19032024

Back Eşti aici:Home Articole Lobby Pe ce bugete comunicãm în Bruxelles?

Pe ce bugete comunicãm în Bruxelles?

Pin It

dan_lucaConglomeratul de instituţii comunitare şi grupuri de interese fac din Bruxelles o piaţa dinamicã şi de multe ori nestructuratã, în care comunicarea îşi are un rol de primã clasã.

În anul 2009, am coordonat din partea EurActiv o cercetare, împreună cu firma de consultanţă Kellen Europe, dar şi cu un consorţiu solid al principalelor asociaţii ale lobby-iştilor din Bruxelles (SEAP, EPACA, ECPA). Un subiect important al studiului a fost acela al identificării bugetelor de comunicare pentru grupurile de interese industriale din capitala Europei. Prin calcularea totalului obţineam peste 158 milioane de euro anual pentru acest sector. Vreau să subliniez că studiul realizat este doar indicativ, neavând veleităţi academice, dar care ne prezintă o piaţă atractivă pentru principalele firme de consultanţă mondiale. Nu întâmplător avem în Bruxelles peste 300 de astfel de companii de consultanţă, forţa principală fiind anglo-americane precum Ogilvy, Edelman, Burson Marsteller, Hill and Knowlton, Fleishman-Hillard sau Grayling.

Tot în 2009, printr-un studiu similar, EurActiv a evaluat bugetul de comunicare al celor aproximativ 400 corporaţii inserate în Bruxelles (vorbim de birourile de afaceri europene). 17% dintre acestea bugetau circa 15.000 euro anual, 14% aproximativ 40.000 euro, alte 14% în jur de 75.000 euro, iar 6% peste 200.000 euro. Grosul statisticii îl reprezintă însă, cu 49%, companiile cu bugete de peste 300.000 euro. Printr-un exerciţiu matematic obţinem alte 71 milioane de euro în contul bugetelor de European Public Affairs pentru multinaţionale.

Activitatea Bruxelles-ului european depăşeşte însă logica comunicării pure, de brand. Este de fapt un mecanism complex şi de durată, o relaţionare cu piaţa steakholderilor pentru o poziţionare a organizaţiei/companiei în bătăliile legislative contemporane. Tot PR-ul şi comunicarea au scopul de a sprijini acţiunile de lobby, iar oamenii de afaceri ştiu că această investiţie e necesară.

Timp de 8 ani, între 2003 şi 2010, am condus pentru EurActiv Unitatea responsabilă cu federaţiile industriale şi firmele de consultanţă din Bruxelles. Am avut peste 2.500 de întâlniri, care m-au făcut să înţeleg în profunzime lumea afacerilor Bruxelles-ului european. Este ceva atipic, greu de vizualizat chiar şi de la Londra, Paris sau Berlin, iar dacă vorbim de Bucureşti este de domeniul SF.

România este de mai bine de 4 ani în Uniunea Europeană şi prea puţin beneficiem de avantajul acestui statut. Şi nu este doar vina instituţiilor româneşti. Prea mulţi oameni de afaceri români privesc cu neîncredere tot ceea ce vine de la Bruxelles şi e mare păcat. Este benefică o nouã abordare pentru ca firmele de servicii din România să îşi îndrepte atenţia şi către a doua capitală a României? Eu zic ca da.



Originar din Cluj, Dan Luca îşi desfăşoară activitatea în capitala comunitară încă din 1997, de la vârsta de 25 de ani. Combină constant activitatea academică cu cea de afaceri. Are un master în afaceri europene la Bruxelles şi deţine un doctorat în afaceri europene cu specializarea comunicare europeană. Predă cursul de “Tehnici de comunicare în UE” la universităţi din Bruxelles şi Gorizia (Italia). Este autorul a 3 cărţi despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european şi dilemele comunicării comunitare. Încă din 2007 a lansat blogul www.casaeuropei.blogspot.com, cu obiectivul declarat: “Este un blog de opinie despre Uniunea Europeană şi despre modul cum românii sunt afectaţi de schimbările europene contemporane”. În prezent este Directorul Reţelei Europene EurActiv, presa afacerilor europeane, cu prezenţe fizice în 15 capitale europene, precum Paris, Berlin, Madrid, Roma, Varşovia sau Bucureşti.
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP