23102017

Back Eşti aici:Home Articole ong-PR Film, comunicare şi voluntariat. În dialog cu Alexandra Burdulea, PR Manager Volunteers Fest

Film, comunicare şi voluntariat. În dialog cu Alexandra Burdulea, PR Manager Volunteers Fest

alexandra_burduleaCa om de comunicare în plină dezvoltare, consider că investiția în educație și dezvoltarea profesională este cel mai valoros cadou pe care îl putem oferi pentru construirea unei cariere de succes în această industrie – Alexandra Burdulea, Volunteers Fest.

Ai urmat cursurile Facultăţii de Jurnalism și Comunicare. Cum a fost trecerea de la partea teoretică – cursurile universitare – la partea practică – mai întâi prin internship-urile de la GMP PR, Pro TV, Pro Sport, Zebra și apoi la joburi/proiecte?


Am ales Facultatea de Jurnalism și Comunicare fiindcă îmi doream foarte mult să scriu despre tenis, iar dorința mi-a fost îndeplinită în 2009 când am început un internship la Pro Sport. Timp de 3 luni am avut ocazia să vorbesc cu persoane din lumea sportului și să scriu materiale despre oameni care au marcat istoria sportului românesc. Din anul doi de facultate lucrurile s-au schimbat și m-am hotărât să dau o șansa relațiilor publice printr-un internship în cadrul GMP PR, un moment definitoriu pentru mine. Am fost fascinată de ceea ce se întâmpla în agenție, admiram oamenii cu care lucram și apreciam fiecare feedback primit. După cele trei luni de PR, mi-am dat seama că asta vreau să fac în fiecare zi și mi-am depus dosarul pentru specializarea Relații Publice. Într-adevăr, ceea ce învățăm în facultate este diferit de ceea ce întâlnim în agenție, însă în anul trei de facultate am avut ocazia să învăț de la cei mai buni oameni din domeniu, persoane care ne-au provocat să pregătim evenimente sau campanii de la zero până la implementare, iar acest lucru a fost foarte util în momentul în care am susținut primul interviu pentru un job în PR.

Cum ai început să voluntariezi? Cum diferă voluntariatul într-o organizație studențească față de cel din mediul cultural?


Prima mea activitate de voluntariat a fost în liceu, o activitate de grup terminată cu o micuță pădure la o margine de oraș. Însă din facultate am acordat mai multă atenție voluntariatului, inițial prin Serile FJSC – eveniment lunar pentru studenții facultății și nu numai. Sarcinile nu erau foarte multe, însă am avut ocazia să ascult diverse povești și să cunosc oameni precum Andreea Esca, Petrișor Obaie sau Paula Herlo. Din propria experiență, pot afirma că voluntariatul te ajută să te dezvolți atât personal, cât și profesional. Fiecare activitate aduce povești incredibile și experiențe noi, dar mai ales oameni de la care poți învăța. În momentul în care am aplicat pentru un post în cadrul ASJC-Youthpress, știam că îmi iau un angajament de cel puțin 3 luni. Voluntariatul în mediul cultural este de durată mai scurtă, de obicei pe o perioadă de 10 zile, cât durează un festival de film. În asociație am învățat care este rolul unui project manager, să-mi promovez proiectul în fața unui potențial sponsor, să mențin legătura cu presa, dar și să particip la trainiguri locale, naționale sau internaționale. Astfel de activități nu le-am regăsit în cadrul festivalurilor, voluntariatului în mediul cultural îi datorez cunoștințele mele despre cinematografie, ore de pelicule și mai ales Anim`est.

Cum te-a influențat experiența în boardul unei asociații studențești? Poate fi acest mediu o rampă reală de lansare în carieră?


