19032024

Back Eşti aici:Home Articole ong-PR De la fundraiser la friendraiser. De vorbă cu Cristina Ionescu, director Dreamcatchers

De la fundraiser la friendraiser. De vorbă cu Cristina Ionescu, director Dreamcatchers

Pin It

cristiana_ionescuStrângerea de fonduri în România s-a confundat mult timp cu campaniile de ajutoare pentru oameni defavorizaţi, iar profesionalizarea acestui domeniu este încă la început de drum în ţara noastră. Succesul unui fundraiser profesionist nu are neapărat legătură cu tehnicile de vânzări sau negociere, ci mai degrabă cu structura sa umană. Cristiana Ionescu este omul care îţi povesteşte cu atât de multă pasiune despre ceea ce face încât te simţi dator moral să contribui la împlinirea viselor în care crede.

Unul dintre cei mai apreciaţi fundraiseri din mediul non-guvernamental din România, Cristiana Ionescu, vorbeşte  pentru PR România despre conceptul de friendraiser, despre Dreamcatchers - prima agenţie din România care oferă servicii de strângere de fonduri pentru organizaţii, dar şi despre unul dintre proiectele la care lucrează – o carte despre fundraising.

Ai intrat în mediul non-guvernamental voluntariind, în calitate de avocat, pentru SOS Satele Copiilor. Cum te-ai hotărât să schimbi domeniul de activitate şi să te specializezi în fundraising?


Cum spune cântecul: absolut din întamplare! Sau era poezie? Cred că pentru mine a fost mereu o chemare. Venea din interiorul meu, aşa că în 1999 am facut trecerea ca pe un pas firesc, fără să privesc în urmă, fără regrete. Am parcurs 10 ani de proiecte minunate, de progrese, de dezvoltări, de sedimentari ale pieţei de fundraising din România. Sigur că în anii aceia nici nu se cunoştea semnificaţia cuvântului "fundraiser". Mai mult, cei care făceau asta erau cumva "oamenii-orchestră": PR, FR, editori şi designeri, ş.a.m.d. Dar să fac fundraising nu a fost o decizie conştientă, pur şi simplu nu avea cine şi m-am trezit făcând eu asta! Nu mă aşteptam să îmi placă atât de mult, să fie atât de provocator şi de puţin plicticos. De aici şi până la premiul "Cel mai bun fundraiser" a fost doar un pas, un alt pas facut cu inima la copiii care deveneau adulţi responsabili, la cei 2000 de copii pe care i-am crescut în 10 ani.

În 2010 ai înfiinţat Dreamcatchers, prima agenţie din România care oferă servicii de strângere de fonduri pentru organizaţii. Care este cea mai mare provocare de care a avut parte acest proiect?


2010 este, în primul rând, anul în care am schimbat casa, locul de muncă, felul de a munci, modul de a-i privi pe cei din jur. Am decis să fac mai mult, să ajut mai multe organizaţii, să împărtăşesc din experienţă mea. Dreamcatchers s-a născut aşa, a pornit făcând campanii de atragere de fonduri, dezvoltând organizaţii şi strategii, crescând veniturile pe anumite proiecte, pentru ca apoi să lase proiectul pe picioarele lui, la fel ca pe un copil ajuns adult. De fapt asta este esenţa unnui dreamcatcher. Dacă a fost greu? A fost provocator, inovativ, amuzant. M-am amuzat să văd faţa unor colegi ONG-işti când le ziceam că în FR trebuie să muncească şi ei, nu să le aduc eu banii în cont. Le-am zis că rolul meu e să-i învăţ pe ei să pescuiască, nu să le pun peştele în undiţă. O altă provocare a fost să-mi construiesc echipă, căci a trebuit să "fur" oameni şcoliţi pe domenii conexe (PR, advertising etc) şi să-i învăţ ce e diferit în gândirea de fundraising. Au fost şi suişuri şi coborâşuri, dar firul roşu a fost "prietenia"- friendraisingul.

În general, ONG-urile medii şi mici resimt o reticenţă în stabilirea unui parteneriat cu mediul corporatist. Ce fel de obstacole ai întâmpinat în colaborarea cu companiile?


O cheie a succesului pentru mine, în relaţia cu o companie, a fost parteneriatul: eu nu le propuneam altceva decât o afacere a binelui. Când deschid uşa unei companii să solicit sprijin, intru cu inima de mamă şi cu paşii siguri pe care toate experienţele de viaţă personală şi profesională anterioară mi le-au oferit. Intru având alături de mine, în sufletul meu, pe toţi cei care, de mică, mi-au spus, că pot face orice îmi doresc în viaţă îmi vor reuşi. Intru cu parfumul succesului împânzindu-mi părul, cu mâna sigură strângând mâna interlocutorului, cu glasul ferm şi vocea penetrantă, intru eu, toată, cu încrederea că munca pe care o fac este cea mai frumoasă din lume. Daca aşa ar gândi toţi oamenii care intră pe uşa unei companii căutând ajutor, lumea noastră ar fi şi mai bună.

