Cum să eviţi supradoza în Social Media

cristiana_andreiDragă cititorule,

Îţi scriu din camera virtuală a oglinzilor, unde-mi petrec tot mai mult timp în ultima vreme şi unde reuşesc, în cele mai multe zile, să controlez supradoza de informaţii de pe Facebook, Twitter, bloguri şi mai nou, Pinterest. Sigur ştii despre ce vorbesc, înţeleg că ajungi şi tu destul de des în camera oglinzilor şi sunt convinsă că ai observat cât s-a schimbat în ultimii ani.

Acum câţiva ani, misiunea de consultant în comunicarea pe reţelele sociale era un pic mai uşoară: erau câteva branduri active în online care puteau să preia cu uşurinţa reflexiile din toate oglinzile, să le adapteze şi să le îmbrace într-un mesaj coerent cu brandul, iar apoi să le proiecteze pe oglinda principală  - canalul de comunicare a brandului “de comunicat” în Social Media (cel mai adesea, Facebook). Punct ochit, punct lovit. Acum, odată cu aglomerarea brandurilor în online şi cu explodarea cantităţii de informaţii care circulă în toate oglinzile din jurul tău, este aproape imposibil să urmăreşti tot, să alegi, să adaptezi şi să dai mai departe către oglinda principală, newsfeed-ul brandului tău, tot ce este interesant. Punctul devine mai greu de ochit şi desigur, îţi îndrepţi atenţia către informaţia care este cea mai interesantă, cea mai relevantă şi cea mai originală  - toate în acelaşi timp. Asta ocheşti, asta loveşti, asta ajunge pe principalul canal de comunicare a brandului. Este mai bine, vei zice, mult mai bine. De acord, este mai bine, dar mai greu şi consumă mult mai mult timp. Aşa că, dragă cititorule, îmi petrec mai mult timp în camera oglinzilor şi am învăţat câteva trucuri prin care mesajele brandului meu să ajungă cu bine pe alte oglinzi principale, ale consumatorilor şi fanilor şi să nu se piardă în mulţimea de alte informaţii transmise de alţii (uneori chiar mai atractive la prima vedere, precum cele despre concursuri, promoţii, recompense samd)

Iată aşadar câteva dintre trucurile mele, prin care reuşesc să ţin în frâu supradoza de informaţii şi chiar mai mult, să o folosesc cât mai bine în interesul, sau în oglinda, brandului meu.

Observ (mult şi atent) – comunicarea brandurilor în social media se face cu urechiule ciulite şi ochii larg deschişi. În relaţia branduri – consumatori/fani de Facebook e chiar aşa ca în relaţiile de prietenie, fără urechi ciulite şi atenţie ascuţită nu se leagă nimic.

Personalizez – oricărui consumator îi trec pe sub ochi zeci de mesaje, fotografii sau clipuri. Nu în fiecare oră, ci în fiecare minut. Aşa că brandul meu trebuie să vină fie cu ceva nou sau cu ceva deosebit (da, oricât mi-aş dori, nu există mereu ceva nou). Ce fac? După ce am observat atent, cum spuneam mai sus, acţionez. Am văzut că mulţi dintre consumatorii mei citesc bloguri la cafea şi îşi încep zilele cu melodii optimiste? Ei bine, următorul mesaj al brandului va fi redat de un blogger şi publicat la 9 dimineaţa, fix când e cafeaua gata. Alt mesaj va fi însoţit de o piesa veselă, care i se va potrivi ca o mânuşă şi care va crea o legătură în mintea consumatorului meu între brand şi veselia muzicală de dimineaţă. Aşa, ca exemplu la prima mână, dar înţelegi ideea.

Nu sunt “vorbăreţul clasei” – oamenii din comunitatea brandului meu sunt acolo pentru că au cel puţin un lucru în comun (le place brandul) şi sunt gata să decopere şi alte pasiuni comune, deseori legate de brandul meu. Vor să se cunoască şi să se împrietenească, chiar acolo, la brandul meu acasă, pe canalul său de comunicare online. Brandul e gazdă şi trebuie să fie ospitalier, dar discret, să nu incomodeze musafirii şi în nici un caz să să fie vocea care se aude tot timpul. Dacă vorbim de Facebook, nu răspunde brandul tuturor comentariilor, ci lasă cale libera dialogului între fani. Nu întrerupe conversaţii şi nu lansează un nou subiect de discuţie odată la 10 minute. Dacă vorbim de un h-tag pe Twitter, nu postează   pe canalul de h-tag trei sferturi dintre mesaje si tot aşa.  

Sunt sincer – raspunsurile sincere nu-s cele mai frumoase, nu ţin mereu controversele deoparte şi poate nu vor avea cele mai multe “like-uri”. Dar, pe termen lung, relaţia dintre consumatori şi brand este mai trainică şi susţine încrederea de ambele părţi. Da, în timp încrederea se traduce în cifre, de susţinători, de consumatori fideli şi chiar de cumpărători.  La fel ca în viaţă, încrederea este o investiţie profitabilă şi-n social media.

Mă străduiesc să fiu şarmant – şarmul în Social Media este chiar un pic mai greu de arătat decât cel din viaţa reală, trebuie să încapă în 140 de caractere, într-un comentariu sau un status. Dar merită efortul, toţi ne dorim să fim seduşi sau cuceriţi de iubiţi, prieteni, cărţi, filme şi de ce nu, branduri, produse sau servicii. Consumatorii pe care i-am cucerit îmi vor susţine brandul, cel mai probabil, până în pânzele albe. Îmi place avantajul ăsta. 

Mă opresc aici, mai sunt desigur şi alte trucuri, dar ţin de talent şi, un pic, de magie virtuală, trebuie să le le înveţi chiar tu, pe cont propriu.

Ne revedem în camera oglinzilor şi mai povestim în statusuri, comentarii, likeuri, retweeturi, pinuri, poze sau clipuri. Pe curând!

Cu drag,
Cristiana



Cristiana Andrei este Social Media Consultant la Rogalski Grigoriu Public Relations. Lucrează de 4 ani în PR, dar în ultimii doi a fost vrăjită de platformele sociale şi a început să aplice cunoştiinţele de PR pentru comunicarea brandurilor în Social Media. A prins gustul comunicării de brand odată cu participarea la Olimpiadele Comunicării şi a continuat să-şi perfecţioneze prin campanii dezvoltate pentru clienţi locali, dar şi multinaţionali. Este în continuare pasionată de social media şi chiar dependentă de reţelele sociale, îi plac provocările şi este convinsă că social media va câştiga tot mai multe căsute din planurile globale de comunicare ale brandurilor.