ASJC-Youthpress a fost experiența potrivită pentru anii de facultate. Am învățat ce înseamnă responsabilitatea de a fi project manager și mai apoi, vicepreședinte pe partea de comunicare. Pentru mine, trecerea de la statutul de membru la cel de VP a fost un pas timid, dar firesc. O dată cu această funcție au crescut și responsabilitățile, acum reprezentam un ONG cunoscut pentru proiectele desfășurate pentru studenții la comunicare. Recunosc faptul că momentul meu preferat era sedința de brainstorming pentru planul de comunicare, întâlnire realizată înaintea fiecărui proiect, când idei precum ”hai să facem un viral” sau ”cum ar fi să facem un flash mob în Gara de Nord ” zburau prin cameră. Am plecat din asociație un om mai responsabil și un pic mai pasionat de comunicare . Pentru un viitor om de comunicare, și nu numai, o experiență în cadrul unei asociații studențești este mai mult decât benefică fiindcă ai ocazia să afli care sunt regulile aplicate în cadrul domeniului preferat. ONG-ul este mediul ideal de a cunoaște persoane care mai târziu îți pot deveni colegi sau te pot ajuta cu o recomandare pentru un internship sau jobul vieții tale.

Cum a fost să treci de la statutul de voluntar la Anim'est International Animation Film Festival la PR&Press Coordinator?


Pentru mine, Anim`est este una dintre cele mai frumoase experiențe culturale pe care o poate trăi o persoană pasionată de filme și comunicare. Primul meu contact cu festivalul a fost în 2011 când am aplicat pentru un post de voluntar în cadrul departamentului de comunicare. Fiindcă îmi doream foarte mult să învăț lucruri noi, dar și să aplic ceea ce știam până în acel moment, eram mereu pe lângă Toma și Raluca (echipa de comunicare din 2011) și îi ajutam cum puteam: de la pregătirea conferinței de presă și a dosarelor pentru eveniment până la rapoartele de monitorizare pentru București, Cluj și Chișinău. Trecerea la statutul de PR&Press Coordinator a venit în 2012 când Raluca mi-a oferit un vot de încredere și m-a întrebat dacă vreau să fac parte din echipa Anim`est. Din acel moment a început aventura mea în lumea animație. Procesul a fost uimitor! Știam că este multă muncă în spatele festivalului, însă deodată eram în mijlocul acțiunii, contactam partenerii media, vorbeam cu jurnaliștii și stabileam interviuri pentru invitații Anim`est. Îmi plăcea fiecare moment și nu voiam să se termine!

Povestește-mi, te rog, despre activitatea ta la SmartPoint Consulting.


SmartPoint reprezintă recunoașterea întregii activități din timpul facultății, primul și actualul job. Am intrat în agenție pe postul de Junior PR și cu toate că aveam deja o bază de cunoștințe acumulate din timpul facultății, am avut grijă să reînvăț fiecare noțiune astfel încât să îmi îndeplinesc task-urile corect. În cadrul agenției mi-am completat educația pe care am primit-o în timpul facultății și am aplicat cu succes tot ce am învățat prin implicarea în proiecte precum expoziții foto, turnee de bowling sau lansări de produs. Astăzi, sunt PR Executive și mă ocup de comunicarea online și offline pentru doi clienți din zona de tehnologie.

Brigada de Voluntari - cum ai început activitatea cu BdV, cum ai ajuns să fii PR & Sales Representative & Volunteer Coordinator? Ce ai învățat din experiențele de voluntar și ai aplicat, mai apoi, în munca de coordonare de voluntari?


Sunt membru al Brigăzii de Voluntari din martie 2011, mi-am început activitatea la concertul Shakirei pe o ploaie incredibilă, unde am fost voluntar la ticketing. Statutul de PR&Sales Representative a venit după un an și jumătate de voluntariat la diverse evenimente (festivaluri de muzică, acțiuni sociale și sportive etc.), când a fost înființat departamentul de Relații Publice și Comunicare. Am fost responsabilă de parteneriate media și de menținerea legăturii cu presa. Ocazional, prezentam organizatorilor de evenimente modalitățile prin care îi putem ajuta în cadrul unui eveniment. De la primul eveniment am observat cu atenție ce implică postul de coordonator de voluntari, eram sigură că la un moment dat voi fi în acea postură. Voluntariatul la evenimentele BdV m-a învățat să am multă răbdare, să explic cât mai detaliat o activitate și să fiu atentă la cei din jur. Rolul de coordonator de voluntari este o responsabilitate mare întrucât ai grijă de o echipă și ai un task pe care trebuie să îl îndeplinești cât mai bine, iar modalitatea în care îmi coordonez echipa se reflecă și în relația cu organizatorul evenimentului. De asemenea, consider că trebuie să mențin în orice moment o relație bună cu voluntarii fiindcă ei reprezintă motorul unei sarcini foarte bine îndeplinite.