Unul dintre proiectele viitoare este o carte despre fundraising. În ce stadiu este acest domeniu în Romania?


Suntem încă la început în fundraising. Dacă ţări precum Austria, Germania, Anglia au peste 60 de ani de experienţă, în România primele mişcări în acest domeniu au început prin 1996-1997. Până atunci ni se părea firesc să solicitam "ajutoare", să trăim din ele, să vină francezii şi alţii să ne rezolve problemele comunitare. Astăzi încă dezvoltăm sisteme, implementăm sisteme care în ţările sus amintite funcţionează de foarte mult timp. Dar, ca de obicei, când începi să aplici metode de fundraising târziu, le aplici pe cele mai recente, inovative, înveţi din experienţă şi greşelile trecutului altor ţări, nu ale tale. Aşa se face că la noi mecanismul donaţiilor prin sms funcţionează de 3 ani, pe când în UK a fost introdus în mai 2011.

Cartea despre fundraising se numeşte, cum altfel, Friendraising şi tratează atragerea de fonduri din perspectiva no cost, strategic, cu prezentare de studii de caz interne şi internaţionale, punând accentul pe partea practică, dar neuitând şi aspecte istorice privind "cea de-a doua cea mai veche profesie din lume".

Cât de mult te-a ajutat conceptul de friendraiser în campaniile pe care le-ai coordonat?


Eu cred că primul pas în tot ceea ce faci în acest domeniu este friendraisingul. Prietenii potriviţi îţi vor aduce resursele de care ai nevoie, vor pune umărul, alături de ţine, vor ajuta. Dar premisa este să fii transparent, sincer, să le fii prieten cu adevărat, să ţii legătură cu ei şi să-i motivezi să-ţi stea alături mult timp. Din păcate, nu pot spune de multe organizaţii din România că exersează acest concept, că spun des un MULŢUMESC curat, sincer şi nu de complezenţă, în general nu ţin minte o persoană numai atât timp cât au interesul să-i ajute. Dacă vreţi asta e secretul meu în fundraising: friendraising şi cubul Rubik.

Cât de important este brandingul personal în cariera unui fundraiser?


Când m-am apucat eu de comunicare şi atragere de fonduri nu ştiam nici măcar brand ce înseamnă, cu atât mai puţin brand personal. Îmi dau seama şi mă amuz! Astăzi văd tineri care organizează seminarii de brand personal sau marketing personal. Şi mă gandesc că pe mine m-am pus ultima în valoare: am iubit proiectele mele, mi-am investit anii în ele, pasiunea, inima, sufletul. Ele mi-au adus recunoaşterea, fără a fi nevoie să comunic prin presă despre mine, coordonatorul lor. Totul a crescut firesc, pas cu pas. Din păcate, observ că generaţia de absolvenţi de astăzi se grăbeşte, iubeşte viteza, scurtăturile, săritul peste etape. Nu pot să spun că sunt conservatoare, îi încurajez să înceapă lucruri noi şi creative, însă mereu îi atenţionez despre priorităţi: întâi proiectul şi apoi PR-ul personal. Proiectul îţi aduce notorietatea.


Cristiana Ionescu este unul din câştigătorii premiului "Cel mai bun Fundraiser" din România. Cu o experienţă de 13 ani de activitate, a coordonat nenumărate campanii de atragere de fonduri, unele unicat sau inovative. Sprijină cauzele copiilor în dificultate, a drepturilor copiilor, a adulţilor şi copiilor cu boli incurabile, cauza bătrânilor, a copiilor cu autism, a educaţiei de excelenţă sau ecologie. 

Este membru fondator al primei agenţii de Fundraising din România, Dreamcatchers, membru activ al unor organizaţii importante (SOS Satele Copiilor România), dezvoltă atragerea de fonduri alături de Hospice Casă Speranţei. Pe blogul său scrie constant materiale care ajută organizaţiile să performeze în atragerea de fonduri, iar de-a lungul timpului a susţinut nenumărate traininguri şi prezentări de fundraising. Este membru al reţelei fundraiserilor din România APARTE şi susţine în mod constant ateliere la Conferinţa de atragere de fonduri de la Cluj, organizată de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare.
Interviu realizat de Simona Barbu, Editor PR Romania. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP