe hârtie electronică sau fizică. Aceştia sunt oameni care scriu. Ei sunt cei care dau valoare concursului de debut literar “Incubatorul de condeie” (IDC). În toamna aceasta, de la mijlocul lui septembie, organizăm a doua ediţie a concursului. Avem un format nou cu care ne aşteptăm să depaşim realizările de anul trecut, adică peste 900 de lucrări înregistrate de către aproximativ 250 de scriitori debutanţi.


Sebastian Hubati este Program Manager AdLittera Project.
Interviu realizat de Simona Barbu, Editor PR Romania