Povestește-mi despre Volunteers Fest.     


Volunteers Fest este un proiect inițiat din pasiune pentru voluntariat, un eveniment îndrăgit de mulți voluntari, cu o echipă minunată și dedicată. Pe scurt, în 2014, festivalul înseamnă filme, workshopuri, traininguri, un Treasure Hunt, cel mai mare cros dedicat voluntarilor și alte activități sportive desfășurate în perioada 24 martie – 6 aprilie. Startul îl dăm pe 24 martie cu un maraton de filme de animație, iar pentru Zilele Creative (25 – 28 martie) am pregătit workshop-uri precum space painting, arta circului, reciclare creativă, ateliere de instrumentație muzicală sau dansuri. Activitățile creative sunt urmate de Zilele Aplicative. În weekendul 29 – 30 martie, voluntarii amatori de aventuri sunt invitați să-și testeze cultura generală, perspicacitatea și inițiativa într-un Treasure Hunt desfășurat în București. Zilele Educative, 31 martie – 4 aprilie, sunt dedicate dezvoltării personale şi profesionale, oferindu-le voluntarilor opţiunea de a participa la zile tematice, care cuprind domenii precum: Business, Sănătate, Comunicare Organizare de evenimente și Psihologie. Pasionaților de sport le vom testa rezistența fizică în perioada 5 – 6 aprilie, în cadrul Zilelor Sportive, într-un cros de 3 - 9 km la Pădurea Băneasa. Activitățile sportive vor continua și a doua zi la un meci de laser tag pe viață și veselie și la un antrenament fizic incredibil în sala de escaladă, unde voluntarii vor avea ocazia să își testeze imaginația și rapiditatea de a lua decizii în "situații critice". Pe 6 aprilie, la final de festival, toţi participanţii sunt aşteptaţi la ”Petrecerea voluntarilor” în Anton Pub, unde îi așteaptă reprize de karaoke și multe alte surprize.

Așteptăm toți voluntarii să se bucure de activitățile pe care le-am pregătite fiindcă Volunteers Fest este momentul în care vor fi răsplătiți pentru munca lor.

Care crezi că este stadiul voluntariatului în România?


În România, voluntariatul este privit ca o muncă gratuită, însă am observat cu plăcere că elevii și studenții nu sunt de acord cu această părere. În opinia mea, acțiunea de voluntariat îți oferă ocazia de a îți dezvolta abilitățile de socializare, de a acumula experiența în domeniul favorit și de a demonstra că un grup mic, dar unic poate schimba lumea din jur. În ultimii ani am participat ca voluntar la foarte multe evenimente, iar numărul de oameni implicați într-un astfel de proiect este foarte mare. Un exemplu concret este Anim`est, unde în fiecare an avem peste 100 de voluntari frumoși, dedicați și pasionați de cultură. Cred cu tărie că voluntariatul este un domeniu în creștere și că tot mai mulți oameni, mici sau mari, își vor dedica măcar câteva ore din timpul liber activităților de acest gen, indiferent de domeniul ales.

Care crezi că este cea mai bună atitudine pentru un om de PR – low/high profile?


La început de carieră, îmi era greu să definesc ce înseamnă un om de PR. Astăzi, consider că cea
mai bună atitudine o reprezintă încrederea în proiectele în care este implicat și curiozitatea pentru domeniul preferat. Trăim într-o lume setată pe repede-înainte, domeniile fiind în continuă schimbare, iar consultantul trebuie să fie mereu la curent cu noutățile din aria în care profesează.
Ca om de comunicare în plină dezvoltare, consider că investiția în educație și dezvoltarea profesională este cel mai valoros cadou pe care îl putem oferi pentru construirea unei cariere de succes în această industrie.


Interviu realizat de Simona Barbu, Editor PR Romania. Februarie-Martie 2014. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site