Agenţiile de PR trebuie să se specializeze şi să fie parteneri de business pentru clienţii lor

Software, hardware, telecom împreună cu toate verticalele lor sunt câteva exemple de produse/servicii din portofoliul unei echipe de Tech PR.

McCann PR are o astfel de echipă din anul 2006, iar din 2009 deţine şi o divizie de Digital PR - Snapshot. Cea din urmă se adresează în principal clienţilor din IT&C şi are la bază experienţa dobândită de-a lungul anilor de echipa de Tech PR.

Zilele şi orele petrecute în agenţie diferă fundamental la nivel de conţinut de cele ale colegilor noştri: brief-urile noastre poate au, mai mult sau mai puţin aceeaşi structură, însă produsele sau serviciile sunt total diferite şi se adresează, de cele mai multe, unor audienţe specializate sau nişate. În 2008 şi 2009 am dezvoltat mult mai multe campanii adresate publicului larg cu o anumită demografie, printre care şi lansarea în România a Windows 7. A fost cea mai mare campanie din istoria Microsoft în România şi, în acelaşi timp, campania cu cel mai mare succes.

Pentru a face parte dintr-o echipă de Tech PR trebuie să ai un anumit fler pentru tehnologie, să simţi şi să trăieşti tehnologie, să îţi placă la nebunie această lume dinamică şi astfel nu vei face mari eforturi să o înţelegi. Puţini oameni de comunicare sunt capabili de acest lucru şi vă asigur că ‘spun’ aceste cuvinte din experienţă.

Consider că suntem, de ceva timp, la nivelul în care avem nevoie de oameni de comunicare specializaţi. Nu poţi avea consultanţi/accounţi în agenţii care lucrează pe bere, farmaceutice, telecom şi detergenţi. E absurd, oamenii aceştia nu au cum să cunoască şi să înţeleagă toate aceste pieţe în acelaşi timp. E ca şi cum am vrea să alergăm, să citim şi să scriem în acelaşi timp. Oamenii de marketing şi comunicare din companiile de IT&C au nevoie de specialişti de PR care să le fie parteneri de business şi care să le cunoască compania şi produsele/serviciile mai bine decât ei. Putem să dezvoltăm o astfel de relaţie doar dacă avem echipe specializate pe domenii.

Odată ce depăsim acest nivel, ne putem pune problema unor specialişti în comunicare pe verticale cum ar fi, de exemplu, green IT. Mai avem de crescut, atât noi, cât şi piaţa, până când vom putea oferi şi acest lucru clienţilor noştri şi până când aceştia vor conştientiza nevoia unor astfel de specialişti.

Pentru Tech PR e foarte important momentul briefului. Îmi aduc aminte cum în primii ani petreceam ore bune cu clientul (mai ales dacă era un client nou) în meetings şi făceam tot posibilul să înţelegem produsul/serviciul. Majoritatea companiilor din IT&C sunt extrem de structurate intern, tocmai pentru a deservi toate verticalele şi atunci, ca om de PR, lucrezi cu toate aceste structuri, nu doar cu departamentul de comunicare. Aşa cum produsul/serviciul era nou pentru noi, aşa era şi este comunicarea pentru mulţi dintre ei. Această organizare este mai mult decât benefică. Atunci când discuţi cu specialistul (cu cel care înţelege cel mai bine dpdv. tehnic produsul), atunci cu siguranţă pleci din sala de meeting cu temele făcute. În timp, ajungi să simţi tehnologia şi să ştii de ce are nevoie pentru ca audienţele să afle despre el şi să îl folosescă în mod constant, înainte de brief.

Vorbeam mai sus de audienţe specializate sau nişate. Aici aplicăm foarte mult comportamentul consumatorului obişnuit dar care se află online – mă refer la crearea, întreţinerea şi dezvoltarea de comunităţi. Cred că aici stă cheia unui produs tehnic adresat unui public restrâns. Odată create aceste comunităţi şi prin intermediul cunoştinţelor de comunicare reuşim să îi ţinem aproape şi să obţinem rezultatele dorite.

Pentru a concluziona: pentru o agenţie este foarte important să deţină o echipă de Tech PR şi nu consultanţi aşa zis specialişti în toate şi în nimic, comunicatoriilor care fac parte dintr-o astfel de echipă trebuie să le placă şi să înţeleagă tehnologiile şi dinamismul lor. În ceea ce priveşte clienţii, aceştia pot lucra cu o echipă care înţelege cu adevărat ceea ce i se comunică, cunoaşte tehnologiile, cunoaşte piaţa şi audienţele, prin urmare au un partener de business şi nu distribuitori de comunicate sau simpli implementatori.



Veronica Nicolae este Head of Tech Practice în cadrul McCann PR, agenţie afiliată la reţeaua internaţională Weber Shandwick. Deţine şi funcţia de Managing Partner Snapshot, divizia de Social & Emerging Media şi Interactive PR a McCann PR. Lucrează în PR de 6 ani, dintre care 5 petrecuţi în cadrul McCann PR. Din 2007 coordonează echipa de Tech PR a agenţiei cu un portofoliu printre care se numără Microsoft, Toshiba, HTC, Aldata Solution şi Konica Minolta. Este licenţiată în comunicare şi relaţii publice, studii absolvite în cadrul Universităţii Bucureşti.