Ce poate face PR-ul pentru ONG-uri



raluca_dinuCompaniile au nevoie de relaţii publice pentru a comunica eficient cu toate categoriile de public ţintă – angajaţi, clienţi, parteneri, jurnalişti, instituţii ale statului, pentru a-şi creşte nivelul de notorietate şi, în final, pentru a face profit.

Chiar dacă ONG-urile nu au ca scop profitul, ci acela de a ajuta oamenii, animalele sau natura, ele au nevoie de vizibilitate, de transparenţă, trebuie să dea dovadă de seriozitate şi încredere şi, nu în ultimul rând, să genereze respect şi să atragă parteneriate.

Cred că sunt două direcţii principale unde rolul relaţiilor publice este esenţial pentru ONG-uri:

1.    Diferenţierea pe “piaţă”


În ultimii ani, m-am bucurat să aflu de existenţa a tot mai multor ONG-uri şi în ţara noastră. Asta înseamnă că tot mai multe persoane aflate în dificultate – copiii, bătrâni, persoane cu nevoi speciale – pot beneficia de ajutor, că putem acţiona şi proactiv pentru a preveni anumite fenomene cum ar fi, de exemplu, violenţa domestică sau poluarea. Concurenţa şi pe această “piaţă” , cea a ONG-urilor, obligă aceste organizaţii să ofere servicii de bună calitate şi să se diferenţieze în lupta pentru resurse.

Cu sprijinul relaţiilor publice, un ONG poate comunica eficient cu toate categoriile de public ţintă: beneficiari, parteneri, sponsori şi voluntari. De asemenea, îşi poate creşte nivelul de awareness. E important ca publicul ţintă să ştie ce servicii şi programe oferă ONG-ul respectiv, cui şi cu ce rezultate. Comunicarea permanentă cu beneficiarii şi sponsorii oferă şansa unui ONG să-şi îmbunătăţească proiectele - să cunoască mai bine nevoile beneficiarilor şi să folosească cât mai eficient resursele puse la dispoziţie de susţinători. Am întâlnit de-a lungul anilor ONG-uri care făceau şi fac lucruri extraordinare cu impact substanţial asupra vieţii multor copii şi persoane aflate în dificultate. Din păcate, nu ştiau să comunice despre ceea ce făceau. Am aflat de ele din întâmplare cu toate că mă pasionează destul de mult segmentul organizaţiilor non-guvernamentale şi încerc să fiu la curent cu ceea ce se întâmplă în acest sector.

Chiar dacă resursele de care dispune un ONG sunt destul de limitate sau îndreptate în special pentru a ajuta efectiv beneficiarii, investiţia în promovarea proiectelor poate contribui la succesul organizaţiei pe termen lung:

-    Un logo care să simbolizeze cauza pe care ONG-ul respectiv o susţine, valorile în care crede echipa
-    O broşură de prezentare a serviciilor pe care le oferă şi a programelor pe care le desfăşoară
-    Un website cu informaţii la zi despre activităţile derulate şi, mai ales, cu datele de contact la îndemână: fie că sunt cele pentru beneficiari, fie că sunt pentru jurnalişti sau potenţiali parteneri. Acum ceva vreme un prieten m-a rugat să îl ajut cu datele de contact ale unui ONG din Bucureşti care să aibă în grijă copii, dar să fie situat într-o anumită zonă a oraşului. Voia să facă o donaţie. Am obţinut cu greu un număr de telefon, dar, din păcate, nici la acela nu a răspuns nimeni prea curând. Mai sunt şi alte cazuri în care colegi din presă au vrut să scrie despre o anumită cauză şi, astfel, să ajute ONG-ul respectiv să devină mai vizibil, iar potenţialii beneficiari să afle despre el. Din păcate, au primit răspunsurile la două săptămâni după deadline.

2.    Atragerea de parteneri şi sponsori


Atât companiile, cât şi persoanele fizice – voluntari şi sponsori aleg să sprijine un ONG în funcţie de cauza pe care acesta o susţine, dar şi în funcţie de rezultatele pe care le-a obţinut, de vizibilitate, transparenţă, încrederea pe care o inspiră, seriozitatea de care a dat dovadă de-a lungul timpului.

Relaţiile publice au şi aici un rol foarte important. Un ONG trebuie să comunice proactiv ce face şi cu rezultate. Asta nu înseamnă însă că trebuie să agaseze jurnaliştii cu informaţii care nu au potenţial de ştire. Este o dovadă de transparenţă, seriozitate şi responsabilitate să comunice sponsorilor şi partenerilor în ce fel sprijinul lor a îmbunătăţit viaţa comunităţii. De aceea, o serie de materiale de relaţii publice pot fi de un real folos:

-    Un comunicat de presă care să anunţe lansarea unui nou serviciu- program, dar şi rezultatele obţinute în urma derulării unei campanii
-    Un newsletter care să ţină la curent toate categoriile de public ţintă (beneficiari, sponsori, parteneri, voluntari, lideri de opinie din mediul guvernamental, jurnalişti) cu acţiunile ONG-ului şi cu rezultatele obţinute
-    Un raport anual de activitate prin care să mulţumească sponsorilor şi să precizeze cu exactitate cum au fost folosite resursele organizaţiei.

Din ce în ce mai multe ONG-uri demonstrează că înţeleg modul în care relaţiile publice le pot ajuta în demersurile lor. Acest lucru nu se traduce doar prin existenţa unui department de comunicare şi relaţii publice sau a unui specialist în echipă, ci prin campanii memorabile, o comunicare constantă cu toate categoriile de public ţintă, o relaţie bună cu jurnaliştii care sunt consideraţi printre cei mai importanţi parteneri, evenimente şi campanii de strângere de fonduri cu rezultate nu doar în termeni de awareness, ci, mai ales, de resurse obţinute în beneficiul cauzei pe care o susţin.


Raluca Dinu este Account Manager Media Pozitiv, agenţie ce oferă servicii integrate de comunicare companiilor naţionale şi internaţionale. Este interesată de domeniul organizaţiilor non-guvernamentale care sprijină copiii aflaţi în situaţii dificile, de aceea, în ultimii ani,  a decis să se dedice PR-ului pentru ONG-uri.  A gestionat conturi precum UNICEF, SOS Satele Copiilor, Focus – Centrul Român pentru Copii Dispăruţi şi Exploataţi Sexual, “Pasărea de Foc” - primul spectacol de dans comunitar din România, Asociaţia No Abuse. Este specialist în comunicare şi relaţii publice şi are un master în comunicare politică, marketing politic şi electoral. Este membru al Asociaţiei Române de Relaţii Publice.
Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate