28032024

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Weblog-urile şi comunicarea cu angajaţii. Întrebări etice pentru relaţiile publice corporatiste

Weblog-urile şi comunicarea cu angajaţii. Întrebări etice pentru relaţiile publice corporatiste

Index articole

Pin It
donald_wrightChiar dacă tehnologia a avut un impact imens asupra relaţiilor publice şi a funcţiilor sale, un număr recent de dezvoltări sugerează că fenomenul de "world wide webloging" – şi în special blogurile angajaţilor - a schimbat deja multe aspecte ale comunicării cu angajaţii. Dezvoltarea blogosferei a accentuat semnificativ puterea angajaţilor şi a oferit un mediu nou, dinamic, pe care mulţi îl utilizează pentru a comunica cu diverse de publicuri interne şi/sau externe.

Termenul "blogs" reprezintă o abreviere de la "weblogs", despre care Edelman şi Intellissek (2005) spun că sunt " web site-uri personale, uşor de publicat, care servesc pe post de sursă pentru comentarii, păreri şi ca sursă de informaţii necenzurate şi nefiltrate despre o diversitate de subiecte" (p.4). Potrivit lui Robert J. Key (2005), multe bloguri încep sporadic, din vanitatea de a publica, deoarece "orice persoană care are o opinie despre ceva poate crea, în cateva minute, propriul său web site, pentru a publica ştiri, opinii, comentarii şi liste de linkuri către alte site-uri" (p.18). Se crede că existau 34 de milioane de bloguri la sfârşitul anului 2005 (Pew Internet si American life Project, 2005).

Dave Winer (2005), care deţine weblog-ul Scripting News, unul dintre primii şi în prezent unul dintre cei mai vechi deţinători de blog pe internet şi, de asemenea, membru al Centrului Berkman pentru Internet şi Societate Harvard Law School, spune că fenomenul blogging-ului angajaţilor "nu este nici mai mult nici mai  puţin decât revoluţionar". Winer (2003) precizează, de asemenea, că "weblog-urile sunt unice în sensul că doar weblog-ul îţi oferă un spaţiu de publicare pentru ideile tale, fără interfereţe. Îi oferă scriitorului public un soi de relaxare nedisponibilă sub alte forme".

Scopul studiului

În ciuda marelui interes acordat weblog-urilor de către presa de specialitate şi de către unele dintre cele mai mari firme de relaţii publice din lume, lucrările de specialitate de relaţii publice conţin, dacă se întâmplă să conţină, puţină cercetare pe acest subiect. Interesele legate de industrie au dus la publicarea unor rapoarte şi studii care cercetează fenomenul blogurilor angajaţilor, al credibilităţii mesajelor de pe blog şi al modului în care companiile reacţionează la această nouă formă de comunicare. Cert este că nu pare să fi existat vreo cercetare care să examineze problemele etice asociate cu blogurile angajaţilor.

Acest document explorează mai multe aspecte etice legate de weblog-uri şi de comunicarea angajaţilor, având la bază un studiu internaţional online realizat în rândul practicienilor de relaţii publice.

Următoarele întrebări constituie baza cercetării:
•    Blogurile angajaţilor spun lucruri pozitive sau negative despre organizaţiile pentru care lucrează autorii lor?
•    Este etic pentru angajaţi să scrie şi să posteze pe blog declaraţii negative despre organizaţia pentru care lucrează?
•    Este etic ca reprezentantţii organizaţiei să monitorizeze informaţia pe care angajaţii lor au scris-o pe blog?
•    Este etic pentru o organizaţie să-şi pedepsească un angajat care postează declaraţii negative  despre organizaţie pe blog?
•    Este etic pentru o organizaţie să conducă cercetări sau studii de măsurare care să se concentreze asupra informaţiei pe care angajaţii lor o scriu pe blog-uri?

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP