18072019

Back Eşti aici:Home Articole Comunicarea inovatiei Limba ascuţită a tehnologiei

Limba ascuţită a tehnologiei

Pin It

anda-copaceanuInovaţia în tehnologie este de necontestat. În fiecare zi se anunţă noi şi noi produse şi sisteme revoluţionare, toate asociate cu un beneficiu concret, acela de a face viaţa mai uşoară, mai frumoasă sau mai bogată în experienţe. Tehnologiile sunt astăzi motorul schimbărilor sociale, prin alterarea comportamentelor, a gândirii, a memoriei, cât şi prin faptul că ele produc, fără doar şi poate, o cantitate considerabilă de cuvinte şi concepte noi.


În practica relaţiilor publice, explozia de concepte ce survine ca urmare a proliferării tehnologiilor, pune o serie de dificultăţi în ceea ce priveşte definirea şi explicarea lor către public.

Şi ca să dau un exemplu, mă voi referi la industria produselor de securitate informatică, unul dintre domeniile cele mai prolifice din punct de vedere al numărului de termeni tehnici noi, care au nevoie să fie explicaţi şi adaptaţi publicului lor. Dacă termenul „antivirus” şi-a căpătat o oarecare popularitate şi un înţeles concret, nu acelaşi lucru îl putem spune despre „malware”, „troieni”, „tag-jacking-ul”, „cyber-bully-ing”, termeni specifici din zona securităţii informatice.

Deci cum prezentăm astfel de termeni? Şi o zic pe şleau, încă de pe acum: cu un maxim de respect faţă de publicul căruia i te adresezi.

•    În cuvinte cât mai simple şi mai uşor de înţeles. Acestea trebuie să înglobeze conceptele tehnice, dar în acelaşi timp trebuie să ţină cont de gradul real de înţelegere al publicului cu privire la domeniul din care provin. Pentru un public necunoscător, alegerea sintagmei „ameninţări pe internet” este mai potrivită decât „malware”.
•    Prin exemple relevante. Prezentarea conceptului nu trebuie să se rezume la o definiţie tehnică şi impersonală; ea trebuie să fie urmată de exemplificări. Spunem că „cyber-bullying-ul este o formă de agresiune pe internet” şi continuăm cu exemple concrete de astfel de manifestări şi, dacă e posibil, facem apel la cazuri reale.
•    Prin comparaţie. Găsim termeni de referinţă cât mai relevanţi. Referenţialitatea este esenţială pentru explicarea unui concept nou. Spunem: alături de viruşi, viermii reprezintă un alt tip de ameninţare informatică; spre deosebire de viruşi, viermii au posibilitatea să se răspândească singuri pe alte calculatoare.
•    Prin efecte. Prezentăm beneficiile sau efectele concrete pe care noile tehnologii le produc. Scoatem în evidenţă importanţa lor în raport cu nevoile publicului.

Limbajul tehnologic poate părea extrem de specializat pentru un public care abia începe să se educe în acest domeniu. Şi a fi cu nasul pe sus ştim cu toţii că nu aduce nimic bun. Cea mai mare provocare a unui „traducător” de limbaj tehnologic rămâne aceea de a găsi un mod clar, corect şi, hai să-i spunem, respectuos de a spune „KB1883574.exe”, de exemplu.



Anda Copăceanu este Communication Manager la Rogalski Grigoriu Public Relations, cu antecedente în relaţii publice în ultimii 4 ani de zile. Are un cazier ce cuprinde numeroase campanii pentru clienţi locali şi internaţionali, iar recent, a fost surprinsă în flagrant lucrând precum clienţi din zona tehnologiei, precum Sony Mobile (fosta companie Sony Ericsson), Bitdefender sau Siemens. Nu regretă nimic din ceea ce a făcut până acum şi speră să poată comite cât mai multe campanii creative şi memorabile.

 

Copyright PR Romania. Toate drepturile rezervate

 

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black