13122017

Back Eşti aici:Home Articole Din istoria Relatiilor Publice Tipic feminin?

Tipic feminin?

thomas_achelisDin ce în ce mai multe femei se hotarasc pentru un job in domeniul PR. Se va ajunge oare prin aceasta la înlocuirea barbatilor de catre femei? Si oare activitatea de PR se va „deprecia” ca urmare a cresterii procentului de femei care lucreaza în domeniu? Sau avem de-a face exact cu cazul invers?

Când, cu multi ani în urma, am facut primii pasi în domeniul relatiilor publice, profesia de PR era în Europa, dar si în Statele Unite, un domeniu exclusiv masculin. Existau doar cazuri izolate de femei care lucrau în departamentele de PR din industrie sau în cadrul agentiilor de PR, dar, de regula, în pozitii inferioare. Aceasta situatia a suferit între timp schimbari majore: Chiar si posturi manageriale sunt frecvent ocupate de femei. Iar viitorul profesiei în domeniul comunicarii promite sa devina si mai feminin.

În Statele Unite, ca urmare a cercetarilor referitoare la “feminizarea PR”, s-a constatat ca procentul crescând al femeilor din aceasta bransa conduce la diminuarea salariilor precum si, pas cu pas, la scaderea prestigiului posturilor din domeniul PR. O consecinta a deprecierii statutului profesional ar fi retragera barbatilor din aceasta sfera de activitate.

Exista în Europa tentinte asemanatoare? Se transforma PR-ul si la noi într-un domeniu exclusiv feminin? Parerile nu sunt departe: Aceasta pentru ca, în ceea ce priveste pregatirea si perfectionarea profesionala în PR, exceptând-o pe cea universitara, cota de participare a femeilor reprezinta astazi între 70% - 90%. Iar în cadrul facultatilor de comunicare – inclusiv în România – mai întâlnesti doar ici si colo câte un tânar. La cursurile de masterat si specializare participarea feminina reprezinta cam doua treimi.

Cu toate acestea nu vad în asta o scadere treptata a prestigiului. Procentul mare al femeilor în bransa PR nu conduce în nici un caz la o devalorizare a profesiei. Exact contrariul: numeroase companii au pretentii ridicate cu privire la calitatea prestata de angajatele lor în PR. Iar în cadrul agentiilor de PR femeile s-au afirmat cu mult timp în urma în calitate de consultanti ai clientilor dintre cei mai exigenti.

Poate ca si acesta este un motiv pentru care femeile tind continuu spre perfectionarea profesionala. Când vad cine participa la seminariile mele, workshop-urile si cursurile de perfectionare, pe care, începând cu 1996, le desfasor si în România, aceasta confirma urmatoarea teza: majoritatea covârsitoare a participantilor e feminina. Iar aceste femei se straduiesc mai mult decât colegii lor barbati sa fie informate la zi din punct de vedere profesional. Din aceasta cauza femeile vad în acesta meserie un viitor promitator, dar foarte exigent.

Opus altor sectoare, mai curând în cadrul profesiilor tehnice va creste procentul de ocupare al femeilor în PR. Consider aceast fapt, fara exceptie, ca pe unul pozitiv si de dorit si pentru alte branse. Înlocuirea barbatilor de catre femei, asa cum tocmai se întâmpla în Statele Unite, nu vad sa fie cu putinta în Europa – nici în tarile Europei Centrale si de Est, unde relatiile publice au, comparativ cu alte activitati, o scurta traditie.

Ce face însa ca femeile sa fie predestinate pentru PR? Au ele o însusire naturala astfel încât sa comunice mai bine decât barbatii? În principiu sunt de parere ca toti oamenii comunicativi sunt predestinati pentru profesia de PR, indiferent ca sunt femei sau barbati. Experienta mea este – si sunt sigur ca sunt în asentimentul multor colegi pe plan international – ca femeile sunt conditionate din punct de vedere social (dar nu ca ar avea unele însusiri naturale) si ca deseori dispun de un excelent patrimoniu de comunicare, din care cauza corespund în mod deosebit unor profesii care ridica asemenea pretentii.

O întorsatura în cariera

În orice caz, se observa întotdeauna ca scara evolutiva a unei cariere feminine se rupe cândva. Sa fie oare tocmai mai sus elogiata orientare spre dialog si întelegere cea care împiedica, în oarecare masura, evolutia profesionala a femeilor în activitatea de PR? Statisticile dovedesc ca destul de multe dintre înaltele posturi de conducere sunt înca dominate de barbati. Cu toate ca femeile sunt cel putin la fel de bine pregatite ca partenerii lor masculini, sunt rareori de întâlnit la nivelurile de conducere. De la aceasta nu face exceptie nici domeniul comunicarii.

Un motiv al acestei situatii l-ar constitui functia biologica: deoarece femeile sunt cele care aduc pe lume copii si datorita acestui fapt trebuie sa întrerupa temporar viata profesionala, accesul la carierele de vârf pare a fi evident îngradit.

Cu toate acestea se ajunge la concluzia ca în profesia de PR femeile sunt în medie mai bune decât barbatii. Femeile sunt în general si cele mai riguroase, mai dornice de succes, mai harnice si mai agere. Ele au de regula mai mult simt pentru prefaceri, situatii si mai mult instinct. Sunt mai elegante în argumentatii, au un stil mai blând pentru aplicarea strategiilor si cu toate acestea eficient.

Eu însumi nu sunt defel nefericit în privinta acestei evolutii!


Thomas Achelis este  membru în board-ul Asociaţiei Internaţionale de Relaţii Publice (IPRA), membru al Institutului Britanic de PR (Charted Institute of Public Relations), membru de onoare al Asociaţiilor de PR din România şi Rusia şi co-fondatorul Institutului pentru Calitate în Relaţii Publice (IQPR).  În perioada 1995-2006, Thomas Achelis a deţinut funcţia de Preşedinte al Confederaţiei Europene de Relaţii Publice (CERP) - organizaţie care reuneşte 25 de asociaţii europene de PR.

În 2003 a înfiinţat la Bucureşti fundaţia Forum for International Communications şi a iniţiat competiţia naţionala "Romanian Public Relations Award".

A absolvit Facultatea de film şi televiziune din München şi activează in PR de peste 30 de ani.


Copyright 2007 Forum for International Communications



Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site